Vijf tips voor een succesvolle start verkoop of verhuur van projecten

De markt trekt aan en dat betekent dat er weer veel nieuwe projecten op stapel staan. Voor ontwikkelaars valt of staat het succes van een project met de verkoop of verhuur ervan. Het lijkt een open deur, maar de start verkoop/verhuur is dan ook een belangrijk punt waar over nagedacht moet worden. 

M.A.S.C. Vastgoedcommunicatie is regelmatig betrokken bij een start verkoop of verhuur van een project; van advies en maken van alle benodigde communicatiemiddelen tot en met de organisatie van de bijeenkomst zelf. Reden voor VJ om hierover te spreken met Milou Hanou, account-/projectmanager MASC.

Basis
VJ vroeg aan Hanou wat belangrijk is voor een succesvolle start verkoop of verhuur van een project. Zij antwoordt hierop: "Een succesvolle start verkoop/verhuur heeft ten eerste alles te maken met de basis, namelijk de locatie van het project, het product (aanbod) en de prijsstelling van de woningen. Dit is dus aan de ontwikkelaar, maar steeds meer geven wij ook strategisch advies over fasering, doelgroepen en productontwikkeling."

Maar stel, de basis is goed. Wat zijn dan belangrijke zaken voor een succesvolle verkoop? Hanou: "Eigenlijk kan ik hiervoor vijf tips geven."

Vijf tips
1. "Als eerste is een prangende vraag: 'Wanneer begin je met het 'laden' van een project en start verkoop/verhuur?' Vaak zie je dat er erg kort van te voren, zo'n 2-3 weken, pas promotie voor het nieuwe aanbod wordt opgestart. Ideaal zou zijn als je ruim van te voren begint met de aankondiging van het nieuwe aanbod/project. Dit wisselt uiteraard wel per project, ook afhankelijk van de locatie en de beoogde doelgroep. Na het laden kun je de exacte datum van de start verkoop of verhuur enkele weken van te voren gaan communiceren en een inventarisatie maken van de tot dan opgebouwde database. Op deze manier heb je ook een indruk van wat je kunt verwachten aan opkomst."

2. "Creëer schaarste, fasering en differentiatie van aanbod."

3. "Presentatie en het verkoopteam tijdens de start verkoop of verhuur zijn van groot belang. Is er voldoende materiaal aanwezig om geïnteresseerden te informeren, zodat niet alle mensen om één paneel of banner heen moeten staan om het project te bekijken? En is er voldoende 'mankracht' om mensen te woord te staan? Mensen vinden het echt niet erg om even te wachten, maar je moet wel opgemerkt worden. Vaak zie je dat er een brochure gepakt wordt en men door de drukte weer vertrekt. Geef één persoon uit het team de rol van gastheer/vrouw om het overzicht te houden, mensen welkom te heten en bij vertrek te vragen of alles duidelijk is."

4. "Heldere communicatie. Hoe verloopt de inschrijfprocedure? Wat zijn de prijzen? Wat zijn de opties voor meerwerk? Hoe is het afwerkingsniveau, technisch gezien? Deze vragen moet je kunnen beantwoorden bij de start verkoop."

5. En tot slot zegt Hanou: "Uiteraard moet er na een start verkoop of verhuur een adequate opvolging komen. Je moet er druk op houden om de mensen 'vast te houden', zodat je ook snel de eerste successen kunt melden."



Reacties


Laatste nieuws