‘Fysieke retailers worden links en rechts ingehaald’

Als retailers hun aanpak niet veranderen, is er over vijf jaar geen enkele traditionele winkel meer die winst maakt. Daarvoor waarschuwt Pieter Zwart, oprichter van het snelgroeiende Cooblue in RetailTrends. “En vertel mij maar, wie heeft er over een paar jaar nog zin om de auto naar de stad te pakken, in de file te staan voor een parkeergarage en zestien euro in de automaat te stoppen?”, aldus Zwart die ook over zijn ervaringen met fysieke retail uit de doeken doet.

Zwart doet zijn uitspraken in het septembernummer van RetailTrends, waarvan hij gasthoofdredacteur is. “De fysieke retailers moeten stoppen met activiteiten die geen duurzame waarde meer toevoegen. Zij worden rechts en links ingehaald door e-commerce spelers.”

Versufte kikker
De retail doet hem denken aan het verhaal van de gekookte kikker, die versuft blijft zitten terwijl het water opwarmt. De maatschappelijke gevolgen van deze veranderingen worden volgens Zwart enorm onderschat. De technologische veranderingen worden gekenmerkt door een beangstigend tempo. Hij wijst op de uitspraak van oud-Google topman Eric Schmidt, die zei: ‘Het gaat nooit meer zo langzaam als nu.’ “Als je denkt dat het op dit moment al hard gaat, vergis je je”, stelt Zwart.

In het septembernummer van RetailTrends gaat Pieter Zwart verder in op onder meer Coolblues ervaringen met fysieke retail, het belang van softwarespecialisten voor de groei van zijn webwinkel en de RetailAgenda, waarmee minister Henk Kamp de winkelgebieden een impuls wil geven.”

Meer weten? Bezoek dan het Jaarcongres RetailAgenda op 17 november in het WTC Amsterdam, dat Vastgoedjournaal samen met RetailTrends organiseert.



Reacties


Laatste nieuws