Column: Welke drie dingen kan provincie Utrecht doen aan leegstand?
Het onderzoeksrapport geeft een prima inventarisatie. Toenemende leegstand, afnemende traffic en groeiende onlinebestedingen. Maar is afnemende omzet per m2 persé een probleem? Iets ruimere winkels zijn ook een antwoord op veranderend koopgedrag, met behoefte aan meer beleving. Kern uitdaging voor de provincie: Hoe realiseren we samen met gemeenten, ondernemers en vastgoed een duurzame, aantrekkelijke detailhandel?
1: Flexibilisering met visie
Leegstand is een relatief probleem. In bestemmingsplannen zijn wonen, horeca en detailhandel meestal gescheiden. Kijken we naar de woonvraag dan zien we groepen huishoudens echter kiezen voor een gemengde omgeving. 'Wij willen weer in de stad gaan wonen omdat je dan gezellig een terras om de hoek hebt'. Sommige ondernemers kiezen ook voor een gemengde omgeving. Door geschikte zones aan te wijzen met een gemengde bestemming kan winkelleegstand opgevangen worden door andere functies, waarbij het centrum nog aantrekkelijker wordt ook. Er zouden kraamkamerzones aangewezen kunnen worden, waar functies kunnen wisselen. Zo ontstaat ruimte voor verandering.
2: Inspelen op de nieuwe klantreis
"Pure internetwinkels maken geen winst en traditionele winkels hebben geen toekomst", vertelde ex-CEO van de Hermans Groep Steven Bakker ons bij Shopping Tomorrow. De klantreis is veranderd. Oriëntatie op internet zorgt voor veranderende traffic. Online winkels zoeken fysieke vestigingsplaatsen. De rol van internet en winkel is ook afhankelijk van hoe consumenten hun centrum waarderen. We zagen bijvoorbeeld dat de groep 'veel geld, weinig tijd' sterk achterblijft in het centrum van Utrecht. De provincie kan helpen aan te sluiten op de nieuwe klantreis, met kiezende consumenten en waarbij ook online winkels kunnen landen.
3: Uitnodigingsplanologie
Wat is de rol en positie van elke gemeente? Welk type detailhandel is er van nature sterk? Welke doelgroepen wonen er? Wat zoeken ondernemers? De provincie speelt daarbij een belangrijke rol. Ze kan de gemeenten vragen waar ze sterk zijn, wat het karakter van hun winkelgebieden is en welke positie ze in de provincie in willen nemen. Citymarketing, regionale economie en detailhandel komen hier samen. Dit vraagt kennis en samenwerking. De nieuwe Omgevingswet en uitnodigingsplanologie kunnen hierbij goed helpen. Inclusief ruimte om met visie in te spelen op verandering. Mooie uitdaging voor het retailplatform!
Een column van Eduard Plate, adviseur marketing en vestigingsplaatsen bij EduardPlate.nl | Extenzio.
Laatste nieuws
- 04-10-2024 20:18 Adelaer breidt internationaal uit: Verdere groei in Duitsland
- 04-10-2024 14:48 Handtekening onder verdere ontwikkeling centrum Heerenveen
- 04-10-2024 14:33 GXO Logistics huurt 64.000 m2 van Heylen op XL Businesspark in Almelo
- 04-10-2024 14:23 Uniqlo huurt 92.000 m2 warehouse in Puttershoek van Heylen
- 04-10-2024 14:09 Dronten haalt realisatie 300 woningen vier jaar naar voren
- 04-10-2024 12:01 Meerdervoort koopt zorgvastgoed in Lelystad
- 04-10-2024 11:31 Thomas Ummels nieuw managing director en hoofd ontwikkeling en bouw voor Hines Nederland
- 04-10-2024 10:46 Plaats voor 2.500 woningen en 130.000 m2 kantoorruimte rond Den Haag Centraal
- 04-10-2024 10:25 Pandora opent nieuwe winkel in de Kalverstraat in Amsterdam
- 04-10-2024 10:02 Wethouder Almere pleit voor publiek-private samenwerking voor aanleg IJmeerverbinding
- 04-10-2024 10:00 Holland Casino sluit volgend jaar oudste vestiging
- 04-10-2024 09:46 IJsselstein stemt in met plan voor 145 appartementen
- 04-10-2024 09:29 Klaeser capital koopt woningportefeuille van institutionele belegger
- 04-10-2024 09:28 Stichting Alpha Nederland huurt 720 m2 kantoorruimte in Bunnik
- 04-10-2024 09:18 Bijna 84 procent meer nieuwbouwkoopwoningen verkocht in tweede kwartaal 2024
- 04-10-2024 09:06 OneXillium huurt bedrijfsgebouw in De Meern
- 04-10-2024 08:40 ‘Wij dichten de kloof tussen zorg en huisvesting’
- 03-10-2024 16:56 Necron en Borghese sluiten forward funding deal voor 55.600 m2 in Ridderkerk
- 03-10-2024 16:44 Vrouwen voelen zich vaak onveilig in steden omdat die meestal worden ontworpen door mannen
- 03-10-2024 16:29 Ikea opent kleinste vestiging in Leeuwarden
- 03-10-2024 16:15 Bluebump verhuist van Den Haag naar Schiecentrale Rotterdam
- 03-10-2024 16:05 Nieuwe medewerkers voor Capital Value Taxaties
- 03-10-2024 15:59 Particuliere belegger koopt voormalig klooster op Curaçao
- 03-10-2024 15:52 Daniëlle Schoonbrood neemt stokje over van Ellen Daelmans als algemeen directeur Daelmans
- 03-10-2024 15:37 Zzp-wet tegen schijnzelfstandigheid: ‘Niet direct reden voor grote zorgen’
- 03-10-2024 13:24 Vooral rijkskantoren van Defensie nog niet groen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.