Column: ICT en vastgoed, ware liefde?

PROVADA - Als business development manager van Prognotice spreek ik met veel vastgoedbeheerders over hoe zij hun kosten in beeld krijgen. Ik hoor steeds hetzelfde verhaal: "We hebben zulke specifieke klanten met zulke specifieke wensen, dat we voor elke klant een andere werkwijze hebben." U hoort het goed: voor elke klant! Wat me verder opvalt, is dat collega's binnen hetzelfde bedrijf hun werkwijze en aanpak niet met elkaar delen. Het opstellen van het meerjarenbudget, afspraken maken met leveranciers, opdracht verstrekken aan leveranciers, het aansturen van de technische managers ... ze delen hun werkwijze niet.

Ik was in eerste instantie verbaasd en probeerde een verklaring te vinden waarom het zo klantspecifiek is. In interviews legde men mij haarfijn uit dat het echt niet anders kan: "Huurders willen altijd wat anders. Meldingen moeten in het systeem van de klant. Beleggers verkopen panden met een cyclus van acht jaar. Waarom zou ik het werk doen wat mijn leveranciers graag doen?" Genoeg redenen om niet te veranderen, dacht ik toen.

Excel
Maar ik hoor ook een ander geluid. Wanneer een object wordt verkocht of de investeerder vraagt wat er nu eigenlijk echt gebeurd is met zijn pand, dan wil men overzichtelijke informatie. Maar het enige hulpmiddel dat men dan heeft, is om die informatie met de hand (u leest het goed) in Excel samen te stellen. Dat is niet zo gek, als je bijvoorbeeld de opdrachtbevestiging aan de schilder alleen opstelt en bewaart in je e-mailsysteem en als je de facturen van leveranciers boekt in een financieel systeem. Die pakketten praten natuurlijk niet met elkaar. Dan wordt het rapporteren van de kosten per pand wel erg moeilijk. Zeker als de factuur gaat over werk aan meerdere panden.

Seminar
Daarom organiseren wij het seminar 'Renderen is vooruitzien' op 17 juni. Daar kunt u zien dat het rendement op vastgoed sterk kan verbeteren. Niet meer wachten tot uw klanten beginnen te klagen. Werkzaamheden bundelen en inkoopkorting bedingen. Bijzondere wensen van eigenaren en huurders verwerken in één programma. Dagelijks in control zijn over budget, offertes en facturatie.

Door dit planmatig en structureel op te zetten, hebben technische managers weer eens tijd om met de huidige klanten over hun wensen en de toekomst te spreken. Klanten behouden is cruciaal, want volgens een oud gezegde is een nieuwe klant verwerven tien keer zo duur als een bestaande klant behouden.

Komt u ook op ons seminar van woensdag 17 juni ?

Een column van Remco Iburg, business development manager Prognotice.



Reacties


Laatste nieuws