Zien: ‘Wij zetten leegstaand vastgoed op een andere manier in de markt, met 360º foto’s’

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Een enorm cliché, maar wel de waarheid. Vaak worden leegstaande panden aangeboden met veel tekst en standaard foto's. 'Dat kan anders' dacht Boy van Houten toen hij Zien! vijf jaar geleden samen met Matthijs de Lang oprichtte. Zien! verzorgt onder andere 360 graden foto's voor leegstaande panden om de verkoop of verhuur te bevorderen.

Boy van Houten begon zijn carrière bij CycloMedia, de grondlegger van de 360º foto's. "De foto's zoals die nu worden weergegeven op Google Streetview zijn bedacht door dit bedrijf. We maakten foto's van straten en buitenkanten van gebouwen en verkochten dit aan gemeenten en bouwbedrijven. Hier is het idee ontstaan van mijn eigen bedrijf, want ik wilde ook de binnenkant van de gebouwen laten zien met 360º foto's", zegt Van Houten tegen VJ.

Goede presentatie
Zien! heeft verspreid over het hele land fotografen in dienst en kan hierdoor snel ter plaatse schakelen. Veel aangeboden woningen worden al voorzien van 360º foto's door één van de 50 medewerkers die het bedrijf telt, maar ook eigenaren van leegstaande bedrijven, kantoren of winkels kunnen hiermee sneller een huurder of koper vinden.

VJ vroeg aan Van Houten hoe het komt dat deze markt zich nu vooral richt op woningen. Hij zegt hierover: "We merken dat BOG-makelaars toch wat conservatiever zijn dan woningmakelaars. Maar ook voor dit leegstaande vastgoed is het belangrijk om een goede presentatie te maken. Naast 360º foto's van panden maken wij ook artist impressions, dat kan erg handig zijn voor panden die al langere tijd leegstaan of geschikt zijn voor herbestemming. Wij maken van alle vertrekken een 360º foto en verbinden die aan elkaar waardoor het mogelijk is om virtueel door het huis te lopen. Je klikt op een deur en gaat dan die kamer in, eigenlijk lijkt het net een filmpje maar dan met foto's."

Hij vervolgt: "Dit geeft geïnteresseerden de mogelijkheid om veel gerichter te zoeken en pandeigenaren de kans om hun pand goed in beeld te brengen. Deze virtuele tour maakt het mogelijk om panden te bezichtigen vanaf de pc en dat scheelt enorm veel tijd en geld. Bij interesse kan er dan een afspraak gemaakt worden om het pand daadwerkelijk te bezichtigen, maar dan heeft de geïnteresseerde al een heel duidelijk beeld en is de kans groter op een echte deal."

Substantieel deel op Funda
Hoe komt Zien! aan klanten? Van Houten: "We werken voor zo'n 600 makelaars en werken samen met bijvoorbeeld Jaap, Pararius en Funda. Maar particulieren kunnen ook rechtstreeks onze diensten aanvragen. Daarnaast zijn zo goed als alle banken in Nederland onze klant. Wij fotograferen voor hen het bijzondere beheer en zorgen op deze manier voor een goede presentatie en dit leidt vaak tot verkoop binnen drie maanden. Er worden zo'n 10.000-15.000 nieuwe woningen per maand op Funda gezet. Ik ben er trots op dat wij maandelijks 2000 woningen fotograferen en daarmee verantwoordelijk zijn voor een substantieel deel van de foto's die op Funda worden geplaatst."

Uitdaging
Op de vraag of een pand daadwerkelijk sneller verkocht of verhuurd wordt met de presentatie van 360º foto's zegt Van Houten: "Dat is natuurlijk lastig te onderzoeken, maar onze klanten zijn stuk voor stuk tevreden over de verkoopresultaten en dat is bijna geen toeval. We hebben te maken met een totale verandering van de online beleving en verkopers/verhuurders moeten hier in meegaan en mensen prikkelen met de presentatie van hun pand. Het komt voor dat een gebouw al langere tijd leegstaat en dat eigenaren gaan nadenken over hoe de presentatie beter in de markt gezet kan worden en dan bij ons terechtkomen. Dat vinden wij een uitdaging."

Bekijk hier een tweetal voorbeelden van 360º foto's van Zien!, voor een BOG en een woning



Reacties


Laatste nieuws