UPDATE ‘Pop-ups zijn geen niche-trend, maar een duurzaam concept’

PopUp Berlin is het grootste Duitse platform dat merken en creatieve bedrijven verbindt met vastgoedverhuurders. Het platform is pas in 2014 opgericht, maar nu al een succes. PopUp Berlin heeft met seed-financiering ruim €1 miljoen opgehaald. Naast investeerders uit Duitsland, Oostenrijk en de Verenigde Staten behoort ook het Nederlandse retailbureau JosDeVries uit Maarssen tot de vroege-fase-financiers.

PopUp Berlin is initieel begonnen in Berlijn, maar al snel uitgewaaierd over Duitsland. Inmiddels is het een succes gebleken en is de ambitie uitgebreid naar onder andere Nederland. Dat betekent dat de website binnenkort wordt uitgebreid met Nederlands vastgoed. Hier is JosDeVries momenteel druk mee bezig. Vanaf dan kunnen ook Nederlandse partijen zich bij het platform melden.

Toekomst retail
Volgens JosDeVries bieden tijdelijke winkellocaties tal van nieuwe impulsen voor de retail. Een platform als PopUp Berlin kan hierbij een belangrijk vliegwiel-functie vervullen. Christiaan Rikkers, CEO van JosDeVries: "We investeren niet alleen in een fascinerende nieuwe ontwikkeling, maar óók in een enthousiast team dat de toekomst van de retail in al haar facetten door en door begrijpt."

Europese markt krijgt ander aanzien
PopUp Berlin is de eerste groeiende onderneming van zijn soort in Europa. Patrick Burkert, één van de oprichters: "Pop-ups worden meestal nog steeds beschouwd als een niche-trend. Maar pop-up is een duurzaam concept dat op het punt staat de Europese markt een ander aanzien te geven. Het verandert de economische modellen van de retail en het geeft het gebruik van commerciële ruimten een nieuwe invulling."

Niet alleen winkels
Wat gaat PopUp Berlin doen met de investering van €1 miljoen? Zij gaan dit gebruiken voor de verdere groei van de marktpositie en het ontwikkelen van nieuwe diensten. Bovendien investeert PopUp Berlin in de internationalisering en de re-branding van het bedrijf. De pop-up-ideeën gaan verder dan alleen winkelpanden, want dit kunnen bijvoorbeeld ook tijdelijke restaurants, cafés, bars of tentoonstellingen zijn.

Update op artikel van 12-03
VJ sprak met Joeri Stoffels van PopUp Berlin over de nieuwe naam van het bedrijf. Hij vertelt: "Na het met succesvol ophalen van een zevencijferig bedrag aan zaai- en groeifinanciering heeft PopUp Berlin haar naam veranderd in Go-PopUp. Het concept is beschikbaar in Duitsland, Nederland en Oostenrijk en dit maakt dat Go-PopUp in deze branche de eerste is met uitbreiding binnen Europa. Het merk PopUp Berlin dekte om die reden de lading niet meer, vandaar een nieuwe naam."

Hij vervolgt: "Go-PopUp is meer dan een online marktplaats. Pop Up ruimten creëren een fysieke experience voor hun bezoekers. De locaties vormen onze omgeving, ons dagelijks leven en de stedelijke omgeving. Zodra je een Go-PopUp symbool in een ruit ziet weet je: in dit pand kun je jouw project lanceren, deze ruimte is er voor jouw idee. Binnenkort informeren we op VJ verder over beschikbare locaties in Nederland."



Reacties


Laatste nieuws