BOAG op Amsterdam Centraal

Begin dit jaar is op Amsterdam Centraal gestart met de uitvoering van de afbouw van twee nieuwe passages, IJ-gebouw en IJ-hal in opdracht van NS Stations. Deze drie projecten vormen uiteindelijk een OV-chipkaart vrije zone van het centrum van Amsterdam naar het IJ en vice versa. Hiermee krijgt Amsterdam Centraal twee hoofdingangen. De nieuwe passages zijn twee betonnen casco's onder de sporen en tussen de bestaande reizigerstunnels. De IJ-hal is de casco ruimte aan de IJ-zijde onder het nieuwe busdek. Het IJ-gebouw is de deels monumentale logistieke backbone aan de achterzijde van het station tussen de IJ-hal en de nieuwe passages. Het totale project is ruim 20.000 m2 groot.

Deze drie projecten zijn aanvankelijk als losse projecten ontwikkeld, maar voorafgaand aan de aanbesteding samengevoegd tot één project. Na de aanbesteding is Kondor Wessels Amsterdam als uitvoerende partij geselecteerd voor de eerste fase van het project. De eerste fase bestaat uit de nieuwe westpassage en de westelijke delen van het IJ-gebouw en de IJ-hal. De uitvoering van fase 1 is op dit moment in volle gang. Nadat fase 1 in gebruik is genomen wordt het resterende deel aansluitend uitgevoerd.

De nieuwe passages en de IJ-hal worden straks transfergebieden met retail en horecaunits. Bijzondere aspecten in het project zijn de constructieve doorbraken die gemaakt moeten worden om van Zuid naar Noord te kunnen komen. Zo moet er vanuit de kelder van de entree (het monumentale Cuypersgebouw) een circa 19 meter brede en 4 meter hoge doorbraak gemaakt worden door de één meter dikke dragende metselwerk wand van het Cuypersgebouw. Aan de Noordzijde moet de vloer van het monumentale IJ-gebouw worden verlaagd om van de Passage in de IJ-hal te kunnen komen. De IJ-hal met retail- en horecaruimtes vormt daarnaast het transfergebied naar de veerponten naar het IJ, naar het bovengelegen busdek en naar het ondergrondse station van de Noord-Zuid lijn. Het IJ-gebouw wordt gerestaureerd.

BOAG heeft van NS Stations opdracht gekregen voor directievoering en toezicht op het project. Een heel bijzondere opdracht, omdat Amsterdam Centraal als bouwlocatie en dit project in het bijzonder in vele opzichten uniek is. Neem alleen al de bouwkeet waar hoofduitvoerder, projectleiding en werkvoorbereiding vanuit de aannemer en BOAG vanuit de opdrachtgever in gehuisvest zijn. De bouwkeet met de naam "Het Kasteeltje" staat op het uiteinde van perron 2b met aan de ene kant uitzicht op de sporen en het IJ en aan de andere kant uitzicht op de stad.

De vele partijen die namens NS Stations bij de voorbereiding en uitvoering van het project betrokken zijn, maken het tot een bijzonder project. Zo zijn er drie architectenbureaus bij het project betrokken. Benthem Crouwel i.s.m. Powerhouse Company en Merk-X voor de nieuwe passages, Wiel Arets Architects voor de IJ-hal en TAK Architecten voor het IJ-gebouw en de monumentale delen van het station. Verder zijn Arcadis en Movares als constructeur en Deerns als installatie/bouwfysisch adviseur bij het project betrokken. Met voornoemde partijen en de betrokkenen vanuit de aannemers is regelmatig afstemming noodzakelijk om ontwerp en uitvoering bij elkaar te brengen.

Werken op het Stationseiland brengt veel beperkingen met zich mee. Veiligheid, passagiersstromen en stationslogistiek gaan te allen tijde voor op de uitvoeringswerkzaamheden. Dit vraagt veel van de aannemer en daarmee ook van BOAG, want dit betekent dat regelmatig afstemming nodig is met mensen van stationsbeheer en het retailbedrijf. Tijdens de uitvoering gaan de passagiersstromen vanuit de reizigerstunnels door de IJ-hal waar de afbouwwerkzaamheden moeten plaatsvinden. Onder andere door het inzetten van verkeerregelaars en het werken op passagiersluwe momenten (avond en nacht) wordt dit in goede banen geleid.

Daarnaast zijn op het Stationseiland nog andere opdrachtgevers met hun aannemers projecten aan het uitvoeren. Zo zijn er vanwege de stijgpunten en vides die uitkomen in de IJ-hal raakvlakken met de uitvoering van de Noord-Zuid lijn en het busdek. Tevens wordt de autotunnel onder de IJ-hal op dit moment nog afgebouwd. Hierdoor is de autoweg op de Ruyterkade nog in gebruik en rijden de auto's vlak langs de nieuw te bouwen gevel van de IJ-hal. Werkzaamheden aan deze gevel zijn hierdoor alleen mogelijk tijdens vooraf af te stemmen nachtelijke afsluitingen. Zodra het autoverkeer in de autotunnels gaat rijden ontstaat buiten de IJ-hal een autovrij maaiveld, waarmee de hoofdentree aan de IJ-zijde van het Station een feit is.

Het is de bedoeling dat fase 1 in het eerste kwartaal 2015 opgeleverd wordt, waarna de huurders van de retailruimtes kunnen starten met de afbouw van hun winkels. De bijgevoegde foto's geven een impressie van de huidige stand van zaken op de bouw. BOAG is er trots op betrokken te zijn bij dit unieke project van NS Stations. (Advertorial)



Reacties


Laatste nieuws