De woningmarkt herstelt niet; hij transformeert

In de media waren de afgelopen maanden de positieve nieuwsberichten over de woningmarkt niet van de lucht. Is de woningmarkt aan het herstellen? Ik zeg ‘ja’ en ‘nee’. ‘Ja’ omdat de positiviteit weer overheerst en er weer beweging is op de markt. Dat destilleer ik uit deze berichten en dat ervaar ik dagelijks aan den lijve tijdens gesprekken en op de werkvloer. En ‘Nee’ omdat de oude, aanbodgestuurde markt niet terugkomt. Daarvoor is het consumentengedrag teveel veranderd zegt Philip Smits, CEO van Blauwhoed Groep in een artikel voor Vastgoedjournaal.

Vakgenoten die praten over ‘weer grootschalig hutten bouwen’ hebben dat laatste, zoals Yvonne van Mierlo (directeur Blauwhoed Studio) al eerder blogde, niet goed begrepen. 

Wij zijn als vastgoedsector niet de enige die een les hebben getrokken uit de situatie op de woningmarkt van de afgelopen jaren. Ook onze klanten hebben ervan geleerd. Ze hebben geleerd veel kritischer te zijn bij de aankoop van een huis. Daarnaast worden ze als consument mondiger en willen ze hun eigen stempel drukken op wat ze kopen, een trend die zich zeker niet alleen op de woningmarkt uit. Ze verlangen inspraak in het ontwikkelproces van hun nieuw te bouwen huis en hebben die de afgelopen jaren ook gekregen. Tel daar nog hun veranderde financiële mogelijkheden bij op en je kunt alleen maar de conclusie trekken dat zij blijvend anders zullen acteren op de woningmarkt. Ik geef ze groot gelijk. 

Toegevoegde waarde
Dat betekent dat je als ontwikkelaar dus echt toegevoegde waarde moet kunnen leveren aan de klant. Blauwhoed doet dit mét de klant, aan de voorkant van het ontwikkelproces. Bovendien doen we dit samen met partijen die ons aanvullen en delen we veel met hen. Co-creatie en co-design zijn structureel onderdeel van ons business model geworden.

Ze staan bijvoorbeeld aan de basis van Crowdbuilding, het online platform voor de transformatie van leegstaand vastgoed waarop we samen met Space&Matter en OPEN Development eigenaren, ontwerpers en toekomstige bewoners samenbrengen. Ook BlueLiving, onze samenwerking met More for You en Bots Bouwgroep, is sterk geënt op co-creatie en co-design met big data als onderlegger.

Indicatoren
Ik zie verschillende indicatoren die mij vertellen dat de weg die we ingeslagen zijn, succesvol is. De eerste en belangrijkste: onze tevreden klanten. Ook onze samenwerkingspartners erkennen en herkennen de manier waarop we werken. Co-creatie en het contact met onze klanten maakt ons werk bovendien leuker, met als gevolg een engaged Blauwhoed-team, dat enthousiast aan onze projecten werkt. Met goed resultaat, want Blauwhoed maakt als onafhankelijke ontwikkelaar al sinds 2012 winst. Als dat geen indicator voor succes is... Kortom: de woningmarkt herstelt zich niet, hij transformeert. En Blauwhoed transformeert mee. 

Nog één nieuwsbericht uit de afgelopen periode: ‘2015 wordt spannend jaar voor woningmarkt’. Deze stelling doelt op het aflopen van meerdere steunmaatregelen en de vraag of de woningmarkt ook zonder deze steun weer op eigen benen kan staan. 2015 wordt inderdaad een spannend jaar. Niet alleen gaan we zien of de markt weer sterk genoeg is, we gaan ook zien hoe we daar als sector mee omgaan. Hoe transformeert u?

Philip Smits

Smits is CEO van projectontwikkelaar Blauwhoed.



Reacties


Laatste nieuws