Column Jonkhoff: De wereld wordt steeds kleiner

De wereld werkt steeds meer samen, bedrijven hebben vaak niet meer de middelen om alles zelf te ontwikkelen. Een belangrijke ontwikkeling hierbij is dat klanten vanaf een vroeg stadium intensief betrokken worden bij het design en productieproces. Hiermee bundelen we elkaars expertise en krachten. Juist doordat markten competitiever worden, groeit ook het belang van samenwerkingsverbanden.

Ons bedrijf Desso Group stelt al enige tijd de deuren wijd open voor architecten en designers. Alleen dan kunnen we de producten blijven ontwikkelen die aansluiten op de continu veranderende behoeften van de markt. Sinds we deze weg zijn ingeslagen merken we dat co-creatie tussen onze eigen designprofessionals en de externe architecten en designers nieuwe perspectieven opent en de creativiteit aanzienlijk bevordert.

Gezonde gebouwen
We ervaren dat de behoefte aan onderscheidend en verantwoord interieurontwerp in zakelijk en residentieel vastgoed steeds groter wordt. Gebouweigenaren en gebruikers van ruimtes hebben een groeiende behoefte aan een warmer en persoonlijker atmosfeer en men is zich steeds bewuster van het belang op gezondheid en productiviteit van ‘gezonde gebouwen’.  

Wij werken daar graag aan mee door het leveren van milieuvriendelijke vloerproducten die een meerwaarde bieden qua design, qua functionaliteit én een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid en welzijn van mensen. Onze periodieke meetings met architecten zijn zeer van belang bij de ontwikkeling van nieuwe collecties. Onze ambities kunnen we alleen realiseren door de beste mensen aan ons te blijven binden, ook buiten ons bedrijf. De Circles of Architects® blijft een succesvol concept waarbij architecten en designers al in het vroegste stadium een onlosmakelijk onderdeel zijn van ons design proces.

Binnen een dag
Sinds enkele maanden hebben wij de mogelijkheid om externe partijen samen met onze eigen designers tapijten en wandkleden te ontwerpen én te produceren in ons nieuwe ‘Desso Design Center’. Binnen een dag kan het complete, zelf ontworpen tapijt van de band rollen. De mogelijkheden zijn eindeloos: alle elementen van een volwaardige en grote fabriek worden op een geringe oppervlakte met ultramoderne machines in een kraakheldere en schone omgeving geïntegreerd. Nagenoeg elk tapijttegelontwerp waar voorheen een complete fabriek voor nodig was kunnen we nu in deze omgeving produceren.

Het op deze manier ‘insourcen’ van ideeën en het daardoor stimuleren van creativiteit past uitstekend in deze tijd. Het is mijn visie dat Nederlands design zich door vergelijkbare initiatieven nog succesvoller kan profileren. Juist met dit soort samenwerkingsverbanden kunnen architecten en designers hun toegevoegde waarde aan hun eigen klanten nog duidelijker laten zien. Doordat ze intensief betrokken worden bij het ontwerpproces voor nieuwe producten levert dit uiteindelijk producten op die gecreëerd zijn door de klant zelf en die ze dus ook graag zelf willen gebruiken. Door het verhogen van de samenwerkingsgraad in creatieve platforms kan de Nederlandse design-industrie internationaal de volgende stap maken.

Kruisbestuiving
Initiatieven als de Dutch Design Week tonen steeds weer aan dat het Nederlandse bedrijfsleven de internationale concurrentie op dit vlak prima aan kan. Door intensiever samen te werken en dit ook op kleinere en lokalere schaal te doen kunnen we dit naar mijn overtuiging nog veel verder uitbouwen. Externe partijen kunnen platforms als ons Design Center perfect gebruiken om te profiteren van kruisbestuiving en nieuwe initiatieven met elkaar op te zetten.

Designers, architecten, eigenaren van gebouwen en eindgebruikers die door middel van co-creatie met andere disciplines hun steentje willen bijdragen aan een gezonde, creatieve en circulaire omgeving, daag ik graag uit om over de grenzen heen te kijken en met elkaar de markt in beweging te zetten, ook internationaal!

Roland Jonkhoff

Jonkhoff is regional managing director bij Desso. 

www.desso.com

Twitter: @DessoGroup



Reacties


Laatste nieuws