Airbnb opent aanval op zakelijke hotels

Kamerverhuurbedrijf Airbnb opent de aanval op de zakelijke markt en daarmee ook op zakelijke hotels. Maandag werd de dienst Business Travel gelanceerd voor ondernemingen die regelmatig zakenreizen regelen voor hun werknemers. Hotels zeggen al langer dat zij de impact van verhuursites als Airbnb te merken, maar de zakenmarkt liet het platform tot nu toe links liggen.

Daartoe is een exclusieve samenwerking aangegaan met Concur, wiens zogenoemde Triplink-systeem al door een groot deel van de Fortune 100-ondernemingen wordt gebruikt. Zo’n dertig bedrijven hebben in de afgelopen maanden al gebruikgemaakt van de zakelijke diensten van Airbnb, waaronder Salesforce.com, Evernote, Eventbrite en Uber-rivaal Lyft. De dienst biedt ook inzicht in de kosten die werknemers tijdens hun reizen maken.

800.000 locaties

Voor de nieuwe dienst kunnen zo’n 800.000 locaties worden geselecteerd die geschikt zijn voor zakenmensen. Dat varieert van volledige woningen tot huisboten. Met name wordt gelet op de beschikbaarheid van draadloos internet. Airbnb wil zich naar eigen vooral richten op zakenlieden die ook nog wat vrije dagen willen vastknopen aan hun verblijf.

Hotels zeggen al langer dat zij de impact van verhuursites als Airbnb te merken, maar de zakenmarkt liet het platform tot nu toe links liggen. Het zou er theoretisch toe kunnen leiden dat zakenhotels hun prijzen drastisch moeten gaan verlagen.

Groter dan hotelketen

Na een recente financieringsronde wordt het Amerikaanse bedrijf al geraamd op zo’n tien miljard dollar, waarmee het groter is dan bekende hotelketens als Wyndgam en Hyatt Hotels.



Reacties


Laatste nieuws