Vereenvoudiging tijdelijk verhuren winkelruimte: Geen vaste huurprijzen meer

Per 1 juni heeft Zazone, het platform voor retailers die voor korte tijd winkelruimte zoeken, het tijdelijk verhuren van winkelruimte vereenvoudigd. “We hebben gemerkt dat de meeste pandeigenaren zelf de touwtjes in handen willen houden en daar is onze nieuwe werkwijze op afgestemd.” De eerste positieve reacties zijn binnen, met name van grotere vastgoedbeleggers. Voor de kleine pandeigenaren hebben we de contractservice in stand gehouden”, aldus Joke Feenstra van Zazone.

Feenstra vervolgt: “We hebben het afgelopen halfjaar met veel vastgoedbeleggers, beheerders, makelaars en eigenaren gesproken. Verhuurders willen graag kwalitatief goede huurders. Maar ze hoeven niet in alle gevallen een top-huuropbrengst. Het creëren van reuring in een winkelcentrum is in sommige gevallen al een voldoende reden om een bepaalde kwalitatief hoogwaardige huurder met een klein budget te willen faciliteren. Daarom laten we de totstandkoming van huurprijzen vanaf nu over aan vraag en aanbod.” 

Zelf contractvorm kiezen

Zazone heeft een huurovereenkomst ontwikkeld - op maat gemaakt voor tijdelijke verhuur. “Die zetten we in als daar door verhuurder naar gevraagd wordt”, zo stelt Joke Feenstra, “maar vaak hebben verhuurders zelf een eigen contract of geeft men de voorkeur aan een gebruiksovereenkomst. Dat kan allemaal met de nieuwe werkwijze.” 

Ieder winkelcentrum z’n eigen pop-up store

“In de drie jaar dat we bezig zijn met tijdelijke verhuur van winkels, zien we dat de markt zich langzaam, maar zeker ontwikkelt. Van de 59.000 webshops in Nederland heeft een derde regelmatig aangegeven een 'stenen' winkel te overwegen. Ook grote merken willen een merkbeleving neer kunnen zetten in een pop-up shop; En designers en artiesten ontdekken ook steeds vaker de kracht van een tijdelijke winkel.” Feenstra sluit af met ontwikkelingen in het buitenland: “Kijk naar wat er in de VS gebeurt en in de grote landen om ons heen – Engeland en Duitsland bijvoorbeeld. De pop-up initiatieven schieten als paddestoelen uit de grond en maken een snelle groei door. We zijn ervan overtuigd dat deze ontwikkelingen in Nederland ook doorgroeien en dat over 10 jaar ieder winkelcentrum z’n eigen pop-up store heeft. Met onze nieuwe aanpak ondersteunen we dit proces.” 



Reacties


Laatste nieuws