'Effectief design werkplek van grootste belang'
De relatie tussen een fraai én effectief design van kantoren en werkplekken is van onderschat belang voor de prestaties van medewerkers en bedrijven. Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs voor het onderbuikgevoel dat sommige van ons al veel langer hadden.
Onze werkplekken veranderen in snel tempo: steeds meer ‘connected’ met sociale en mobiele technologieën. Dit biedt ongekende mogelijkheden om waar dan ook creatief en goed geinformeerd te kunnen werken. Maar veel werkplekken houden geen gelijke tred met de uitdagingen van deze tijd. Ze blijken niet voldoende te werken voor de kennis-professionals in onze economie.
Effectieve werkplekken moeten een balans brengen tussen focus en samenwerking. Uit de eerste studies komt naar voren dat de arbeidsproductiviteit bij steeds meer kennisprofessionals niet langer stijgt, maar juist daalt. Wanneer treedt dit op? Als het design van de werkplekken en het ‘office-design’ niet langer aansluiten bij de wensen en eisen van nu. Veel werkplekken, vergader- en ontvangstruimtes zien er nog exact hetzelfde uit als 10-20 jaar geleden.
Stimulering prestaties en innovatie
Het blijkt steeds weer dat het aanbieden van keuzes aan werknemers op het gebied van werkplekinrichting de prestaties en innovatie stimuleert. De bedrijven die dit goed doen worden gezien als innovatiever en hebben beter presterende werknemers. Bied werknemers uiteenlopende ruimtes aan, zoals ruimtes waar effectief gefocust kan worden en waarbij nagedacht is over functionaliteit, geluid, kleur, binnenluchtkwaliteit, uitzicht, design en ergonomie. Hetzelfde geldt voor ruimtes waar samengewerkt kan worden en/of mensen elkaar kunnen ontmoeten.
In nieuwe gebouwen wordt gelukkig steeds meer rekening gehouden met deze uitgangspunten en wordt dit onderdeel gemaakt van de performance strategie van bedrijven. Bij bestaande gebouwen zijn veel meer uitdagingen: daar moeten vaak ouderwetse structuren omgevormd worden tot een dynamische, high-performance werkomgeving. Toch zijn ook daar vaak met gerichte investeringen aanzienlijke verbeteringen te realiseren. Denk aan nieuw meubilair, tapijt, wanden. Hierdoor is vaak een substantiële aanpassing mogelijk zonder drastische ingrepen zoals een verhuizing naar een nieuw pand. Uiteraard zijn er bij de meeste bedrijven grenzen aan budget en dus interieurontwerp maar ook met geringe investeringen in materialen en interieurontwerp is al veel verbetering mogelijk.
Effect op welzijn
Steeds duidelijker wordt dat gebouwen een aanzienlijk effect kunnen hebben op de gezondheid en het welzijn van mensen en daarmee ook de motivatie verhoogt van medewerkers. Belangrijke voorwaarden hiervoor zijn ten eerste de temperatuur: zo worden kantoren met tapijt als behagelijker en comfortabeler ervaren dan kantoren met harde vloeren; ten tweede de keuze voor nieuwe producten die bestaan uit natuurlijke materialen, en ten slotte uitzicht en daglicht. Desso biedt een aantal van haar producten aan in speciaal ontwikkelde lichte kleuren, die actief daglicht reflecteren zodat een omgeving met meer natuurlijk licht ontstaat en er tevens minder energie hoeft te worden verbruikt.
Zeker in het open design van de moderne kantoren is slechte akoestiek en daarmee gepaard gaand concentratieverlies een issue. Sommige studies wijzen uit dat organisaties jaarlijks 24 werkdagen per werknemer verliezen door onnodige afleiding als gevolg van geluidsoverlast. Speciaal akoestisch tapijt met extra geluiddempende eigenschappen komt bij steeds meer interieur-designers en architecten dan ook op de ‘wanted’-lijstjes voor. Dezelfde grootschalige effecten zien we rondom binnenluchtkwaliteit. Een Californisch onderzoek door William Fisk van het Lawrence Berkeley National Laboratory heeft zelfs aangetoond dat een betere binnenluchtkwaliteit de productiviteit behoorlijk kan verhogen. Uit zijn onderzoek blijkt een toename van 0,5 tot 5 procent, met daaruit voortvloeiend een geschatte besparing van $20 tot $200 miljard per jaar in de VS. The European Environment Agency schat de kosten voor het verlies aan productiviteit door slechte luchtkwaliteit voor Europa op €169 miljard (The European Environment Agency, “Revealing the costs of air pollution from industrial facilities in Europe”, 2011). Aangezien de wereld verstedelijkt en we gemiddeld 90% van onze tijd binnen doorbrengen, is er ook toenemend besef van de noodzaak van een goede binnenluchtkwaliteit.
Betere binnenluchtkwaliteit essentieel
We zien dan ook een groeiende vraag naar producten die hierop inspelen en bijdragen aan een betere binnenluchtkwaliteit zoals ons AirMaster tapijt. De genoemde bedragen laten overduidelijk het belang zien van maatregelen om meer te doen om de beste werkplek te realiseren. Desso is al geruime tijd volop bezig om haar producten samen te stellen op basis van deze bevindingen en inzichten. Bedrijven en overheden in de VS en West-Europa lopen voorop met deze ontwikkeling maar wij zien ook een snelle groei in landen in Azië en Latijns-Amerika waar tot voor kort het bewustzijn rond deze thema’s veel minder nadrukkelijk speelde.
Roland Jonkhoff is Regional Managing Director bij Desso
www.desso.com
www.twitter.com/dessogroup
Laatste nieuws
- 06-03-2025 14:00 Corporatie en gemeente willen complex met 417 sociale huurwoningen kopen
- 06-03-2025 14:00 Topvacature: Woningstichting GoedeStede zoekt projectleider Nieuwbouw
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
- 05-03-2025 12:10 Particuliere belegger koopt drie commerciële ruimtes aan Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 05-03-2025 12:04 PingProperties verkoopt wasstraat in Ridderkerk
- 05-03-2025 11:04 RvS stelt procederende architect in het ongelijk
- 05-03-2025 10:48 Dual Benelux huurt kantoorruimte aan Westersingel in Rotterdam
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.