SKEPP pitch-deelnemers in de picture deel 3: Startup Hotel

Negen creatieve start-ups presenteerden donderdag 9 januari hun innovatieve kantoorformules aan zo’n 300 enthousiaste vastgoedprofessionals. Dat gebeurde tijdens SKEPP pitch 2014: het podium van pitchers die wel raad weten met een beetje kantoorleegstand. Welke vorderingen maken deze ondernemers met eventuele beleggers in de maanden na pitch 2014?

Vandaag deel 3 van een serie. We praten met ondernemer Tijn Hoyng. Onder de naam Startup Hotel wil hij een kantoorpand ombouwen tot een woon- en werkplek voor jonge ondernemers.

Wonen en werken in één gebouw, dat is een notendop het kantoorconcept van Startup Hotel. Het idee deed Hoyng op in Silicon Valley, waar hij enkele jaren werkte als designer. “Een unieke ervaring. Naast het feit dat ik daar werkte tussen de beste startups van de wereld, deelde ik mijn woning met meerdere ondernemers. We hadden allen dezelfde lijfspreuk: Born to be the greatest. Het was een gemêleerd gezelschap, waarbij ieder z’n eigen expertise had.” Deze manier van leven - creatieve geesten die samen werken en wonen - beviel de 22-jarige ondernemer zo goed dat hij besloot het concept mee te nemen naar Nederland.

Leeg kantoorpand gezocht

Nu Hoyng eenmaal terug is op vaderlandse bodem, zoekt hij naarstig naar een leeg kantoorgebouw waar hij zijn Startup Hotel kan realiseren. “Ik zoek een pand van circa 1500 tot 3000 vierkante meter op een prominente plek in Amsterdam”, spreekt Hoyng zijn voorkeur uit. “Het mag best een extravagant gebouw zijn, de kantoorruimte moet eruit knallen. In samenwerking met SKEPP d+b willen we dit pand vervolgens helemaal ombouwen tot geschikte en inspirerende woon- en werkruimte. Uiteindelijk moet dit bedrijfsmodel voor de vastgoedeigenaar zo’n €80 netto per vierkante meter opleveren.”

Veel startups geïnteresseerd

Bang dat het gebouw niet vol komt, hoeft de belegger volgens Hoyng niet te zijn. “Ik heb al veel ambitieuze startups gesproken die graag het Startup Hotel willen bewonen. Maar niet iedereen komt er zomaar in. We zoeken het topsegment van de startups, dus je moet al wel goed op weg zijn met je onderneming. Bovendien gaat er een uitgebreide screening aan vooraf, waarbij we niet alleen kijken naar de kansen en doelen van de onderneming, maar natuurlijk ook naar de persoon: past deze binnen de community? Echter, het belangrijkst is nu dat we eerst een geschikt kantoorpand vinden.”

Tijdens SKEPP pitch heeft Hoyng veel vastgoedeigenaren gesproken die interesse toonden in deze wonderlijke kantoorformule. “Dit heeft alleen nog niet tot iets concreets geleid.” Wie helpt deze jonge ondernemer op korte termijn aan een geschikt kantoorpand? Geïnteresseerde beleggers kunnen zich melden via tijn@themanbehind.nl

Lees ook:

Deel 1: WE CANTEEN 
Deel 2: SKEPP Online



Reacties


Laatste nieuws