Arjan Veelers: Wie de klant heeft, heeft de kracht
Het gros van de bouwende ontwikkelaars denkt nog steeds in stenen. Marketing en sales? Ondergeschoven kindjes. Co-creatie? De koper mag meebeslissen over de kleur van de gevel en het type dakpan. Daar houdt het een beetje op. Als het gaat om het echte klantdenken is er voor deze bedrijven nog een wereld te winnen.
Arjan Veelers, directeur van onafhankelijk platform Nieuwbouw Nederland, zegt dat co-creatie niet alleen gaat om hoeveel stopcontacten en waar deze moeten komen en of deuren links of rechtsdraaiend moeten zijn. “Er zijn nog steeds ontwikkelaars die denken dat ze daarmee wegkomen. Co-creatie is meer, veel meer. De moderne woonconsument wil ook inspraak in de inrichting van de wijk en de voorzieningen. Wil voor, tijdens en na de bouw geïnformeerd worden. Co-creatie gaat niet zozeer om de plattegrond, maar om het proces, transparantie, betrokkenheid.”
Alles begint bij vermarkten van locatie
Maar om tot goede co-creatie te komen, moeten ontwikkelaars en gemeenten kopers voor hun nieuwbouwplannen vinden. “Vroeger gold het adagium: wie de grond heeft, heeft de macht. Nu luidt het motto: Wie de klant heeft, heeft de kracht”, weet Veelers.
De eerste stap: het vermarkten van locaties. Nieuwbouwwoningontwikkelaars in Nederland kunnen op Nieuwbouw Nederland via een eigen account hun actuele en toekomstige aanbod kwijt. “De klant is op zoek naar een locatie en niet andersom. De courantheid van een locatie kan zo door worden getest zonder te kwalificeren wat er gebouwd wordt. Via de website www.nieuwbouw-nederland.nl kunnen woningzoekenden hun interesse tonen en door middel van het invullen van een vragenlijst hun woonwensen kenbaar maken. Aan de hand van deze informatie wordt een profiel geschetst. De ontwikkelende partij krijgt inzage in waar de consument wil wonen, het woningtype en in welke de prijsklasse.” Via Nieuwbouw Nederland worden per maand 50.000 vragen ingevuld door potentiële kopers.
“Met deze schat aan informatie stuurt de consument de ontwikkelaar aan in plaats van andersom. ”Nieuwbouw Nederland doet niet alleen zaken met corporaties, makelaars en projectontwikkelaars, maar ook met gemeenten die actief grondbeleid voeren. Veelers stelt dat zij het platform gebruiken om grondposities te toetsen aan de markt. “Als er geen interesse is: afschrijven en inzaaien.”
Nieuwbouw Nederland ontwikkelt continu producten die het voor nieuwbouwproducenten vergemakkelijkt om in contact te komen met de klant. Projectwebsites, maar ook Facebookpagina’s op maat. “Een groot te koop bord in een weiland is niet genoeg Daar bereik je maar een klein deel van je doelgroep mee.” Hij noemt Facebook dan ook als één van de belangrijkste sales- en marketingtools van dit moment. “Met de informatie die een partij heeft vergaard tijdens het vermarkten van de locatie, kan het gericht Facebook-gebruikers benaderen. Tevens is Facebook een ideaal medium om ambassadeurs te vinden voor een project.”
Project liep meteen als een trein
Daarom speelt social media een belangrijke rol binnen Nieuwbouw Nederland. “Als ontwikkelaar en gemeente moet je actief zorgen voor dynamiek rond een project. Wij ondersteunen ze daarin.” Als voorbeeld noemt Veelers een project in Arnhem. De bouwer heeft geprobeerd om met traditionele campagnes de woningen aan de man te brengen, zonder resultaat. Toen het project op Nieuwbouw Nederland werd gezet met alle bijbehorende moderne marketingtools liep het meteen als een trein. De schop is inmiddels de grond in.” Meerdere ontwikkelaars zijn enthousiast en maken gebruik van de applicaties van Nieuwbouw Nederland.
Kunnen grote beursgenoteerde bedrijven, die veel grondposities hebben en hun woningen aan de straatstenen niet kwijt raken, daar wat van leren? “We merken dat jonge ondernemers meer open staan voor nieuwe marketingtools. De nieuwe generatie ontwikkelaars snappen het. Dat wil niet zeggen dat ouderen hun neus ophalen voor social media en internet. Er zijn oude rotten in het vak die het kunstje goed begrijpen, anderen laten het aan ons over.”
Barbara Sanders
Voor meer informatie: www.nieuwbouw-nederland.nl
Laatste nieuws
- 06-01-2025 15:47 Omgevingsvergunning bouw Van der Valk Hotel in Breda door rechter vernietigd
- 06-01-2025 15:10 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 06-01-2025 13:24 Friso de Zeeuw: ‘Hét moment om belemmerende regels te verbeteren is nu’
- 06-01-2025 12:51 Amsterdam test woningraden voor directe inspraak woningzoekenden
- 06-01-2025 12:26 Nicole Maarsen benoemd tot bestuurlijk aanjager Innovatie en Opschaling Woningbouw
- 06-01-2025 12:22 Tilburg Noord krijgt 5.000 woningen erbij
- 06-01-2025 12:20 Woningcorporatie Stek zoekt zes nieuwe collega's: Kom jij ons versterken?
- 06-01-2025 11:46 Makelaarsland ziet de woningmarkt iets afkoelen
- 06-01-2025 11:31 BPL Pensioen investeert 90 miljoen in ASR Dutch Farmland Fund
- 06-01-2025 11:16 Damesmodeketen Norah wil naamsbekendheid vergroten en opent vijf nieuwe winkels
- 06-01-2025 10:59 Siep Jan de Haan aan de slag bij Six advocaten
- 06-01-2025 10:54 Detailhandelsomzet: non-food groeit wel, food krimpt
- 06-01-2025 10:03 Doetinchem gaat 70 woningen realiseren in Gaanderen
- 06-01-2025 09:35 Lichte daling van hypotheekrente verwacht dit jaar, maar onzekerheid door Trump
- 03-01-2025 15:25 Newomij verkoopt supermarktportefeuille aan SynVest
- 03-01-2025 14:49 Winkelruimtes in Eindhoven verkocht
- 03-01-2025 14:39 Vertaalbureau huurt pentoffice van Arnhem Building
- 03-01-2025 12:21 Taxand Nederland verder als Borgen
- 03-01-2025 11:40 Reclamebureau huurt 295 m2 kantoorruimte in De Baarsjes in Amsterdam
- 03-01-2025 11:12 Bezwaren en procedures tegen tien projecten in gemeente Berg en Dal ingetrokken of beëindigd
- 03-01-2025 11:00 Aldi Vastgoed verkoopt ontwikkellocatie in Baarn
- 03-01-2025 10:36 Vastgoedinvesteringen in 2025
- 03-01-2025 10:14 MSPS Groep verlengt huurovereenkomst voor 3.500 m2 in Almere
- 03-01-2025 09:48 Plan voor ruim 250 appartementen in Alphen aan den Rijn definitief
- 03-01-2025 08:28 Rowin Tazelaar naar inspire* real estate
- 02-01-2025 16:23 Cédric Haselier naar Coral Capital als investment director
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.