Arjan Veelers: Wie de klant heeft, heeft de kracht

Het gros van de bouwende ontwikkelaars denkt nog steeds in stenen. Marketing en sales? Ondergeschoven kindjes. Co-creatie? De koper mag meebeslissen over de kleur van de gevel en het type dakpan. Daar houdt het een beetje op. Als het gaat om het echte klantdenken is er voor deze bedrijven nog een wereld te winnen.

Arjan Veelers, directeur van onafhankelijk platform Nieuwbouw Nederland, zegt dat co-creatie niet alleen gaat om hoeveel stopcontacten en waar deze moeten komen en of deuren links of rechtsdraaiend moeten zijn. “Er zijn nog steeds ontwikkelaars die denken dat ze daarmee wegkomen. Co-creatie is meer, veel meer. De moderne woonconsument wil ook inspraak in de inrichting van de wijk en de voorzieningen. Wil voor, tijdens en na de bouw geïnformeerd worden. Co-creatie gaat niet zozeer om de plattegrond, maar om het proces, transparantie, betrokkenheid.”

Alles begint bij vermarkten van locatie

Maar om tot goede co-creatie te komen, moeten ontwikkelaars en gemeenten kopers voor hun nieuwbouwplannen vinden. “Vroeger gold het adagium: wie de grond heeft, heeft de macht. Nu luidt het motto: Wie de klant heeft, heeft de kracht”, weet Veelers.

De eerste stap: het vermarkten van locaties. Nieuwbouwwoningontwikkelaars in Nederland kunnen op Nieuwbouw Nederland via een eigen account hun actuele en toekomstige aanbod kwijt. “De klant is op zoek naar een locatie en niet andersom. De courantheid van een locatie kan zo door worden getest zonder te kwalificeren wat er gebouwd wordt. Via de website www.nieuwbouw-nederland.nl kunnen woningzoekenden hun interesse tonen en door middel van het invullen van een vragenlijst hun woonwensen kenbaar maken. Aan de hand van deze informatie wordt een profiel geschetst. De ontwikkelende partij krijgt inzage in waar de consument wil wonen, het woningtype en in welke de prijsklasse.” Via Nieuwbouw Nederland worden per maand 50.000 vragen ingevuld door potentiële kopers.

“Met deze schat aan informatie stuurt de consument de ontwikkelaar aan in plaats van andersom. ”Nieuwbouw Nederland doet niet alleen zaken met corporaties, makelaars en projectontwikkelaars, maar ook met gemeenten die actief grondbeleid voeren. Veelers stelt dat zij het platform gebruiken om grondposities te toetsen aan de markt. “Als er geen interesse is: afschrijven en inzaaien.”

Nieuwbouw Nederland ontwikkelt continu producten die het voor nieuwbouwproducenten vergemakkelijkt om in contact te komen met de klant. Projectwebsites, maar ook Facebookpagina’s op maat. “Een groot te koop bord in een weiland is niet genoeg Daar bereik je maar een klein deel van je doelgroep mee.” Hij noemt Facebook dan ook als één van de belangrijkste sales- en marketingtools van dit moment. “Met de informatie die een partij heeft vergaard tijdens het vermarkten van de locatie, kan het gericht Facebook-gebruikers benaderen. Tevens is Facebook een ideaal medium om ambassadeurs te vinden voor een project.”

Project liep meteen als een trein

Daarom speelt social media een belangrijke rol binnen Nieuwbouw Nederland. “Als ontwikkelaar en gemeente moet je actief zorgen voor dynamiek rond een project. Wij ondersteunen ze daarin.” Als voorbeeld noemt Veelers een project in Arnhem. De bouwer heeft geprobeerd om met traditionele campagnes de woningen aan de man te brengen, zonder resultaat. Toen het project op Nieuwbouw Nederland werd gezet met alle bijbehorende moderne marketingtools liep het meteen als een trein. De schop is inmiddels de grond in.” Meerdere ontwikkelaars zijn enthousiast en maken gebruik van de applicaties van Nieuwbouw Nederland.

Kunnen grote beursgenoteerde bedrijven, die veel grondposities hebben en hun woningen aan de straatstenen niet kwijt raken, daar wat van leren? “We merken dat jonge ondernemers meer open staan voor nieuwe marketingtools. De nieuwe generatie ontwikkelaars snappen het. Dat wil niet zeggen dat ouderen hun neus ophalen voor social media en internet. Er zijn oude rotten in het vak die het kunstje goed begrijpen, anderen laten het aan ons over.”

Barbara Sanders

Voor meer informatie: www.nieuwbouw-nederland.nl



Reacties


Laatste nieuws