Arjan Veelers: Wie de klant heeft, heeft de kracht
Het gros van de bouwende ontwikkelaars denkt nog steeds in stenen. Marketing en sales? Ondergeschoven kindjes. Co-creatie? De koper mag meebeslissen over de kleur van de gevel en het type dakpan. Daar houdt het een beetje op. Als het gaat om het echte klantdenken is er voor deze bedrijven nog een wereld te winnen.
Arjan Veelers, directeur van onafhankelijk platform Nieuwbouw Nederland, zegt dat co-creatie niet alleen gaat om hoeveel stopcontacten en waar deze moeten komen en of deuren links of rechtsdraaiend moeten zijn. “Er zijn nog steeds ontwikkelaars die denken dat ze daarmee wegkomen. Co-creatie is meer, veel meer. De moderne woonconsument wil ook inspraak in de inrichting van de wijk en de voorzieningen. Wil voor, tijdens en na de bouw geïnformeerd worden. Co-creatie gaat niet zozeer om de plattegrond, maar om het proces, transparantie, betrokkenheid.”
Alles begint bij vermarkten van locatie
Maar om tot goede co-creatie te komen, moeten ontwikkelaars en gemeenten kopers voor hun nieuwbouwplannen vinden. “Vroeger gold het adagium: wie de grond heeft, heeft de macht. Nu luidt het motto: Wie de klant heeft, heeft de kracht”, weet Veelers.
De eerste stap: het vermarkten van locaties. Nieuwbouwwoningontwikkelaars in Nederland kunnen op Nieuwbouw Nederland via een eigen account hun actuele en toekomstige aanbod kwijt. “De klant is op zoek naar een locatie en niet andersom. De courantheid van een locatie kan zo door worden getest zonder te kwalificeren wat er gebouwd wordt. Via de website www.nieuwbouw-nederland.nl kunnen woningzoekenden hun interesse tonen en door middel van het invullen van een vragenlijst hun woonwensen kenbaar maken. Aan de hand van deze informatie wordt een profiel geschetst. De ontwikkelende partij krijgt inzage in waar de consument wil wonen, het woningtype en in welke de prijsklasse.” Via Nieuwbouw Nederland worden per maand 50.000 vragen ingevuld door potentiële kopers.
“Met deze schat aan informatie stuurt de consument de ontwikkelaar aan in plaats van andersom. ”Nieuwbouw Nederland doet niet alleen zaken met corporaties, makelaars en projectontwikkelaars, maar ook met gemeenten die actief grondbeleid voeren. Veelers stelt dat zij het platform gebruiken om grondposities te toetsen aan de markt. “Als er geen interesse is: afschrijven en inzaaien.”
Nieuwbouw Nederland ontwikkelt continu producten die het voor nieuwbouwproducenten vergemakkelijkt om in contact te komen met de klant. Projectwebsites, maar ook Facebookpagina’s op maat. “Een groot te koop bord in een weiland is niet genoeg Daar bereik je maar een klein deel van je doelgroep mee.” Hij noemt Facebook dan ook als één van de belangrijkste sales- en marketingtools van dit moment. “Met de informatie die een partij heeft vergaard tijdens het vermarkten van de locatie, kan het gericht Facebook-gebruikers benaderen. Tevens is Facebook een ideaal medium om ambassadeurs te vinden voor een project.”
Project liep meteen als een trein
Daarom speelt social media een belangrijke rol binnen Nieuwbouw Nederland. “Als ontwikkelaar en gemeente moet je actief zorgen voor dynamiek rond een project. Wij ondersteunen ze daarin.” Als voorbeeld noemt Veelers een project in Arnhem. De bouwer heeft geprobeerd om met traditionele campagnes de woningen aan de man te brengen, zonder resultaat. Toen het project op Nieuwbouw Nederland werd gezet met alle bijbehorende moderne marketingtools liep het meteen als een trein. De schop is inmiddels de grond in.” Meerdere ontwikkelaars zijn enthousiast en maken gebruik van de applicaties van Nieuwbouw Nederland.
Kunnen grote beursgenoteerde bedrijven, die veel grondposities hebben en hun woningen aan de straatstenen niet kwijt raken, daar wat van leren? “We merken dat jonge ondernemers meer open staan voor nieuwe marketingtools. De nieuwe generatie ontwikkelaars snappen het. Dat wil niet zeggen dat ouderen hun neus ophalen voor social media en internet. Er zijn oude rotten in het vak die het kunstje goed begrijpen, anderen laten het aan ons over.”
Barbara Sanders
Voor meer informatie: www.nieuwbouw-nederland.nl
Laatste nieuws
- 13-11-2024 06:00 Tim Beckmann: 'Nederland, maak een keuze en vergeet niet dat bedrijvigheid essentieel is'
- 12-11-2024 16:57 Kloek huurt zestig zorgwoningen van Gaudium Real Estate
- 12-11-2024 16:49 Clinias Dental Group huurt 607 m2 kantoorruimte in Breda
- 12-11-2024 16:26 Capreon verkoopt winkelpanden in Spijkenisse aan particuliere beleggers
- 12-11-2024 16:24 Investeren in vastgoedfondsen: Waarom obligatiefondsen interessant zijn
- 12-11-2024 12:19 CBRE-collega's verlaten vastgoedadviseur en richten eigen bedrijf op
- 12-11-2024 11:22 Interesse in doorstart The Body Shop in Nederland
- 12-11-2024 11:00 Investeer in vastgoed met het Collin MKB Leningen Fonds
- 12-11-2024 10:51 Voormalig schippersinternaat aan gemeente Dordrecht verkocht
- 12-11-2024 10:45 Techbedrijf huurt 1.167 m2 kantoorruimte in Atrium op de Zuidas
- 12-11-2024 10:21 Patrick Barské nieuwe directeur-bestuurder Area
- 12-11-2024 10:00 Johan Conijn: 'Financiën corporaties nog stabiel ondanks toename investeringen en minimale inkomstenstijging'
- 12-11-2024 09:59 Wibra ziet kansen op zo'n honderd Blokker-locaties
- 12-11-2024 09:31 Cocon Vastgoed Management verlengt huurovereenkomst met Vemedia
- 12-11-2024 09:22 Dennenborgh Groep verkoopt 4.500 m2 bedrijfscomplex in Amersfoort
- 12-11-2024 09:20 Inflatie in oktober gelijk met september op 3,5 procent
- 12-11-2024 09:10 Frame Offices huurt 1.680 m2 kantoorruimte aan Keizersgracht in Amsterdam
- 12-11-2024 09:04 Chiropractor huurt winkelruimte in Arnhem
- 12-11-2024 06:00 Joosten (a.s.r.): 'Nederlandse woningmarkt heeft tunnelvisie nodig'
- 11-11-2024 21:46 Mona Keijzer: ‘Aanpassen of afschaffen huurwet is mogelijk, maar eerst evalueren’
- 11-11-2024 17:00 Mersen Benelux huurt begane grond van de Overschieseweg 304 in Rotterdam
- 11-11-2024 16:49 Diederik Ligtenberg nieuwe chief operating officer van De Hypotheker
- 11-11-2024 15:39 Amsterdam het aantrekkelijkst om te wonen, maar kwaliteit van leven hoogst in Hengelo
- 11-11-2024 14:06 Burgemeester en oud-minister Liesbeth Spies opvolger Martin van Rijn als Aedes-voorzitter
- 11-11-2024 11:49 Foodex Netherlands huurt bedrijfsruimte in Schiedam
- 11-11-2024 11:12 Jeroen Lokerse wordt nieuwe ceo van Colliers Nederland
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.