Vastgoedinformatie verschuift naar internet

Van het weekend heb ik voor het eerst sinds maanden weer eens een papieren krant gekocht. Ik moet toegeven, het leest heerlijk zo'n krant. Lekker aan de keukentafel met een kopje koffie erbij. Ik had me er ook echt op verheugd, eerst wandelend naar het dorp (Zandvoort) om vervolgens met koude neus thuis te komen en aan de koffie te gaan. Voor de nieuwsgierigen onder ons: als ik dan toch eens een krant koop, dan graag het NRC Handelsblad of het FD. Deze keer was NRC aan de beurt.

Ik wist gelijk weer waarom ik de krant al maanden niet meer had gekocht. Het hoofdartikel op de voorpagina, wat altijd de kracht van de krant moet zijn qua uitstraling, was ik al eerder op internet tegengekomen. Uiteraard niet exact hetzelfde artikel maar wel een artikel van een journalist die al melding had gemaakt van deze gebeurtenis. Tja, wat moet je dan, voor de tweede keer hetzelfde gaan lezen alleen dan in een ander dagblad? Ik sloeg snel door naar het economiekatern. Heeft altijd mijn interesse. Even kijken wat er op de beurzen is gebeurd en de verwachting van een columnist of analist tot mij nemen. Tja, toen werd het wel heel erg. Echt alles maar dan ook alles had ik al gelezen op de volgende sites www.iex.nl en www.usmarkets.nl.

Conclusie: De koffie was heerlijk maar de krant had ik snel uit. Als je 80% van de teksten al op internet gelezen hebt dan is het zonde om nog de papieren versie te kopen. Maar het is ook logisch dat media op print altijd trager is, dus op zich kan je het ze niet kwalijk nemen. Artikelen moeten eerst worden opgemaakt, gedrukt, verzameld en vervolgens worden vervoerd.

Bij Vastgoedjournaal hebben wij vanaf het begin al de stelregel: het nieuws moet zo snel mogelijk en objectief bij de juiste doelgroep terecht komen. En dat kan alleen via internet. Dat betekent dus niet eerst al het nieuws verzamelen tot je de dag erna een nieuwsbrief moet versturen maar gelijk door een hoofdredacteur zoals onze Rogier Hentenaar online zetten voor je achterban.

Ben benieuwd hoelang de vastgoedsector nog vakbladen op print blijft kopen! Sla diverse vakbladen open en het is een feest van herkenning. Dan heb ik het niet over de mensen die ik uit mijn professionaliteit heb leren kennen in het verleden maar vooral over de transacties en andere ''HETE'' nieuwtjes die in een ander nieuw jasje worden verkocht. Wat echt ''fantastisch'' was dat een vakblad op de voorpagina groots schreef over een rapport dat uitgekomen was van vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle. Toevallig stond een eigen analyse van dit rapport al ruim twee weken bij ons op de website.

Persoonlijk denk ik dat de vastgoedmedia op den duur het overgrote deel van de nieuwsberichtgeving geheel naar internet zal gaan verschuiven. Onze achterban weet wat ze wilt en wenst de actualiteiten snel en duidelijk tot zich te nemen. Een ander punt wat we steeds vaker horen van onze abonnees, is dat ze gaan voor duurzaamheid en dus ook kijken naar hun interne papier gebruik. En dat pleit ook weer voor nieuws op internet.

Binnenkort ga ik speciaal voor onze abonnees dieper in op de invloed van nieuwe media op de vastgoedsector.

John Kerkhoven, directeur Vastgoedjournaal



Reacties


Laatste nieuws