C&W: Hoofdwinkelstraten zullen altijd blijven bestaan

Ondanks de snelle toename van internetwinkelen zullen hoofdwinkelstraten altijd blijven bestaan. Dat zegt Arjan Boesveldt van Cushman & Wakefield in een toelichting op hun nieuwste internationale winkelrapport “Main Streets Across The World”. De Amsterdamse Kalverstraat stijgt in dit onderzoek naar de 17e plaats van de duurste winkelstraten in de wereld.

Volgens Cushman & Wakefield staat de Kalverstraat met een huurprijs van €2900 per m² per jaar in de internationale vergelijking op de zeventiende positie van duurste winkellocaties. Causeway Bay in Hong Kong blijft de duurste winkellocatie ter wereld, gevolgd door 5th Avenue in New York en de Champs-Élysées in Parijs. “Het huurprijsniveau van de Kalverstraat is het afgelopen jaar met ruim 3,5% toegenomen, maar komt niet in de buurt van winkelhuurprijzen die in de grootste steden ter wereld bereikt worden”, aldus Michiel Boonen – senior research consultant van Cushman & Wakefield. “De vraag naar winkelruimte op de Kalverstraat en andere winkelstraten in het centrum van Amsterdam hebben echter ook in het afgelopen jaar weer gezorgd voor een opwaartse druk op de winkelhuren, waardoor Nederland onder meer Ierland voorbijgestreefd is in deze ranglijst.”

Hoge omzetten noodzakelijk

“De aard van de Kalverstraat kan niet geheel vergeleken worden met de aard van de duurste winkelstraten ter wereld” zo geeft Arjen Boesveldt, partner en Head of Retail bij Cushman & Wakefield aan. “Winkelhuren die tegen de €25.000 per m² per jaar aan liggen op de toplocatie in Hong Kong kunnen enkel behaald worden door de grote winkelunits waar hoge omzetten behaald kunnen worden. Daarnaast zijn de duurste winkelstraten ter wereld ook voor een belangrijk deel gefocust op het luxe segment, terwijl de Kalverstraat vooral bekend staat vanwege de focus op het middensegment van de retailmarkt.”

Het rapport laat verder zien dat de stijging van ruim 3,5% in Nederland helemaal niet zo vreemd is; een locatie als de Champs-Élysées in Parijs hebben van 2012 tot 2013 een stijging van bijna 40% laten zien, terwijl er ook andere locaties een huurprijsgroei van dubbele cijfers noteerden.

Naast een blik op de duurste winkellocaties van alle landen wordt er ook nog inzicht gegeven in het luxe retail segment. In Nederland ligt de focus van de luxe retailmarkt op de P.C. Hooftstraat. Naast deze locatie zijn er slechts enkele locaties waar enige vorm van luxe retail bestaat, waaronder ook de Bijenkorf gerekend wordt. Uit het rapport komt naar voren dat de P.C. Hooftstraat zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot een internationale luxe retaillocatie en door de aanhoudende interesse van bekende internationale merken is het de verwachting dat huurprijzen voor deze locatie verder op zullen lopen.

Cross- en multichannel strategie in opmars

Naar de toekomst toe verwachten zowel Boesveldt als Boonen dat de topwinkelstraten gewoon zullen blijven bestaan. “Ondanks een continue toename van de omzetten die met internetwinkelen behaald worden, zullen hoofdwinkelstraten blijven bestaan. Retailers hebben steeds vaker een cross- of multi-channel strategie en stappen in toenemende mate af van het idee dat internet een bedreiging is voor hun fysieke winkels. Enkele grote “fysieke” retailers zijn zelfs al succesvol met hun online campagne, terwijl succesvolle “online” retailers juist fysieke winkels hebben geopend in de afgelopen periode.” 

Klik HIER voor het rapport van C&W.



Reacties


Laatste nieuws