Is een sterk verduurzaamd pand van invloed op mijn maatschappelijk imago?

Ja, huisvesting kan echt van grote invloed zijn op het imago van je organisatie. Of het nu gaat om een imposant bankgebouw of een functioneel kantoor op een bedrijventerrein. Klanten, leveranciers en medewerkers zien een gebouw en hebben daar een mening over. Een gebouw is daarom goed inzetbaar als communicatiemiddel. De ene organisatie laat bijvoorbeeld graag zien voorop te lopen, de andere wil de omgeving ervan verzekeren dat de bedrijfsprocessen op orde zijn.

Een sterk verduurzaamd  –en daarmee energieneutraal- gebouw is zeker van invloed op het maatschappelijk imago van jou als gebruiker en dat van de eigenaar. Het streven naar duurzaamheid om financiële en ecologische redenen getuigt van intelligentie en visie op hoe onze samenleving zich ontwikkelt. Een sterk verduurzaamd gebouw doet dus een duidelijke mededeling over organisaties. Daarbij gaat het om veel meer dan alleen uiting geven aan betrokkenheid. Maatschappelijk ondernemen is een langetermijnstrategie, waarmee je anticipeert op de toekomstige schaarste van fossiele hulpbronnen en grondstoffen. Deze langetermijnvisie maakt MVO-bedrijven beter bestand tegen crises. Innovatief duurzame bedrijven presteren beter op gebieden als productinnovatie, productiviteit, medewerkerstevredenheid en marktaandeel. Bovendien is het vertrouwen van hun stakeholders groter dan bij traditionele bedrijven. 

Er is zeker ook sprake van een uitgesproken commerciële reden om een duurzame bedrijfsvoering te introduceren. Steeds meer opdrachtgevers – bedrijven als Ikea, KLM, Philips, Unilever, Akzo Nobel, DSM en Post.nl - stellen hoge MVO-eisen aan hun toeleveranciers om daarmee hun ecologische footprint te reduceren. Het sterk verduurzamen van een gebouw levert je dus een scala aan tastbare resultaten op en is daarmee financieel lucratief; zelfs als de huur iets zou stijgen. Het gaat hier om extra kosten die, in relatie tot het marketingbudget van veel bedrijven, te overzien zijn.

Uit Gebouwen Bewegen van de Transitieformule, geschreven in opdracht van Platform31 | Energiesprong. Contact: info@transitieformule.nl De Transitieformule richt zich op betere prestaties van bestaande gebouwen en is een samenwerkingsverband tussen Architectenbureau Paul de Ruiter, Arup, BBN, Bureau Van Miert en Fakton. 



Reacties


Laatste nieuws