Elektrisch rijden krijgt binnenkort een enorme boost: Ben jij daar klaar voor?
Je zou het de komende jaren als gebouweigenaar/beheerder best eens heel druk kunnen krijgen door een overheidsmaatregel die helemaal niet voor jou bedoeld is. Een fiscale maatregel die werkgevers moet stimuleren, zeg maar gerust: dwingen, om hun medewerkers elektrisch te laten rijden (zie uitleg in panel). Het gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat de enorme groei van elektrisch rijden van de afgelopen jaren, vanaf 1 januari 2027 nog eens een extra boost krijgt.
Daar kun je als gebouweigenaar/beheerder, als je slim bent, nú al op anticiperen. Want al die extra elektrische auto’s die er gaan komen, zullen ook een beroep gaan doen op laadfaciliteiten bij hun werkplek. En daar zul je als gebouweigenaar/beheerder op voorbereid moeten zijn. Twan Hendriks van Groen-Eco: 'Als eigenaar/beheerder moet je die nieuwe groep rijders kunnen faciliteren. Je hebt nu nog de tijd om je voor te bereiden met je vastgoed, je parkeerplaatsen en je laadfaciliteiten voor die groep die eraan zit te komen. Als je dat kunt, is de kans ook groot dat je meer huurders krijgt. Want deze nieuwe maatregel gaat invloed hebben op de keuze waar iemand gaat huren. Zowel werknemers als werkgevers vragen steeds meer om parkeerplaatsen met laadfaciliteiten, met alle gevolgen voor de eigenaar/beheerder van een gebouw.'
Transparantie, gemak en duidelijkheid
Groen-Eco plaatst en exploiteert honderden laadpalen bij utiliteitsgebouwen door heel Nederland. En kijkt daarbij samen met eigenaars/beheerders naar wat er mogelijk is bijvoorbeeld binnen de netcongestie. Twan Hendriks: 'Wij zorgen voor transparantie, gemak en duidelijkheid. Er komen steeds meer huurders die laadpalen willen en die allemaal hun eigen laadpaal neer gaan zetten. Ze gebruiken heel veel vermogen, waardoor er op een gegeven ogenblik geen vermogen genoeg is voor de eerstvolgende huurder die ook één of meer laadpalen wil plaatsen. Terwijl je als eigenaar/beheerder juist zicht wilt blijven houden op je gecontracteerde en je afgenomen vermogen.' Groen-Eco helpt een eigenaar/beheerder om ervoor te zorgen dat het hele laadgebeuren een pand-gebonden faciliteit wordt, waardoor deze weer een duidelijk zicht krijgt op de hele infrastructuur van het laadgebeuren en uniformiteit op de locatie. Twan Hendriks: 'Er zijn steeds meer elektrische rijders die steeds meer vermogen nodig hebben. En met de komende fiscale wetgeving zal dat aantal alleen maar toenemen. Daar moet je als eigenaar/beheerder op voorbereid zijn. Wij helpen daarbij door bijvoorbeeld slimmer om te gaan met de capaciteit.'
Optimaal faciliteren
Uitgangspunt is daarbij eigenaren/beheerders tegen zo laag mogelijke investeringen optimaal te faciliteren. Dus van laadpalen een laagdrempelig iets te maken. Dus profiteren van de faciliteiten, zonder investeringen. Twan Hendriks: 'Het enige waar je in (mee)investeert is in de installatiekosten van de laadinfra. De rest wordt door ons verzorgd. Wij zorgen voor transparantie, gemak, uniformiteit en duidelijkheid voor de eigenaar/beheerder, want door onze aanpak blijf je baas in je eigen pand en blijf je zicht houden op energiekosten en waar ze thuishoren. Dat is zeker bij multi-tenant gebouwen een belangrijk item, waar je wilt voorkomen dat huurders individueel laadpalen gaan plaatsen.'
Blijf verhuurbaar
De nieuwe maatregelen sluiten trouwens nauw aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid en van EU. Ook daar heb je als eigenaar/beheerder direct mee te maken. Twan: 'Als eigenaar/beheerder moet je voorbereid zijn op de nieuwe wetgeving die zo tussen 2027 en 2030 gaat spelen en die zal zorgen voor een significante stijging van elektrisch vervoer. Bovendien ben je volgens de Europese Richtlijn energieprestatie van gebouwen EPBD III en IV nu al verplicht over laadinfrastructuur te beschikken bij je gebouwen. De nieuwe wetgeving sluit daarbij aan. Om verhuurbaar te blijven voor werkgevers moet je dus nu alvast gaan nadenken over te nemen maatregelen. Met onze jarenlange ervaring op het gebied van laadinfrastructuur en de exploitatie daarvan, denken wij daar graag in mee.'
Meer weten?
Wil je als gebouweigenaar/beheerder ook compleet ontzorgd worden en je huurders optimaal faciliteren wat betreft laadfaciliteiten? Neem dan contact op het Groen-Eco via https://groen-eco.com/contact/ of bel 085-30 30 652.
Laatste nieuws
- 25-06-2026 17:19 ID Logistics bouwt logistieke campus van 53.000 m2 in Tiel voor uitbreiding
- 25-06-2026 16:30 Opzoek naar een cellencomplex? Diverse politiebureaus onder de digitale hamer
- 25-06-2026 13:23 Altera verkoopt appartementen in Baarn en Rotterdam aan Opus Reale
- 25-06-2026 13:13 'Rechtspraak lijkt niet op het juiste spoor bij minimale duur huurovereenkomst onbepaalde tijd'
- 25-06-2026 12:15 Elevation Group verlengt huurcontract voor 2.200 m2 in Apollo House Amsterdam
- 25-06-2026 12:00 'Zakelijke dienstverlener' huurt kantoorruimte in De Haagsche Zwaan in Den Haag
- 25-06-2026 11:34 Hoge Raad: Geen compensatie voor box 3-beleggers die geen bezwaar hebben gemaakt
- 25-06-2026 10:35 Hidde Glastra versterkt Blauwhoed als ontwikkelingsmanager
- 25-06-2026 10:30 EU wil renteaftrekbeperking herzien: Goed nieuws voor vastgoedbeleggers, maar nog veel onzekerheid
- 25-06-2026 09:44 Financiers krijgen weer meer trek in kantoren
- 25-06-2026 09:23 Zusje opent 41e vestiging in Middelburg
- 25-06-2026 09:13 Daelmans en Grouwels lid van IVBN
- 25-06-2026 09:06 Van Uffelen Mode naar Middenwaard Heerhugowaard
- 25-06-2026 06:00 Buitenlandse pensioenfondsen wachten nog even met Nederland: ‘We hebben actie nodig’
- 24-06-2026 14:51 Gemeente Rotterdam begint marktconsultatie voor drijvend park in Rijnhaven
- 24-06-2026 14:20 DCM Investment Group en TPG Angelo Gordon kopen IOS-locatie in Breda
- 24-06-2026 13:34 Acture en Moove Connected Mobility huren kantoorruimte in Utrecht van NLV
- 24-06-2026 13:22 Woonzorgcomplex met 125 woningen op plek voormalig Wijndaelercentrum in Den Haag
- 24-06-2026 13:14 Regiewet aangenomen na debat Eerste Kamer: ‘Regie mag geen synoniem worden voor vertraging’
- 24-06-2026 13:06 Werkvoorraad architectenbureaus op zes maanden, hoogste niveau sinds 2008
- 24-06-2026 12:33 Pointer: 'Verhuurders leven lang niet altijd uitspraken Huurcommissie na'
- 24-06-2026 12:09 Restaurant Neni opent tweede Amsterdamse vestiging in Kimpton De Witt hotel
- 24-06-2026 11:47 Koper schrijft koop in bij Kadaster, maar staat toch met lege handen
- 24-06-2026 11:26 Na omgevingsvergunning ook bestemmingsplan Soza Den Haag definitief
- 24-06-2026 10:26 Garbe zet in Nederland nadrukkelijker in op woningen: ‘Focus op wat wél kan’
- 24-06-2026 10:02 Coalitieakkoord Utrecht: 80 procent betaalbare nieuwbouw en doorbraakteam netcongestie
.jpg)







Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.