Zo creëer je een succesvolle businesscase voor gebouwen
Een gebouw is in de basis niet meer dan vier muren, een vloer en een plafond. Het is moeilijk om je hier als eigenaar op te onderscheiden. Dat kan wel met alles wat daar extra bijkomt. Denk aan lekkere koffie, meeting rooms met goede audiovisuele middelen en flexibele huurcontracten. Cruciaal is de vraag waarom iemand naar je gebouw toe zou willen komen.
Nynke de Jong gaat in de elfde aflevering van Het Nieuwe Kantoor, een podcast van HNK, in gesprek met Michiel Brouwer van Re:Invent. Dit bedrijf optimaliseert de gebruikerservaring en inkomstenstromen van commercieel vastgoed. De aflevering heet ‘business cases’ en staat nu op Spotify en Apple Podcasts.
Betere oplossingen
De oprichters van Re:Invent zagen een sterke vraag naar betere oplossingen voor kantoorgebouwen. ‘Een groeiende groep gebruikers wil meer flexibiliteit, maar ook betere dienstverlening en alles digitaler’, vertelt Michiel. ‘Die behoefte zie je overal ter wereld ontstaan en zal alleen maar groter worden.’ Re:Invent vindt elk gebouw opnieuw uit met een op maat gemaakt business plan door te kijken naar de doelgroep, de sterkte- en zwaktepunten en de kansen en uitdagingen. ‘Elk gebouw is in feite een onderneming.’
De vastgoedsector is volgens Michiel erg traditioneel en wordt vooral gedomineerd door grote partijen en veel geld. Eigenaren willen een huurder het liefst voor de lange termijn aan zich binden. ‘Tegelijkertijd zien we dat de gebruiker - vaak nieuwe bedrijven die snel groeien - niet vijf, tien of vijftien jaar vooruit kan kijken. Ze willen een huurcontract makkelijk kunnen opzeggen én betere service. Wij verkleinen de afstand tussen de eigenaar en de eindgebruiker door alles in het gebouw optimaal te organiseren.’
Verborgen leegstand
Een kantoor wordt slechts 30 procent van de tijd benut. De resterende tijd is er sprake van verborgen leegstand: de ruimtes zijn verhuurd, maar er maakt ’s avonds en in de weekenden niemand gebruik van. Gebouwen kunnen volgens Re:Invent slimmer benut worden door er meerdere functies een plek te geven. Zo zijn er verschillende doelgroepen op verschillende momenten aanwezig.
‘Wij spreken van het spekkoekmodel’, legt Michiel uit. ‘Dat is voor ons de essentie van een modern gebouw. Je zou elke laag van het gebouw anders kunnen invullen. De ene doelgroep wil een groot kantoor voor tien jaar of meer, de andere wil alleen een meeting room voor een paar uur huren. Daartussenin heb je allerlei diensten die je kunt aanbieden, waarmee je een brede groep gebruikers aanspreekt. Zo creëer je een succesvolle business case.’
Bijzondere positie
Ook HNK hanteert deze filosofie over het moderne kantoor. Robert Sparreboom, Head of Customer Excellence: ‘Bij HNK nemen we veel zaken voor onze huurders uit handen en bieden we flexibiliteit op verschillende manieren. Zo verhuren we met onze managed offices ‘turn key’ kantoorruimten voor bedrijven en bieden we gedeelde voorzieningen zoals meeting rooms, event spaces, coworking plekken, een hospitality team en ons eigen horecaconcept The Social. Wij hebben een bijzondere positie ten opzichte van veel andere operators. We zijn eigenaar én operator van onze gebouwen. We kunnen hierdoor op een duurzame manier ondernemen en de hoogste kwaliteit bieden.’
Next up
De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 26 juni en gaat over design. In deze aflevering spreekt Nynke de Jong met Helge van Leeuwen van HD+VK en Sanne Schenk van TANK.
Laatste nieuws
- 23-08-2024 14:20 Grote beleggers investeren nauwelijks in nieuwe woningen, maar Wbh niet grootste issue
- 23-08-2024 13:43 Weg vrij voor deelgebied 5 in Merwedekanaalzone: Tot 4.250 woningen mogelijk
- 23-08-2024 12:27 Alex Invest koopt winkelruimte in Woonmall Alexandrium
- 23-08-2024 11:26 Opmerkelijk: Voor dit nieuwbouwproject zijn 'incentives' nodig om kopers te trekken
- 23-08-2024 11:06 Raad van State stelt bezwaarmakers tegen 250 woningen in Tilburg in ongelijk
- 23-08-2024 09:21 Starters vragen vaker naar familiehypotheek en schenkingsvrijstelling, na afschaffing jubelton
- 23-08-2024 08:48 CBS over detailhandel: Non-food sector groeit, omzet supermarkt daalt
- 22-08-2024 16:42 IVBN-directeur: ‘Woningmarkt heeft heel fragiel punt bereikt, overheid moet nu stimuleren’
- 22-08-2024 16:12 Ondernemers en investeerders die elkaar helpen is de bewezen kracht van Mogelijk
- 22-08-2024 14:00 Bestemmingsplan voor 48 appartementen in Geldermalsen onherroepelijk
- 22-08-2024 11:31 Hightechbedrijf huurt 1.370 m2 in Eindhoven
- 22-08-2024 10:21 Scapino opent winkels in vier oude panden van Bristol
- 22-08-2024 09:19 Huurders blijven vaker zitten door achterblijvend aanbod van topkwaliteit kantoorruimte
- 22-08-2024 08:42 Twee nieuwe huurders voor City Center Tilburg
- 22-08-2024 08:42 Sam Heijkoop en Marnix Uri naar VanWonen
- 22-08-2024 06:00 Boissevain: DNB, geef banken de ruimte hun marges op peil te houden
- 22-08-2024 00:00 Koopwoningen bijna 11 procent duurder, grootste stijging in twee jaar
- 21-08-2024 18:57 Jos Baeten (a.s.r.): ‘Helft van onze woningportefeuille komt door huurwet in gereguleerde segment’
- 21-08-2024 15:57 Voormalig bankgebouw in Driebergen mag getransformeerd worden naar woningen
- 21-08-2024 14:03 Gemeenteraad Maashorst aan zet voor bijna 100 woningen
- 21-08-2024 12:51 A.s.r. investeert niet in nieuwe huurwoningen door Wet betaalbare huur
- 21-08-2024 12:13 Meierijstad geeft groen licht voor bouw flexwoningen voor 500 arbeidsmigranten
- 21-08-2024 11:32 Elan Wonen trekt stekker uit plannen voor verdichting in Haarlem-Meerwijk
- 21-08-2024 10:56 StartDock huurt ruim 1.800 m2 aan Keizersgracht in Amsterdam
- 21-08-2024 10:47 Ronald van der Zalm keert terug naar Cushman & Wakefield
- 21-08-2024 10:06 Montea boekt in Nederland 22 miljoen omzet in eerste helft van het jaar
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.