Podcast: Circulair meubilair is een noodzakelijke stap in verduurzaming
Een blinde vlek in de duurzaamheidsaanpak van bedrijven is veelal de inrichting van de werkomgeving. Bijna al het kantoormeubilair eindigt nog op de vuilnisbelt, terwijl er in de levenscyclus van een bureaustoel bijvoorbeeld wel 70 tot 80 procent aan CO2 bespaard kan worden door te kiezen voor een circulaire variant. Voor een gemiddeld kantoor van 750 m2 kan de uitstoot 20 tot 30 procent worden verminderd door circulair gebruik van meubilair.
Nynke de Jong gaat in de nieuwste aflevering van Het Nieuwe Kantoor in gesprek met Herman Knevel van Nornorm. Dit is een snel groeiend bedrijf uit Scandinavië dat kantoormeubels levert op abonnementsbasis, een voorloper op dit gebied. De aflevering heet ‘circulair meubilair’ en staat nu op Spotify en Apple Podcasts.
Flexibiliteit en circulariteit
Volgens Herman zijn er een paar trends die de laatste jaren samenkomen. Allereerst het hybride werken, dat werd versneld door de coronacrisis. Daardoor is er bij organisaties en medewerkers (nog) meer behoefte aan flexibiliteit in de werkomgeving. Daarnaast committeren steeds meer organisaties zich aan ESG-doelstellingen, waarbij circulariteit een noodzakelijke stap is.
‘De vraag naar flexibiliteit en de vraag naar circulariteit gaan perfect samen’, legt Herman uit. ‘Furniture-as-a-service is op beiden het antwoord. Het vereist een ander business model dan nu gebruikelijk is: van het verkopen van een product naar het bieden van een service, en van lineair naar circulair gebruik. Dat is precies wat wij doen.’
Op- en afschalen
Als een bedrijf de inrichting uitbesteed aan Nornorm, dan wordt er een plan gemaakt dat past bij de ruimten en de bijbehorende activiteiten. De meubels worden vervolgens binnen een aantal weken geleverd. Ze worden per maand verhuurd, met een minimumtermijn van zes maanden om de opstartkosten te dekken. ‘Met onze service kun je heel makkelijk op- en afschalen’, vertelt Herman. ‘Als bepaalde meubels niet meer nodig zijn, dan gaan ze ergens anders naartoe. En andersom.’
Het meubilair van Nornorm moet vanzelfsprekend lang meegaan om het te kunnen circuleren. Daarom is het van de hoogste kwaliteit. Er is hooguit af en toe wat onderhoud nodig, of kleine aanpassingen om ze een nieuw leven te geven. Daarnaast moet het design tijdloos zijn. Daarin is duidelijk het Scandinavische karakter terug te zien: stijlvolle, natuurlijke kleuren en materialen.
Duurzame basis
Voor HNK is het niet alleen belangrijk om zelf stappen te zetten in verduurzaming, maar ook om dit samen met huurders te doen. Daarom is er voor de managed offices gekozen voor het circulair meubilair van Nornorm. ‘We creëren werkomgevingen waar mensen nu en in de toekomst graag naar toegaan’, zegt Robin Senne, Manager Workplace Solutions bij HNK. ‘Alle managed offices zijn alvast ingericht met een aantal duurzame werkplekken en een zithoek, zodat de huurder direct een goede basis heeft. Natuurlijk kunnen ze daar nog wijzigingen in aanbrengen. Elk kwartaal is er daarnaast de mogelijkheid om functionele wisselingen van meubilair door te voeren. Zo blijft het kantoor aansluiten bij de continu veranderende werkzaamheden en behoeften van bedrijven en hun medewerkers.’
Next up
De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 15 mei en gaat over geur. In deze aflevering spreekt Nynke de Jong met Sander Schaap van ScentAir, een geurmarketingorganisatie met ruim 25 jaar ervaring op dit gebied. Sander weet alles over geuren en de manier van verspreiden binnen een bepaalde ruimte.
Laatste nieuws
- 02-05-2024 10:23 Erik Roodenburg aan de slag bij Westvast
- 02-05-2024 10:16 Allan van der Ree nieuwe directeur klant & woning bij Stadgenoot
- 02-05-2024 09:35 Garbe verkoopt drietal retailcomplexen in Huizen
- 02-05-2024 08:50 Nieuwe huurder voor ruim 700 m2 bedrijfs- en kantoorruimte in Rotterdam
- 02-05-2024 08:40 Robin Swane wordt head of ESG bij Colliers
- 02-05-2024 07:00 Verra Makelaars: ‘Helft van ons koopaanbod zijn ex-huurwoningen’
- 01-05-2024 16:40 Stichting deltaWonen koopt kantoorgebouw in Zwolle
- 01-05-2024 14:43 Adviesbureau huurt ruim 1.100 m2 in voormalige Noordergasfabriek in Amsterdam
- 01-05-2024 13:41 Hielkema weegt amendementen: ‘Per saldo is Wet betaalbare huur er slechter op geworden’
- 01-05-2024 13:02 Iroko Zen koopt winkels in Venlo van Urban Interest
- 01-05-2024 13:00 Voormalige kerk in Veenendaal getransformeerd en verhuurd
- 01-05-2024 10:40 Hoofdkantoor kledingmerk Atelier Munro naar OKU Office in Amsterdam-West
- 01-05-2024 09:41 CBRE: 'Faillissementen hebben beperkte invloed op winkelleegstand'
- 01-05-2024 09:41 Dunavast koopt hoofdkantoor Centric in Gouda voor 24 miljoen euro
- 01-05-2024 09:25 Communicatieadviesbureau huurt 650 m2 in Arnhem
- 01-05-2024 09:11 MN investeert 90 miljoen euro in Vesteda
- 01-05-2024 09:01 Madeline Buijs: 'Er worden nu te veel te grote woningen gebouwd'
- 01-05-2024 09:00 Themamaand mei: Projectontwikkeling
- 01-05-2024 08:56 Nikki van Horck nieuwe directeur Eefje Voogd Makelaardij
- 01-05-2024 08:43 Hans Hinfelaar en Barzien Khoshbakht starten vastgoedadvieskantoor Brikks
- 01-05-2024 08:02 HDN ziet hoogste aantal starters op hypotheekmarkt in vijf jaar
- 01-05-2024 07:32 JM Corporate Finance huurt kantoorruimte in Breda
- 01-05-2024 07:28 SolarToday koopt nieuwbouwontwikkeling in Roosendaal
- 30-04-2024 16:58 Springer Nature AI Lab IP huurt kantoorruimte in Groningen
- 30-04-2024 16:55 Bebo Vloeren bedrijfscomplex van 7.750 m2 in Etten-Leur
- 30-04-2024 16:25 ‘In de wereld van vastgoed is een goede assistant je beste asset’
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.