Podcast: De cruciale rol van wayfinding in het kantoor van de toekomst

Podcast: De cruciale rol van wayfinding in het kantoor van de toekomst

Wayfinding, of bewegwijzering, gaat veel verder dan het plaatsen van een paar borden. Het moet mensen van A naar B begeleiden. Die reis gaat ook over hoe je je voelt, wat de plek voor je betekent, hoe je er kunt bewegen en onder welke omstandigheden je dat doet. Eigenlijk heb je pas door hoe belangrijk wayfinding is, als er niet of onvoldoende over is nagedacht. Bijvoorbeeld wanneer je de weg kwijtraakt of als je iets niet kunt vinden. Hoe moet het dan wél?

Nynke de Jong gaat in de nieuwste aflevering van Het Nieuwe Kantoor in gesprek met Hannah Bonjer van Mijksenaar over het creëren van goede wayfinding. Mijksenaar is hierin gespecialiseerd en helpt dagelijks miljoenen mensen hun weg te vinden in allerlei ruimtes, van de toerist op het vliegveld tot de kunstliefhebber in het museum. De aflevering heet ‘Wayfinding’ en staat nu op Spotify en Apple Podcasts.

‘Goede wayfinding moet stress wegnemen, bijvoorbeeld wanneer je haast hebt op een vliegveld of treinstation’, vertelt Hannah. ‘De informatie moet duidelijk maar zeker niet te veel zijn. De grootte en mate van herhaling speelt daarbij een belangrijke rol. We kijken natuurlijk ook naar het contrast tussen kleur en tekst, zodat het goed leesbaar is op de afstand waarop dat nodig is. Maar wayfinding gaat niet alleen om borden, er zijn ook veel subtielere ingrepen mogelijk. Denk aan het gebruik van licht. Mensen lopen intuïtief naar lichtere plekken toe.’

Context is cruciaal
Een goed concept start volgens Hannah met de vraag wat gebruikers willen bereiken in hun reis, en dat verschilt per gebouw en persoon. ‘De context is altijd cruciaal. In kantoorgebouwen zijn er mensen die dagelijks komen en mensen die voor het eerst komen, zoals bezoekers en leveranciers. Ze hebben een ander doel. Je wilt dat ze allemaal makkelijk hun weg kunnen vinden, dat ze op een fijne manier worden ontvangen en dat ze zich welkom voelen. Voor een bedrijf kan het wayfinding concept zelfs een verlengde zijn van de identiteit, zolang het maar functioneel en zichtbaar blijft.’

Mijksenaar heeft met HNK een innovatief en verrassend wayfinding concept gecreëerd. Florine Evers, Marketing Manager van HNK legt uit: ‘We hebben onze ruimtes verdeeld in vier types: Landing, Social, Focus en Routing. Per type hebben we gekeken wie daar zijn weg moet kunnen vinden. De HNK slogan is ‘offices to grow’ en ons wayfinding concept hebben we ‘growing dimensions’ genoemd. We variëren met dimensies, zoals verschillende vormen en groottes, van plat tot 3D. Elementen kunnen uit de lucht komen of juist tegen de muur aangeplakt zijn. En sommige elementen blenden qua kleur perfect in het interieur, terwijl andere elementen er juist uit springen. Dat is precies afgestemd op de informatiebehoefte van het type bezoeker, zodat zij op een natuurlijke en verrassende manier hun weg kunnen vinden.’

Next up
De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 24 april en gaat over circulair meubilair. In deze aflevering spreekt Nynke de Jong met Herman Knevel van NORNORM, een snelgroeiende scale-up uit Scandinavië die circulaire kantoormeubels levert op abonnementsbasis. Het concept speelt in op de nieuwe manier van werken, waarbij flexibiliteit voorop staat.



Reacties


Laatste nieuws