Podcast Het Nieuwe Kantoor: Is het businessmodel van kantoren nog relevant?

In een wereld waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen is het essentieel om je regelmatig af te vragen: ben ik nog relevant voor mijn klanten? En blijf ik dat ook met de veranderingen die ik eraan zie komen?

In de derde aflevering van Het Nieuwe Kantoor, een podcast van HNK, gaat Nynke de Jong in gesprek met Daan de Geus, Business Designer bij Business Model Inc. Hij creëert unieke businessmodellen die overeind blijven in een veranderende wereld. Daan vertelt alles over zes belangrijke business shifts en hoe organisaties hun strategie hierop moeten aanpassen. De aflevering heet ‘Nieuwe Businessmodellen’ en staat nu op Spotify en Apple Podcasts.

Wendbaar zijn is de sleutel tot succes
‘Veel mensen denken nog steeds dat het businessmodel vooral draait om de manier waarop je geld verdient, maar het is veel meer dan dat,’ begint Daan. ‘Het heeft aan de voorkant te maken met wie je klanten zijn, welke waarde je hen biedt en hoe je deze klanten bereikt. Kortgezegd is dit je bestaansrecht. Dit werkt door aan de achterkant van je businessmodel: in je kernprocessen, de middelen die je nodig hebt en de partners die je kiest.’

Juist in een wereld die steeds sneller verandert, is het belangrijk om aansluiting te houden met je klant en je businessmodel continu aan te passen. Volgens Daan is de eerste stap om goed te kijken naar trends en veranderingen en vervolgens veel te spreken met je klant over wat er speelt in zijn of haar leven. Een flexibele mindset is hierbij essentieel. ‘Wendbaar zijn is de sleutel tot succes,’ legt hij uit. ‘Vooral als je hierbij mensen en middelen op verschillende manieren kunt inzetten. Voor een industrie met veel vaste assets, zoals de vastgoedindustrie, is dat lastiger, maar met een beetje creativiteit zeker niet onmogelijk.’

Is het businessmodel van kantoren nog relevant?
In de podcast deelt Daan zes shifts die op dit moment in de wereld plaatsvinden, onafhankelijk van het type industrie waarin je actief bent. Hij licht de veranderingen toe en geeft voorbeelden over hoe dit speelt in de vastgoedindustrie. Robert Sparreboom, verantwoordelijk voor HNK, vertelt hoe hij samen met BMI het businessmodel van HNK onder de loep heeft genomen en welke stappen er zijn gezet. Is het businessmodel van kantoren nog relevant? Welke veranderingen moeten er plaatsvinden om waarde te blijven toevoegen voor kantoorgebruikers? Je hoort het in de derde aflevering van Het Nieuwe Kantoor.   

Luister de volledige podcast nu.

De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 9 januari en gaat over Branding. Nynke de Jong gaat in gesprek met Georgios Athanassiadis, Managing Partner bij branding agency YourMajesty. Hij creëert samen met zijn team unieke merkstrategieën en deed dit eerder voor onder meer Spotify, Adidas en HNK. Hij vertelt hoe belangrijk een onweerstaanbaar merk is en welke stappen je kunt zetten om zelf een sterk merk te ontwikkelen.   

 



Reacties


Laatste nieuws