Personeelstekort opvangen door automatisering (of efficiënter werken)?
De economische vooruitzichten zijn positief, maar voor bedrijven geldt dat het steeds lastiger is om vacatures te vervullen. Dat betekent dus dat met het personeel dat aanwezig is wellicht nodig is om meer werkzaamheden zijn te verrichten. Daarom is het zaak om te kijken welke opties er zijn om het personeelstekort op te vangen. Ook als er op dit moment nog geen acuut tekort is aan personeel, is het verstandig om daar wel op voorbereid te zijn. Ondernemen is namelijk ook een kwestie van vooruitkijken.
Investeren in automatisering
Als de krapte op de arbeidsmarkt zich doorzet, heeft dat op korte en lange termijn gevolgen. Een van de opties om het personeelstekort op te vangen, is door te investeren in automatisering. Binnen allerlei bedrijfssectoren is het mogelijk om op een of andere manier werkmethoden en productieprocessen te automatiseren. Ook binnen de vastgoedsector zijn er verschillende mogelijkheden om processen te automatiseren.
Bijvoorbeeld door software in te zetten voor huurders die zelf online zaken kunnen regelen in plaats van met een medewerker contact te moeten opnemen. Denk daarbij aan een digitale omgeving, waarin potentiële huurders de mogelijkheid krijgen om inkomensgegevens te uploaden en documenten toe te voegen. Een medewerker hoeft dan alleen nog maar de gegevens te controleren, waarna het systeem automatisch een huurcontract genereert dat vervolgens alleen maar ondertekend, en weer digitaal ingeleverd hoeft te worden. De medewerker hoeft dan geen tijd vrij te maken voor het persoonlijk ontvangen van de huurder.
Efficiënter werken
Uiteraard brengt automatisering efficiënter werken met zich mee, maar er zijn ook mogelijkheden om zonder automatisering efficiënter te werken. De arbeidskrapte zorgt ervoor dat personeel het drukker krijgt. Als er een functie openvalt door vertrek van een personeelslid en er is geen vervanger te vinden, moet het werk toch worden gedaan. In dat geval is het belangrijk om na te gaan op welke manier de werkzaamheden op een meer efficiënte manier vorm kan krijgen. Dat kan onder meer door een strakkere planning te maken, waarbij er minder tijd verloren gaat. Bijvoorbeeld door voor een klusjesman, die op locatie problemen verhelpt bij verhuurd vastgoed een efficiënte route uit te stippelen. Dat bespaart namelijk tijd.
Voor personeel op kantoor kan er ook een strak schema komen om de werktijd effectiever in te delen. Bijvoorbeeld door afspraken te maken over koffietijd, rookpauzes en privétijd. Het is namelijk niet zo dat iedereen op kantoor 8 uur per dag effectief aan het werk is. Dat haalt haast geen enkele medewerker. Door afspraken te maken over de tijdsindeling is het wel mogelijk om iedereen binnen het overeengekomen tijdskader echt effectief te laten werken. Zo is het mogelijk door iedereen bij binnenkomst even met koffie te laten beginnen om daarna driekwartier tot een uur ongestoord aan het werk te laten gaan. Na dat uur is er weer even tijd voor koffie, privétijd (om het nieuws te volgen of even te appen) of social talk. Door een tijdskader te bieden, is werktijd veel efficiënter in te plannen en is er ruimte voor niet aan werk gerelateerde tijdsbesteding.
Laatste nieuws
- 08-05-2024 20:29 Maersk huurt ruim 5.000 m2 op Segro Park Amsterdam Airport in Hoofddorp
- 08-05-2024 20:09 Heijmans koopt terrein Roba Metals IJsselstein voor bouw van 550 woningen
- 08-05-2024 16:20 Raad van State fluit Amsterdam in zes zaken rond Huisvestingswet terug
- 08-05-2024 15:44 Raad van State geeft groen licht voor realisatie 77 woningen in Koog aan de Zaan
- 08-05-2024 14:55 Van Wijnen, Van Agtmaal en Bergen op Zoom tekenen voor 94 woningen
- 08-05-2024 14:43 Zweden verlaagt rente naar 3,75 procent
- 08-05-2024 14:13 Noord-Holland wil kleinschalige woningbouw in MRA weer toestaan
- 08-05-2024 13:33 Inflatie daalt naar 2,7 procent in april
- 08-05-2024 13:26 Kwartaalcijfers JLL: Investeringsvolume op jaarbasis met 22 procent gestegen
- 08-05-2024 12:37 Rotterdam koopt winkels in strijd tegen leegstand
- 08-05-2024 12:08 Overzicht Amerikaanse kantorenmarkt: prijsdalingen van 70 procent inmiddels heel normaal
- 08-05-2024 10:30 Bax Music huurt 2.400 m2 winkelruimte in Woonmall Villa Arena Amsterdam
- 08-05-2024 09:10 1,5 miljard euro nodig om kantorensector aan klimaatdoel 2030 te laten voldoen
- 08-05-2024 08:51 Montea Nederland ziet logistieke beleggingsmarkt weer aantrekken
- 08-05-2024 08:39 Coolblue opent flagshipstore in Rotterdam
- 08-05-2024 08:36 Nieuwe bestuursleden voor DWIRE
- 07-05-2024 16:24 Winkelplint aan de Grote Markt in Dordrecht verkocht
- 07-05-2024 16:24 ScheerSanders Advocaten huurt in kantoorvilla aan de Javastraat in Den Haag
- 07-05-2024 16:12 Arnhem zet in op 1.700 permanente opvangplekken voor asielzoekers
- 07-05-2024 15:20 'Overgangsrecht middenhuurwet hogere wiskunde, regel energielabel daarom nu'
- 07-05-2024 14:30 Meerdere huurders huren 6.000 m2 kantoorruimte in Tower Ten op de Zuidas
- 07-05-2024 14:20 Snel inzicht in uitpondscenario's met nieuwe tool van Stellax en DatHuis
- 07-05-2024 14:10 De Sleutels en Green Real Estate tekenen realisatieovereenkomst voor 275 woningen
- 07-05-2024 14:00 Michiel Meijer nieuwe commercieel directeur bij Ingage Franchise
- 07-05-2024 13:27 Stimuleringsfonds luidt alarm: Starters krijgen het steeds moeilijker op de woningmarkt
- 07-05-2024 12:00 Jan Joost Bloemendal ontwikkelingsmanager bij Blauwhoed
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.