'Een duidelijke identiteit draagt fors bij aan de rentabiliteit van een gebouw'

“Het belangrijkste werk- en organisatieproces ondersteunende instrument in een kantoor is de koffieautomaat. De rest is flauwekul”, stelt Peter van de Merwe, partner bij MAAQ building identity, met een knipoog. Volgens Van de Merwe heeft de coronapandemie ons één ding duidelijk gemaakt. Dat het voor een efficiënt verloop van bedrijfsprocessen absoluut onnodig is om iedere ochtend met zijn honderdduizenden tegelijkertijd naar kantoor te gaan.

Thuiswerken heeft meer dan ooit bewezen heel efficiënt te kunnen zijn gedurende twee dagen per week. De andere drie dagen komen de mensen graag naar kantoor. Daar ontmoeten ze collegae en zakenrelaties. Op die plek identificeren ze zich na twee dagen anoniem thuis te zijn geweest. Meer dan ooit willen ze voelen en beleven wat ze zijn, ergens bij horen, herkenbaar zijn en dat ook uitstralen.

Volgens Peter van de Merwe heeft de coronapandemie maar al te duidelijk gemaakt dat een kantoor méér is dan een plek waar werknemers worden opgehokt.  “Na de aanvankelijke schrik vorig jaar maart toen plotseling iedereen die voorheen braaf naar kantoor ging om daar zijn ding te doen thuis moest gaan werken, werd al gauw duidelijk dat dat prima ging. En dat thuiswerken een blijvertje is dat in de nieuwe werkrealiteit, om ‘m zo maar even te noemen, een vast onderdeel gaat vormen voor de meeste grote organisaties.”

Het fysieke kantoor onmisbaar
Dat laatste blijkt trouwens ook uit een recent uitgevoerd onderzoek in opdracht van kantoorinrichter Ahrend. Volgens het grootste deel van de respondenten wordt hybride werken een vast onderdeel in de nieuwe werkrealiteit. Daarbij blijft het fysieke kantoor onmisbaar voor informele- en formele interacties zoals overleg, brainstormsessies, training, opleiding en - niet te vergeten - het gesprek bij het koffieapparaat. Corona vormde in zekere zin het laatste zetje voor veel organisaties om bedrijfs- en organisatieprocessen kritisch onder de loep te nemen en te kijken welke activiteiten je wellicht beter thuis kunt doen. Dat een fysiek kantoor belangrijk blijft voor een organisatie is wel duidelijk.  Niet alleen als de aangewezen plek waar je je collega’s kunt ontmoeten, maar ook als het visitekaartje van een onderneming. (tekst gaat verder onder de afbeelding)

Duidelijke gebouw identiteit
MAAQ is al vele jaren succesvol bezig om voor vastgoedeigenaren of gebruikers die bedrijfsperformance te optimaliseren door het ‘thuiskomen gevoel’ te creëren, waar alle faciliteiten aanwezig zijn en laten zien waar de onderneming voor staat. Vroeger was dat met name om leeggekomen kantoren snel weer verhuurd te krijgen. Nu steeds meer om de coöperatie identity te benadrukken. Niet alleen Google en Apple laten met hun fysieke bedrijf zien waarvoor ze staan. Deze behoefte wordt steeds breder gevoeld. Of het nu een single- of multi-tenant gebouw betreft maakt niet uit. Dat is al helemaal geen issue meer. (tekst gaat verder onder de afbeelding)

Het voormalige EW-pand aan de Professor Doctor Dorgelolaan in Eindhoven en het oude KPN kantoor/data center, onderdeel van de IQuarters Life Sciences District in Amsterdam Zuidoost, zijn goede voorbeelden van transformaties waar zowel in- als extern een duidelijke en uitnodigende identiteit is gecreëerd om de nieuwe doelgroep te ontvangen. Met ons 360°-model gaan wij opzoek naar de juiste mix, waarbij geen onderdeel níet wordt benoemd. We gaan op zoek naar het gouden ei voor een gebouw en uiteraard een plek voor de koffieautomaat!”

Meer weten?
Neem contact met MAAQ op. Peter van de Merwe of accountmanager Thimo Mol staan u graag te woord. U kunt hen bereiken op respectievelijk +31(0)621615994 of +31 (0)6 82 63 46 35. Mailen kan ook: Peter@maaq.nl | Thimo@maaq.nl.   

Reacties

Lees onze special over Hoogbouw Special