'Mall of the Netherlands geeft winkellandschap nieuwe energie'

VJ sprak met Bart van Twillert, country manager Nederland bij Unibail-Rodamco-Westfield over het Nederlandse retaillandschap dat aan flinke veranderingen onderhevig is. Hoe kijkt één van de grootste winkelbeleggers van de wereld naar de markt? "Omzet per vierkante meter vertelt niet meer het hele verhaal."

Het winkellandschap is flink veranderd de afgelopen jaren. Naast een grote faillissementsgolf, zijn retailers steeds kritischer aan het worden over de grootte van hun winkelbestand en blijft internet een grote impact hebben. Hoe kijkt Van Twillert naar het Nederlandse winkellandschap? “Het is niet zo dat alles minder wordt in retail, dat is klinkklare onzin. Mensen kopen nog steeds evenveel spullen, als het niet meer is, als voorheen maar ze kopen op een andere manier. Internet is een grote gamechanger geweest en heeft de rol van de stenen winkel veranderd.”

De reden dat Nederland hier hard door geraakt is, komt door de geschiedenis van het Nederlandse winkellandschap. “We hebben een distributieplanologie in Nederland. En dat werkt in het huidige tijdsdenken niet meer. In plaats van een distributiepunt voor producenten, moet de winkel nu de rol vervullen van merkbeleving en ontmoetingspunt.”

Lees hier het hele interview met Bart van Twillert terug. Dit interview is onderdeel van de Special Vastgoedbeleggingen, lees hier de andere artikelen uit deze special. 

Reacties

Lees onze special over Special Woonvormen