Duurzaam ING-kantoor in Amsterdam-Zuidoost een feit
Het nieuwe ING-kantoor in Amsterdam-Zuidoost is officieel geopend. Het door EDGE en G&S Vastgoed ontwikkelde kantoor van 39.000 m2 heeft vijf verdiepingen en bestaat uit twee onderling verbonden gebouwen met twee atriums. Wat maakt dit kantoor zo bijzonder duurzaam?
Het nieuwe kantoor van ING wordt ‘Cedar’ genoemd en is één van de vijf ING kantoorgebouwen dat deel uitmaakt van het ‘Cumulus Park’. Deze kantoorgebouwen zijn onderdeel van het Amsterdam Innovation District, een initiatief van ING, de gemeente Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam (HvA), het ROC van Amsterdam (ROCvA).
Energie-positief gebouw
Alle gebouwen van EDGE worden zo duurzaam mogelijk ontwikkeld en gerealiseerd. Het ING-kantoor heeft een BREEAM-score van ‘Outstanding’, de hoogst mogelijke beoordeling. Het is daarmee het eerste gebouw in Amsterdam-Zuidoost met dit certificaat, en een van slechts dertig kantoren in heel Nederland.
Deze beoordeling is onder meer te danken aan uitstekende isolatie, 3.000 m2 zonnepanelen en slimme technologie. Verschillende duurzaamheidsmaatregelen besparen tot 12 miljoen liter water per jaar. De duurzaamheid van het complex is buitengewoon; het energie-positieve gebouw genereert meer energie dan het zelf nodig heeft van het elektriciteitsnet.
Het gebouw is gisteren officieel opgeleverd, maar de start bouw was in juli 2017. Toen werd een bestaand kantoorgebouw gesloopt om plaats te maken voor dit nieuwe kantoorcomplex.
Voorbeeld voor toekomstige kantoorontwikkelingen
“Het gebruik van circulair beton, de energie-efficiency en de groene inrichting van de openbare ruimte hebben bijgedragen aan het verkrijgen van het BREEAM-beoordeling ‘Outstanding’ certificaat. Alles aan het nieuwe kantoor ondersteunt de missie en strategie van ING om innovatief denkvermogen binnen de samenleving te stimuleren. Het slimme en gezonde werkplek concept bevordert creatieve samenwerking en is een inspirerend voorbeeld voor toekomstige kantoorontwikkelingen", aldus Thomas Ummels, CDO bij EDGE.
Bouwen voor mensen
Het nieuwe kantoorgebouw vormt een functionele werkruimte voor ING-medewerkers, met flexibele werplekken voor ongeveer 2.800 mensen. Op de locatie is ook een apart paviljoen gerealiseerd. Dit gebouw “The Traveller” van 900 m2 werd ontworpen door Powerhouse Company en is een plek waar ondernemers, bewoners, werknemers, studenten en academici elkaar kunnen ontmoeten.
“Zowel ING als wijzelf zijn trots op dit resultaat. We hebben een elegant kantoor ontworpen met een groot aantal diverse werkruimten. Een multifunctioneel atrium, dat voor iedereen toegankelijk is, en een kantoor dat past bij ING, een bank van de toekomst. Bovendien beschouwen we het restaurant ‘The Traveller’ in het prachtige paviljoen als een belangrijke aanwinst voor Amsterdam-Zuidoost," vertelt Arjen Lindeman, hoofd ontwikkeling van G&S Vastgoed.
Laatste nieuws
- 24-06-2026 14:51 Gemeente Rotterdam begint marktconsultatie voor drijvend park in Rijnhaven
- 24-06-2026 14:20 DCM Investment Group en TPG Angelo Gordon kopen IOS-locatie in Breda
- 24-06-2026 13:34 Acture en Moove Connected Mobility huren kantoorruimte in Utrecht van NLV
- 24-06-2026 13:22 Woonzorgcomplex met 125 woningen op plek voormalig Wijndaelercentrum in Den Haag
- 24-06-2026 13:14 Regiewet aangenomen na debat Eerste Kamer: ‘Regie mag geen synoniem worden voor vertraging’
- 24-06-2026 13:06 Werkvoorraad architectenbureaus op zes maanden, hoogste niveau sinds 2008
- 24-06-2026 12:33 Pointer: 'Verhuurders leven lang niet altijd uitspraken Huurcommissie na'
- 24-06-2026 12:09 Restaurant Neni opent tweede Amsterdamse vestiging in Kimpton De Witt hotel
- 24-06-2026 11:47 Koper schrijft koop in bij Kadaster, maar staat toch met lege handen
- 24-06-2026 11:26 Na omgevingsvergunning ook bestemmingsplan Soza Den Haag definitief
- 24-06-2026 10:26 Garbe zet in Nederland nadrukkelijker in op woningen: ‘Focus op wat wél kan’
- 24-06-2026 10:02 Coalitieakkoord Utrecht: 80 procent betaalbare nieuwbouw en doorbraakteam netcongestie
- 24-06-2026 09:41 Verbeteringen wetsvoorstel Box 3: Tegemoetkoming voor vastgoedbelegger, fundamentele kritiek blijft staan
- 24-06-2026 06:00 Harm Janssen (BPD): ‘We moeten gewoon beginnen met bouwen’
- 23-06-2026 20:57 Eerste Kamer stemt in met Regiewet
- 23-06-2026 16:27 Nieuwe huurders voor Cityplaza Nieuwegein
- 23-06-2026 15:29 VUmc patiëntenzorg verhuist naar Amsterdam Zuidoost
- 23-06-2026 13:00 AM wint tender voor transformatie van camping naar wonen in Loenen
- 23-06-2026 12:52 Huurders voor Tilbury in Zwolle
- 23-06-2026 12:14 Thuiswonend? Perspectief op lange termijn, maar komende jaren gewoon thuis blijven wonen
- 23-06-2026 11:51 Logistieke dienstverlener Van der Helm ontwikkelt 100.000 m2 in Moerdijk
- 23-06-2026 11:34 Retailvooruitzichten licht omlaag door nasleep Midden-Oostenconflict
- 23-06-2026 11:14 Coever Vastgoed verwerft 35 appartementen in Amsterdam-Zuidoost
- 23-06-2026 11:07 Beheer van gesecuritiseerde hypotheken wordt mogelijk btw-plichtig
- 23-06-2026 10:29 Dunavast en HH Invest ontwikkelen appartementen in Eindhoven
- 23-06-2026 10:20 Rotterdam komt met handleiding over optoppen
.jpg)







Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.