UPDATE Woningmakelaars uit Amsterdam en Almere pionieren met open biedingen

De gesloten biedingen waar huizenkopers vandaag de dag mee te maken hebben, vormen een grote bron van frustratie. Twee voormalige PwC-consultants lanceren in een samenwerking met 2 makelaars vandaag de startup TheNextBid die open biedingen mogelijk maakt.

UPDATE: VJ stelde aan de oprichters van TheNextBid een aantal vragen:

VJ: We zien dat er zes woningen met aantrekkelijke startprijs worden aangeboden, zijn er al eindbiedingen op deze woningen gedaan?
Hoebert: "Nee, voor deze woningen zijn er nog geen eindbiedingen gedaan. Van de 6 woningen kan er op dit moment op 2 woningen geboden worden. De makelaar heeft bepaald dat er vanaf 13 november op de andere 4 woningen geboden mag worden."

Kunnen er meer woningmakelaars aansluiten?
"Absoluut! Iedere woningmakelaar kan zich aansluiten. Wij denken dat hoe meer makelaars zich aanmelden hoe sterker het signaal is naar kopers en verkopers dat de vastgoedmarkt bezig is met innovatie en het vergroten van vertrouwen."

Kun je als consument met interesse toch meekijken in het biedingsproces zonder dat je daadwerkelijk meebiedt.
"
Zeker. Wij geloven dat dit voor geïnteresseerden belangrijke informatie is. Met deze informatie kunnen zij beter inschatten of zij een kanshebber zijn voor een woning."

De biedingen zijn onvoorwaardelijk?
"
Dit kunnen bieders zelf aangeven. Zij kunnen bij het bieden op TheNextBid aangeven of zij ontbindende voorwaarden hebben en zo ja, welke dat zijn."

De huidige praktijk van gesloten biedingen in de overspannen koopwoningmarkt maken onduidelijk maken wat anderen bieden. Ook is het haast een dagtaak om contact te onderhouden met makelaars, die op hun beurt moeite hebben om alle kandidaten te informeren over de voortgang.

Problemen 'oplossen'
De vandaag gelanceerde startup TheNextBid wil deze problemen ‘oplossen’ met een innovatieve tool die open biedingen mogelijk maakt en geïnteresseerden automatisch op de hoogte houdt over hun bod. Deze transparantie leidt volgens TheNextBid tot meer vertrouwen in de woningmarkt en makelaars. De Amsterdamse makelaar Hallie & van Klooster en Van Westrhenen uit Almere pionieren met de tool van de startup.

Marnix Hoebert, een van de oprichters van TheNextBid: “TheNextBid maakt niet alleen open biedingen mogelijk, ook het selecteren van kandidaten wordt transparanter. Dat doen we door naast de bieding, ook de voorwaarden (zoals voorbehoud van financiering) van een kandidaat te tonen. Geïnteresseerden kunnen meerdere keren bieden en nieuwe biedingen hoeven niet per se hoger te zijn dan het hoogste bod. Na verloop van tijd moet de technologie van TheNextBid vraag en aanbod van nieuwe woningen beter op elkaar laten aansluiten en zo bijdragen aan betere projectontwikkeling.”

Biedingsproces zichtbaar
“Toen ik een huis kocht, vroeg ik me continu af: waarom hoor ik niets van de makelaar, moet of kan ik mijn bod nog verhogen en waarom heb ik uiteindelijk de woning niet gekregen? Door het gebrek aan transparantie is er meer kans dat het hoogste en een-na-hoogste bod tienduizenden euro’s verschillen. Daarom willen we, dat je direct ziet of je een kanshebber bent en waarom je het niet bent geworden als je op een woning biedt. Makelaars, ontwikkelaars en woningcorporaties kunnen onze tool op hun website plaatsen en daarmee het biedingsproces op een gemakkelijke manier transparanter maken”, aldus Hoebert.

Eerlijke kans
Twee makelaars werken nu met de tool van TheNextBid, waaronder Reinier van Westrhenen, eigenaar van Van Westrhenen Makelaardij: “De balans van vraag en aanbod op de woningmarkt schiet steeds verder uit naar een overschot aan potentiële kopers. We willen iedereen een eerlijke kans geven door het aankoopproces transparant te maken. De tool van TheNextBid biedt hiervoor uitkomst en is eenvoudig te activeren vanuit ons systeem en kan veel frustratie bij potentiële kopers voorkomen. Ook de verkoper heeft het overzicht en kan het bod kiezen wat het beste bij hem past. Dit hoeft niet altijd het hoogste bod te zijn.”

Kunstmatige intelligentie
Hoebert: “Daarnaast hebben we de ambitie om de data die we vergaren op een maatschappelijke manier ten gelde te maken. Door elke woningverkoop te analyseren, door middel van kunstmatige intelligentie, waaronder machine learning, krijgen ontwikkelaars een beter inzicht in de vraag, zoekprofielen en marktwaardes van woningen. Met deze informatie kunnen ontwikkelaars het nieuwe woningaanbod beter laten aansluiten op de vraag”, aldus Hoebert.

TheNextBid is opgericht in het begin van 2018 door Marnix Hoebert (28, op foto links) en Michiel Esveld (29) die elkaar leerden kennen toen ze beide werkzaam waren als consultants bij PwC.



Reacties


Laatste nieuws