Ambitieus plan: Gebouwen worden in komende 7 jaar 50% energiezuiniger
Het energieverbruik van gebouwen gaat de komende 7 jaar met maar liefst 50% omlaag. Uiteindelijk wordt al het vastgoed in Nederland geheel CO₂-neutraal. Deze ambitie stelt de Dutch Green Building Council (DGBC) in het gepresenteerde Deltaplan Duurzame Renovatie, dat is ontwikkeld door ruim 60 grote marktpartijen.
Het is een meerjarig verduurzamingsprogramma voor onder meer winkels, supermarkten, kantoren, logistieke centra en maatschappelijk vastgoed, waaronder scholen en zorg. De inzet is om het einddoel niet in 2050, zoals het kabinet ambieert, maar al in 2040 te realiseren. Dit is nodig om op tijd te voldoen aan de doelstelling van het Parijse klimaatakkoord.
Potentieel onvoldoende benut
“De gebouwde omgeving is goed voor bijna 40% van het energieverbruik in Nederland. Het potentieel voor verduurzaming in deze sector wordt op dit moment onvoldoende benut. Wij zijn het aan toekomstige generaties verplicht om onze impact op het klimaat terug te dringen. Daarvoor is niets minder dan een Deltaplan nodig, met als einddoel dat alle gebouwen in Nederland in 2040 ‘Paris Proof’ zijn.” Met die woorden overhandigde DGBC-directeur Annemarie van Doorn het Deltaplan vandaag tijdens een werkconferentie in Den Haag aan Diederik Samsom, voorman van de onderhandelingstafel Gebouwde Omgeving. Deze brengt advies uit aan het kabinet over het komende klimaatakkoord.
Samsom toonde zich verheugd met het plan. “Op dit moment zijn we aan diverse klimaattafels met betrokken partijen in overleg over hun bijdrage aan de doelstelling om in 2030 in Nederland 70 Megaton CO₂ te besparen. Dat de vastgoedsector hierin haar verantwoordelijkheid neemt, is een goed teken. Een aantal van de plannen is onderwerp van gesprek aan onze tafel en zal zeker terugkeren in ons advies aan het kabinet.”
Vijf werkgroepen
Het Deltaplan Duurzame Renovatie omvat vijf werkgroepen voor de gebouwfuncties kantoren, scholen, zorggebouwen, retail en logistiek. Directieleden van gerenommeerde bedrijven in Nederland staan aan het roer van deze werkgroepen. Iedere werkgroep ontwikkelt een routekaart om de verduurzamingsambitie binnen het segment te realiseren.
Uitgangspunt hierbij is dat bijvoorbeeld een kantoorgebouw uiteindelijk maximaal 50 kilowattuur (kWh) per vierkante meter per jaar mag verbruiken. Voor andere gebouwfuncties zijn soortgelijke getallen vastgesteld. Ongeacht de functie komt dat neer op een besparing van 2/3 ten opzichte van nu. Het resterende 1/3 deel van het huidige verbruik wordt door duurzame energie ingevuld, zoals windparken en geothermie. Dat gaat veel verder dan de huidige verplichting voor onder andere kantoren om in 2023 een C-label en in 2030 een A-label te hebben.
Concrete maatregelen
Een van de eerste stappen van het Deltaplan is om het daadwerkelijk energieverbruik van ieder gebouw in Nederland inzichtelijk te maken. Daarbij hoort eenduidige regelgeving gebaseerd op het werkelijke energieverbruik van het pand. Een van de concrete voorstellen is de introductie van all-in-huren bij kantoren waarin de energiekosten al zijn meegenomen. Zo profiteert de eigenaar direct van investeringen in verduurzaming door een lagere energierekening.
De ambities van het Deltaplan zijn hoog, maar zeker geen mission impossible, aldus DGBC-directeur Van Doorn. “In de markt worden inmiddels diverse gebouwen ontwikkeld die reeds aan deze vereisten doen. Het is zaak om van deze best practices te leren, te standaardiseren en op te schalen.”
Bekijk hier het Deltaplan Duurzame Renovatie: https://www.deltaplanduurzamerenovatie.nl/over-het-deltplan/
Laatste nieuws
- 26-06-2026 00:30 Energielabel drukt zwaarder op hypotheekruimte
- 25-06-2026 17:19 ID Logistics bouwt logistieke campus van 53.000 m2 in Tiel voor uitbreiding
- 25-06-2026 16:30 Opzoek naar een cellencomplex? Diverse politiebureaus onder de digitale hamer
- 25-06-2026 13:23 Altera verkoopt appartementen in Baarn en Rotterdam aan Opus Reale
- 25-06-2026 13:13 'Rechtspraak lijkt niet op het juiste spoor bij minimale duur huurovereenkomst onbepaalde tijd'
- 25-06-2026 12:15 Elevation Group verlengt huurcontract voor 2.200 m2 in Apollo House Amsterdam
- 25-06-2026 12:00 'Zakelijke dienstverlener' huurt kantoorruimte in De Haagsche Zwaan in Den Haag
- 25-06-2026 11:34 Hoge Raad: Geen compensatie voor box 3-beleggers die geen bezwaar hebben gemaakt
- 25-06-2026 10:35 Hidde Glastra versterkt Blauwhoed als ontwikkelingsmanager
- 25-06-2026 10:30 EU wil renteaftrekbeperking herzien: Goed nieuws voor vastgoedbeleggers, maar nog veel onzekerheid
- 25-06-2026 09:44 Financiers krijgen weer meer trek in kantoren
- 25-06-2026 09:23 Zusje opent 41e vestiging in Middelburg
- 25-06-2026 09:13 Daelmans en Grouwels lid van IVBN
- 25-06-2026 09:06 Van Uffelen Mode naar Middenwaard Heerhugowaard
- 25-06-2026 06:00 Buitenlandse pensioenfondsen wachten nog even met Nederland: ‘We hebben actie nodig’
- 24-06-2026 14:51 Gemeente Rotterdam begint marktconsultatie voor drijvend park in Rijnhaven
- 24-06-2026 14:20 DCM Investment Group en TPG Angelo Gordon kopen IOS-locatie in Breda
- 24-06-2026 13:34 Acture en Moove Connected Mobility huren kantoorruimte in Utrecht van NLV
- 24-06-2026 13:22 Woonzorgcomplex met 125 woningen op plek voormalig Wijndaelercentrum in Den Haag
- 24-06-2026 13:14 Regiewet aangenomen na debat Eerste Kamer: ‘Regie mag geen synoniem worden voor vertraging’
- 24-06-2026 13:06 Werkvoorraad architectenbureaus op zes maanden, hoogste niveau sinds 2008
- 24-06-2026 12:33 Pointer: 'Verhuurders leven lang niet altijd uitspraken Huurcommissie na'
- 24-06-2026 12:09 Restaurant Neni opent tweede Amsterdamse vestiging in Kimpton De Witt hotel
- 24-06-2026 11:47 Koper schrijft koop in bij Kadaster, maar staat toch met lege handen
- 24-06-2026 11:26 Na omgevingsvergunning ook bestemmingsplan Soza Den Haag definitief
- 24-06-2026 10:26 Garbe zet in Nederland nadrukkelijker in op woningen: ‘Focus op wat wél kan’
.jpg)







Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.