OSRE: ‘Meerderheid vastgoedsector onderschat digitalisering’

Hoewel digitalisering in vrijwel alle sectoren inmiddels is omarmd, lijken de grote spelers op de vastgoedmarkt dit nog altijd niet serieus te nemen. Een onbegrijpelijke houding als je bedenkt dat digitalisering overduidelijk zorgt voor een efficiëntieslag en het significant meer kennis oplevert.

Helemaal onbenut worden de online mogelijkheden natuurlijk niet. Zo wordt vastgoed steeds vaker mooi online geëtaleerd. Al zijn dit soort pogingen feitelijk niet meer dan los zand, want hiermee anticiperen vastgoedprofessionals nog altijd niet op de nieuwe ontwikkelingen. Zo zie je digitalisering niet terug in strategische plannen en ook niet in de organisatie zelf. Waarom hebben grote vastgoedorganisaties geen CTO of CIO in het MT zitten? Terwijl juist dat de posities zijn die bij andere organisaties belangrijker worden dan die van de eindbazen zelf. Naar de redenen hiervoor kan ik alleen maar gissen. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen, is dat digitalisering het verkoop- of verhuurproces aan alle kanten een stuk efficiënter én leuker maakt.

Sneller, minder fouten en meer kennis
De efficiëntieslag die met digitalisering gemaakt kan worden zit hem met name in de enorme tijdwinst die het oplevert. Deze winst in doorlooptijd kan oplopen tot wel 75% wanneer een aantal zaken niet meer handmatig gedaan worden, zoals het verzamelen van de juiste documentatie, de communicatie met kandidaat-huurders en -kopers en het uitvoeren van ID-check en kredietcontrole. Maar door het automatiseren van een aantal administratieve processen verloopt het proces niet alleen sneller, maar wordt ook de kans op fouten beperkt en krijgt de vastgoedprofessional kans om zijn kennis te verrijken. Door slim gebruik te maken van de grote hoeveelheid data die nu centraal verzameld worden, is het mogelijk om die marktkennis strategisch in te zetten voor marketing, ontwikkeling of uitbreiding van de vastgoedportefeuille. 

De aankoop van je leven
Maar nog belangrijker is dat digitalisering het proces een stuk leuker maakt. Leuker voor de vastgoedprofessional, omdat het proces snel en succesvol verloopt. Maar zeker ook leuker voor de kandidaat-huurder of -koper. Door het gebrek aan communicatie en een aaneenschakeling van langzame ondoorzichtige procedures ervaren veel mensen de aankoop van een huis als een onprettig en zenuwslopend proces. En dat terwijl het de aankoop van je leven moet zijn! Partijen als Bol.com en Coolblue weten precies hoe ze een aankoopproces simpel en prettig moeten laten verlopen. Het mag toch niet zo zijn dat de aankoop van een koelkast je een glimlach oplevert en de koop van een huis alleen maar hoofdpijn? 

Time for change
Wat veel grote vastgoedpartijen zich moeten beseffen, is dat het nu echt tijd wordt om mee te veranderen met de nieuwe ontwikkelingen. Want vroeg of laat gaat het gebeuren dat nieuwe partijen de markt komen opschudden, zoals Uber en Airbnb dat ook hebben gedaan. En dit is geen toekomstmuziek. Die nieuwe partijen zijn er al. Neem bijvoorbeeld het nieuwe verhuurplatform Wooove. Met Wooove heeft OSRE een samenwerking, wij leveren de technologie, Wooove het Online Sales Team en de knowhow om het verhuurproces voor beleggers zo efficiënt mogelijk in te richten. Wooove maakt van webbezoekers klanten die ze bovenal tevreden willen houden. Dus vastgoedeigenaren blij én huurders blij. Dat is de wereld waar we naar toe gaan! 

Wilt u meer feeling krijgen met de digitale mogelijkheden of meediscussiëren over hoe digitalisering een organisatie strategisch kan beïnvloeden? Schrijf u dan nu in voor de Digital Practice op 17 maart met het thema: Digitale Evolutie in Real Estate.

Een opiniestuk van Jurjen Thomas, oprichter van OSRE, Online Specialist in Real Estate.

Vastgoedjournaal had eerder dit jaar een uitgebreid interview met Jurjen Thomas. 



Reacties


Laatste nieuws