Hoe kunnen makelaars flyers en andere marketingtools gebruiken?
In een recente rapportage van Rabo Real Estate Finance worden de vooruitzichten voor 2018 voor de vastgoedmarkt geschetst. Hierin wordt aangegeven dat de huurmarkt in opkomst is en dat het aantal woningtransacties dit jaar mogelijk gaat dalen.
Deze trend wordt bevestigd door cijfers van de NVM waaruit blijkt dat in het eerste kwartaal van 2018 minder woningen van eigenaar zijn gewisseld in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Verder gaat internet een steeds grotere rol spelen bij het zoeken naar een koopwoning en het verkoopproces. De rol van de traditionele makelaar zal meer en meer veranderen naar die van adviseur.
In een krappere markt is het extra belangrijk voor makelaars om klanten binnen te halen. Hoe kan een makelaarskantoor de concurrentie voor blijven, zonder hier (te)veel geld aan te besteden? In dit artikel worden tips gegeven voor het gebruik van online en offline marketingtools.
Tip: Oldschool offline reclame zoals flyers
In dit digitale tijdperk is het verleidelijk om alle marketinginspanningen op online media in te zetten. Echter, er zijn nog steeds offline traditionele reclamemethoden die succesvol zijn. Creatieve printuitingen zoals flyers kunnen makkelijk verspreid worden en zorgen ervoor dat potentiële kopers en verkopers de naam van de makelaar onder ogen krijgen.
Voor een optimale werking en een zo groot mogelijk bereik, is het belangrijk dat het ontwerp aansprekend is en dat de flyer het imago van het bedrijf uitstraalt. Flyers kunnen op straat uitgedeeld worden of bijvoorbeeld huis-aan-huis in de brievenbus worden gedaan. Ze zijn zeer geschikt om een promotie zoals een gratis waardebepaling van een woning te communiceren. Flyers helpen om een breder publiek van potentiële klanten te bereiken.
Tip: Zorg voor online aanwezigheid
Met de groter wordende rol van internet is online aanwezigheid onmisbaar. De huidige technologische ontwikkelingen en het vele gebruik van mobiele apparaten zorgen ervoor dat potentiële (ver)kopers steeds vaker online zijn en ook bedrijven op platforms als Facebook en Instagram willen zien. Consumenten verwachten ook dat ze via deze kanalen kunnen communiceren.
Het is dus belangrijk om regelmatig nieuwe inhoud te publiceren, met klanten te praten en vooral ook te reageren op comments en vragen. De online zichtbaarheid van de eigen website van de makelaar is ook belangrijk en het genereren en publiceren van goede inhoud, zoals blogposts en infographics, kan bijdragen aan een sterke online profilering.
Tip: Verkoop voordelen
In een concurrerende markt is het noodzakelijk om aan te geven waarin een makelaarskantoor zich van haar rivalen onderscheidt. Waarom moeten mensen juist met de ene makelaar wel samenwerken en niet met de concurrent?
Makelaars moeten hun unique selling points (USPs) helder hebben en deze duidelijk communiceren zodat klanten verleid worden om te gaan samenwerken met het gewenste kantoor. Bij het opstellen van de USP's is het belangrijk om ook de (lifestyle) voordelen die een kantoor biedt, te vermelden en niet alleen de standaard pluspunten zoals persoonlijk contact te noemen.
Tip: Vergeet klantenbinding niet
Als een makelaar eenmaal een huis aan de koper verkocht heeft, of het huis van de verkoper verkocht heeft,dan houdt de relatie vaak op te bestaan. Maar juist contact onderhouden met deze klanten, kan een positief effect voor het kantoor hebben. Als klanten tevreden zijn, zullen ze dit ook doorgeven aan familie, collega´s en vrienden die (in de toekomst) mogelijk op zoek zijn naar een makelaar.
En denk ook eens aan het houden van een enquête onder kopers en verkopers. Enquêtes zijn een effectieve marketingmethode, omdat ze bedrijven in staat stellen feedback te verzamelen van klanten over het merk, de producten en de geboden service. Daarnaast kunnen consumenten op deze manier suggesties doen, bijvoorbeeld voor zaken die verbeterd kunnen worden. Door te luisteren naar klanten en het doorvoeren van de voorgestelde verbeteringen, kunnen diensten beter worden afgestemd op de behoeften van (potentiële) klanten.
Laatste nieuws
- 02-05-2024 07:00 Verra Makelaars: ‘Helft van ons koopaanbod zijn ex-huurwoningen’
- 01-05-2024 16:40 Stichting deltaWonen koopt kantoorgebouw in Zwolle
- 01-05-2024 14:43 Adviesbureau huurt ruim 1.100 m2 in voormalige Noordergasfabriek in Amsterdam
- 01-05-2024 13:41 Hielkema weegt amendementen: ‘Per saldo is Wet betaalbare huur er slechter op geworden’
- 01-05-2024 13:02 Iroko Zen koopt winkels in Venlo van Urban Interest
- 01-05-2024 13:00 Voormalige kerk in Veenendaal getransformeerd en verhuurd
- 01-05-2024 10:40 Hoofdkantoor kledingmerk Atelier Munro naar OKU Office in Amsterdam-West
- 01-05-2024 09:41 CBRE: 'Faillissementen hebben beperkte invloed op winkelleegstand'
- 01-05-2024 09:41 Dunavast koopt hoofdkantoor Centric in Gouda voor 24 miljoen euro
- 01-05-2024 09:25 Communicatieadviesbureau huurt 650 m2 in Arnhem
- 01-05-2024 09:11 MN investeert 90 miljoen euro in Vesteda
- 01-05-2024 09:01 Madeline Buijs: 'Er worden nu te veel te grote woningen gebouwd'
- 01-05-2024 09:00 Themamaand mei: Projectontwikkeling
- 01-05-2024 08:56 Nikki van Horck nieuwe directeur Eefje Voogd Makelaardij
- 01-05-2024 08:43 Hans Hinfelaar en Barzien Khoshbakht starten vastgoedadvieskantoor Brikks
- 01-05-2024 08:02 HDN ziet hoogste aantal starters op hypotheekmarkt in vijf jaar
- 01-05-2024 07:32 JM Corporate Finance huurt kantoorruimte in Breda
- 01-05-2024 07:28 SolarToday koopt nieuwbouwontwikkeling in Roosendaal
- 30-04-2024 16:58 Springer Nature AI Lab IP huurt kantoorruimte in Groningen
- 30-04-2024 16:55 Bebo Vloeren bedrijfscomplex van 7.750 m2 in Etten-Leur
- 30-04-2024 16:25 ‘In de wereld van vastgoed is een goede assistant je beste asset’
- 30-04-2024 15:06 Timpaan en Bot Bouw tekenen bouwteamovereenkomst voor 83 woningen Le Jardin in Hoofddorp
- 30-04-2024 14:39 Europese Commissie verkoopt voor 1 miljard euro aan kantoorgebouwen in Brussel
- 30-04-2024 12:03 Aegon kiest met WTC Schiphol voor verbinding op de werkvloer om personeel naar kantoor te krijgen
- 30-04-2024 11:58 Jack de Vries stopt per 1 juni als voorzitter van Vastgoed Belang
- 30-04-2024 11:16 Schoenenketen Sacha sluit meerdere filialen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.