Vastgoedsector: luister naar de consument
Een van de belangrijkste ontwikkelingen in het verkoop- & verhuurproces is de digitalisering van het commerciële proces. De vastgoedsector kan er niet meer omheen, om de doodsimpele reden dat de klant het verlangt. In een wereld die digitaal al lange tijd in beweging is, blijft de vastgoedsector nog altijd vasthouden aan een traditionele visie op het verkoop & verhuurproces. Maar is het niet de klant die koning is?
Buiten de vastgoedsector is digitalisering al lang en breed in het commerciële proces omarmd. De consument en zijn ervaring staat daarin centraal. Een partij als Coolblue maakt zelfs het kopen van een koelkast leuk, door consumenten op een persoonlijke manier te betrekken bij het aankoopproces. Hoe kan het dan dat het kopen van een huis of kantoor vaak nog een onaangename ervaring is voor de consument? Het is immers de belangrijkste beslissing op dat moment in zijn of haar leven.
Consument betrekken
Zeker als je bedenkt dat het wiel al is uitgevonden. In de vastgoedsector is dat de MijnOmgeving. Een online omgeving waar de professional ‘in gesprek’ gaat met de consumenten om zijn vastgoed te verhuren of verkopen. In de MijnOmgeving wordt de consument wél persoonlijk betrokken bij het verhuur- & verkoopproces. In het traditionele proces lopen consumenten tegen frustraties aan, omdat het ondoorzichtig en onoverzichtelijk is. Zij weten niet wanneer ze antwoord op vragen krijgen en hoe.
De MijnOmgeving lost dit op. Consumenten hebben namelijk toegang tot alle relevante informatie, alle documenten en direct contact op één plek. Ze weten precies wat de status van het huur- of koopproces is en hebben alle documenten op één plek. Ook worden al hun vragen direct beantwoord met de LiveChat. Dat maakt het overzichtelijk en transparant voor de consument.
Veiliger door MijnOmgeving
Belangrijk is om te bedenken dat bij het aankopen of huren van een huis de consument zijn gevoelige persoonsgegevens in het beheer geeft van de vastgoedprofessional. Dat is nu vaak op basis van goed vertrouwen. Maar dankzij - en dus niet ondanks - digitalisering wordt dit proces voor hem of haar veiliger. Mits het goed is uitgevoerd. Kopieën van paspoorten en loonstroken belanden niet in een bureaulade of zwerven onbeheerd op het internet rond, maar zijn in de MijnOmgeving opgeslagen in een veilige cloud-omgeving. Die met de vereiste ISO-certificeringen voldoet aan de internationaal geldende informatiebeveiligingsnormen. De koper of huurder heeft het daardoor ook in eigen hand om de documenten weg te halen en of toe te voegen.
Kansen benutten
Een deel van de sector ziet wel degelijk dat er kansen liggen en laten ze ook zeker niet onbenut. En met succes, door de MijnOmgeving. De vastgoedprofessional die het inzet, weet dat het ook een groot voordeel is voor hemzelf. Het werkt kostenefficiënt, bespaart veel tijd en de telefoon staat niet meer roodgloeiend met klantvragen.
Luister naar klant voor optimaal rendement
Maar het allerbelangrijkste is de klantervaring. De slimme vastgoedprofessional luistert naar de consument en maakt het verhuur- & verkoopproces een aangename en persoonlijke ervaring voor zijn eindklant. Het is een win-win situatie, want dan kan de professional immers zijn vastgoed optimaal verkopen of verhuren.
Dit is een bijdrage van Stefan de Kock van OSRE. Telefoonnummer: 020 700 82 02
Laatste nieuws
- 02-05-2024 14:55 Nobian huurt 1.280 m2 in The Gallery op de campus van de Universiteit Twente
- 02-05-2024 14:29 Conscious Hotels opent in voormalig Tivoli aan Oudegracht Utrecht
- 02-05-2024 14:20 4 politiebureaus onder de veilinghamer!
- 02-05-2024 12:13 BAM: Verliezen in het VK maar relaxte ceo Joosten ziet positieve signalen op Nederlandse woningmarkt
- 02-05-2024 12:11 Omzet Trebbe in 2023 licht gedaald
- 02-05-2024 11:40 Financieringsgilde en nieuwe vastgoedfinancier Vitru zoeken samen naar de best passende oplossing voor de klant
- 02-05-2024 10:42 ING Research: Huizenprijzen provincies buiten Randstad al voorbij piek in 2022
- 02-05-2024 10:23 Erik Roodenburg aan de slag bij Westvast
- 02-05-2024 10:16 Allan van der Ree nieuwe directeur klant & woning bij Stadgenoot
- 02-05-2024 09:35 Garbe verkoopt drietal retailcomplexen in Huizen
- 02-05-2024 08:50 Nieuwe huurder voor ruim 700 m2 bedrijfs- en kantoorruimte in Rotterdam
- 02-05-2024 08:40 Robin Swane wordt head of ESG bij Colliers
- 02-05-2024 07:00 Verra Makelaars: ‘Helft van ons koopaanbod bestaat uit ex-huurwoningen’
- 01-05-2024 16:40 Stichting deltaWonen koopt kantoorgebouw in Zwolle
- 01-05-2024 14:43 Adviesbureau huurt ruim 1.100 m2 in voormalige Noordergasfabriek in Amsterdam
- 01-05-2024 13:41 Hielkema weegt amendementen: ‘Per saldo is Wet betaalbare huur er slechter op geworden’
- 01-05-2024 13:02 Iroko Zen koopt winkels in Venlo van Urban Interest
- 01-05-2024 13:00 Voormalige kerk in Veenendaal getransformeerd en verhuurd
- 01-05-2024 10:40 Hoofdkantoor kledingmerk Atelier Munro naar OKU Office in Amsterdam-West
- 01-05-2024 09:41 CBRE: 'Faillissementen hebben beperkte invloed op winkelleegstand'
- 01-05-2024 09:41 Dunavast koopt hoofdkantoor Centric in Gouda voor 24 miljoen euro
- 01-05-2024 09:25 Communicatieadviesbureau huurt 650 m2 in Arnhem
- 01-05-2024 09:11 MN investeert 90 miljoen euro in Vesteda
- 01-05-2024 09:01 Madeline Buijs: 'Er worden nu te veel te grote woningen gebouwd'
- 01-05-2024 09:00 Themamaand mei: Projectontwikkeling
- 01-05-2024 08:56 Nikki van Horck nieuwe directeur Eefje Voogd Makelaardij
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.