Ontvang gratis ons onderzoeksrapport over retailvastgoed
Regelgeving, online winkelen en ingeslapen binnensteden en winkelcentra hebben gezorgd voor meer leegstand van winkelvastgoed. Er wordt veel gepraat en geschreven over de oorzaken en mogelijke oplossingen, maar wat is er nu echt aan de hand?
Na het zien van de eerste uitkomsten van ons marktonderzoek ben ik blij verrast en durf ik te stellen: hoe meer leegstand, hoe dichter een winkelcentrum of binnenstad komt bij het ‘tipping point’ voor een complete transformatie en hoe groter de kans op een kwalitatief beter winkelgebied.
Tipping point en transformatie, wat heeft dat te maken met leegstaand vastgoed? In het onderzoek vroegen wij de sector om de aspecten gemak, prijs, product, beleving en service te rangschikken op het belang dat ze hebben voor huidige en toekomstige winkelgebieden. De uitkomsten spreken voor zich: de retailsector gaat op z'n kop.
Prijs en product
Decennialang domineerden aanplakbiljetten de winkelruiten met ‘sale’ en ‘tot wel 70% korting’. In de etalages staan paspoppen met de nieuwste of juist meest afgeprijsde producten. Zo lang ik leef draaien bijna alle retailconcepten om prijs en product. Iets wat de sector erkent in het onderzoek. Zo geeft 85% aan dat prijs en product de twee belangrijkste aspecten zijn voor een retailconcept. De beleving wordt juist binnen de huidige concepten door de helft van de respondenten als het minst belangrijk beoordeeld.
E-commerce
Een van de gevolgen hiervan is dat substitutiekanalen zoals e-commerce voor de consument een makkelijk alternatief zijn. Het is moeilijk concurreren tegen services zoals ‘gratis retourneren’, ‘veilig betalen’ en ‘zelfde dag bezorgd’. Waarom zou je in de rij staan voor een pashokje of kassa wanneer je het online kunt bestellen, veilig kunt betalen, de volgende dag geleverd krijgt en gratis kunt retourneren.
Beleving
De oplossing zit hem in het centraal stellen van de beleving. Kijkend naar toekomstige concepten stelt 64% van de sector dat beleving centraal gaat staan en 55% noemt de prijs als minst belangrijk in toekomstige concepten. Dat betekent dat alles 100% anders moet. De invulling van beleving bepaalt ineens het succes!
Geen ‘sale’ meer in de etalages maar ruimte om te laten zien hoe het maatpak opgemeten wordt of hoe je hamburger bereid wordt. Zo krijgen geuren, kleuren en identiteit een dominante rol en wisselt de inrichting zo vaak als een paar sokken.
Gemak
Een onderdeel wat altijd belangrijk is geweest en wat ook altijd belangrijk zal blijven is gemak, een zogenaamde ‘licence to operate’. Voldoende parkeerfaciliteiten, toiletten, kinderopvang en een snelle hap zijn een must. Voorwaarden waarop je je niet kunt onderscheiden maar het wel op kunt verliezen. Het is een van de belevingscomponenten van het totale winkelgebied en daarom is het zaak om dit goed op orde te hebben.
Tipping point
Daar waar leegstand hoog is, doet zich een tipping point voor. Een omslagpunt waarbij ondernemers, gemeenten, belegger en ontwikkelaar intrinsiek gemotiveerd zijn om de kwaliteit van het winkelgebied drastisch te verbeteren. Het onderzoek laat zien dat dit omslagpunt een grote kans is. Want hoe hoger de nood (gedreven door percentage leegstand), hoe groter het effect van een transformatie en hoe groter het te behalen resultaat. En dat is een win-win voor alle stakeholders en bewoners.
Daadkracht
Maar wie dient er nou de leiding te nemen? Wie is er verantwoordelijk? En hoe ziet die toekomstige beleving er dan uit? Allemaal randvoorwaarden die terug zullen komen in het rapport. Nieuwsgierig naar het rapport? Meld u hier aan en ontvang gratis het rapport.
Foto: Created by Phduet - Freepik.com.
Laatste nieuws
- 10-05-2024 14:39 Saar Veneman nieuwe directeur-bestuurder bij Sité Woondiensten
- 10-05-2024 13:49 Modemerken huren 1.000 m2 in Gouden Bocht in Amsterdam
- 10-05-2024 10:51 Ontwikkelaars en grondeigenaren willen niet verder met gemeente De Bilt voor bouw 850 woningen
- 10-05-2024 09:38 Zonder het juiste personeel bij gemeenten gaan de doelstellingen van Hugo de Jonge niet gehaald worden
- 10-05-2024 09:11 Marie-Stella-Maris huurt winkelruimte aan de Meent in Rotterdam
- 10-05-2024 08:49 Hans Touw interim-ceo Springco
- 10-05-2024 08:41 Noord-Holland trekt meer geld uit voor extra personeel voor woningbouwprojecten
- 10-05-2024 08:00 Ondanks lagere inflatie toch huurgroei voor Eurocommercial
- 10-05-2024 07:39 IVBN: Overwaarde van senioren mag meetellen als inkomen voor huurwoning
- 10-05-2024 07:30 Huuropbrengsten CTP in eerste kwartaal met 17,5 procent gestegen
- 08-05-2024 20:29 Maersk huurt ruim 5.000 m2 op Segro Park Amsterdam Airport in Hoofddorp
- 08-05-2024 20:09 Heijmans koopt terrein Roba Metals IJsselstein voor bouw van 550 woningen
- 08-05-2024 16:20 Raad van State fluit Amsterdam in zes zaken rond Huisvestingswet terug
- 08-05-2024 15:44 Raad van State geeft groen licht voor realisatie 77 woningen in Koog aan de Zaan
- 08-05-2024 14:55 Van Wijnen, Van Agtmaal en Bergen op Zoom tekenen voor 94 woningen
- 08-05-2024 14:43 Zweden verlaagt rente naar 3,75 procent
- 08-05-2024 14:13 Noord-Holland wil kleinschalige woningbouw in MRA weer toestaan
- 08-05-2024 13:33 Inflatie daalt naar 2,7 procent in april
- 08-05-2024 13:26 Kwartaalcijfers JLL: Investeringsvolume op jaarbasis met 22 procent gestegen
- 08-05-2024 12:37 Rotterdam koopt winkels in strijd tegen leegstand
- 08-05-2024 12:08 Overzicht Amerikaanse kantorenmarkt: prijsdalingen van 70 procent inmiddels heel normaal
- 08-05-2024 10:30 Bax Music huurt 2.400 m2 winkelruimte in Woonmall Villa Arena Amsterdam
- 08-05-2024 09:10 1,5 miljard euro nodig om kantorensector aan klimaatdoel 2030 te laten voldoen
- 08-05-2024 08:51 Montea Nederland ziet logistieke beleggingsmarkt weer aantrekken
- 08-05-2024 08:39 Coolblue opent flagshipstore in Rotterdam
- 08-05-2024 08:36 Nieuwe bestuursleden voor DWIRE
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.