Wat is nu precies Het Nieuwe Winkelen?
Het begrip ‘het nieuwe winkelen’ is inmiddels aardig ingeburgerd. Het kan zich scharen naast ‘het nieuwe werken’, ’het nieuwe eten’, ‘het nieuwe leren’, ‘het nieuwe rijden’ en ga zo maar verder. Alles is of wordt nieuw. Het geeft aan dat er in onze maatschappij iets aan de hand is. Maar toch wordt niet altijd helder gemaakt wat dat ‘nieuwe’ nu precies is. Vaak wordt de relatie gelegd met internet, de toenemende informatiebehoefte en de sociale media. Dat ook het winkelen in een transitieperiode zit, is evident. Maar hoe voltrekken zich die processen, en wat zijn de gevolgen?
Er zijn deskundigen, die ‘het nieuwe winkelen’ zien als de grote bedreiging voor de fysieke winkel. Nieuw wordt dan uitgelegd als het fenomeen waarbij mensen de fysieke winkel niet meer nodig hebben, en alle goederen via internet bestellen en laten bezorgen. Dat dit onderdeel is van het normale koopgedrag, is duidelijk. Maar het valt mij op dat groeipercentages vaak worden overschat en de procentuele groei van internetbestedingen neemt inmiddels af. Een aantal jaren geleden was nog sprake van ‘a two-digit growth rate’. Volgens recente kwartaalberichten van het HBD was de omzetgroei van internet- en postorderbedrijven van 2010 t.o.v. 2009 nog 15%. Die van 2011 t.o.v. 2010 was echter gedaald tot 5%. In oktober 2011 was de groei al negatief en in het laatste kwartaal van 2011 niet meer dan 1%.
In tv-programma’s over de retail wordt internet regelmatig gezien als grote boosdoener van de malaise. Zo zagen we ondernemers in het centrum van Schiedam die – wijzend op de leegstaande winkelpanden – aangaven dat internet ‘hen de das om had gedaan’. Zo’n statement speelt in op het sentiment van deze tijd, maar het klopt niet helemaal. Schiedam heeft geheel andere problemen, en waren er al toen internet nog geen reële betekenis had.
Internet beïnvloedt hoe mensen handelen en waar ze aankopen doen. Maar de belangrijkste oorzaak van de oplopende leegstand, is de meest voor de hand liggende. Namelijk de economische recessie. Het consumentenvertrouwen zit al jaren in een dip, mensen bezuinigen op hun detailhandelsuitgaven en bezoek aan winkelgebieden. Mensen hebben minder tijd, besteden minder en gaan minder en gerichter winkelen. Internet heeft tot een boost geleid in de informatie van en over winkels. Het ‘information field’ van consumenten is exponentieel gegroeid en de concurrentie navenant toegenomen. Dit betekent dat winkeliers moeten werken aan hun vindbaarheid, informatievoorziening, service, prijsstelling en vooral toegevoegde waarde. Kortom, op alle onderdelen van hun bedrijfsvoering.
In dat laatste opzicht hebben veel winkels het al moeilijk. Internet biedt veel; zo niet alles. Wie op internet zoekt naar een knoflookpers, krijgt 450.000 hits. Wie dat in het Engels waagt te doen met ‘garlic press’, krijgt zelfs 4.500.000 hits. In beide gevallen kom je niet bij lokale ondernemers terecht, die ongetwijfeld ook knoflookpersen te koop hebben. De online informatieconcurrentie is enorm. Maar er is (misschien wel gelukkig) een keerzijde. Informatie is prachtig, maar aan te veel informatie heb je niks. Daarom is het de grootste uitdaging voor winkeliers om ervoor zorg te dragen dat ze effectief op internet vindbaar zijn, hun aanbod passende online presenteren en de relatie met klanten versterken. Dit klinkt simpel, maar het vereist uiteraard veel tijd en vooral professionaliteit. Wie dit als ondernemer ontbeert, heeft een structureel probleem. Wie zijn toegevoegde waarde voor de klant niet kan operationaliseren, krijgt het moeilijk. Maar dat is niks nieuws. Bedrijven en winkelgebieden die niet in staat zijn de consument in zijn informatiebehoefte en behoefte aan gemak, comfort en service te volgen, zullen in de toenemende concurrentieslag wegvallen. De Nieuwe Tijd is namelijk al lang begonnen.
(Wie de avonturen van Kees en Trees wil volgen, kan dat doen via: http://shoppingcenterconsult.wordpress.com. Daarin schrijven medewerkers van WPM Groep wekelijks over items die met de vitaliteit van winkelgebieden te maken hebben)
Cartoon: Johan Haringsma
Ir. Johan Haringsma is directeur Research & Consultancy van WPM Groep
contact: j.haringsma@wpmgroep.nl
Laatste nieuws
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
- 11-06-2024 12:05 Dierenwinkel Maxi Zoo opent tweede winkel in Nederland
- 11-06-2024 10:49 Naar een klimaatneutrale industrie met de Verordening voor een nettonulindustrie: Europa leider in Cleantech?
- 11-06-2024 10:46 Colliers: 60.000 woningen mogelijk op locaties snelwegkantoren
- 11-06-2024 10:35 Inflatie ook in mei 2,7 procent, deels door prijsontwikkeling bungalowparken
- 11-06-2024 10:35 Handtekening gezet voor 1.325 woningen in Amsterdams Schinkelkwartier
- 11-06-2024 10:30 Mr Marvis opent winkel in Breda
- 11-06-2024 10:20 Dunavast ontwikkelt zorgcomplex voor IrisZorg in Nijmegen
- 11-06-2024 10:16 Twee nieuwe huurders voor C-Avenue in Den Haag
- 11-06-2024 10:10 Loyal Interim huurt 487 m2 bij Campus Hambaken in Den Bosch
- 10-06-2024 17:10 'Over eerlijke verdeling van kosten moet open gesprek worden gevoerd met wederzijds begrip'
- 10-06-2024 16:24 Wat is de ROI op huurderstevredenheid?
- 10-06-2024 13:21 Amvest verkoopt 413 woningen aan Grouwels
- 10-06-2024 13:09 Topvacature: Woonstad Rotterdam zoekt projectleider planmatig onderhoud
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.