Jubilerend Qualis: ´Bij verkoop van exclusievere woningen liggen de zaken vaak complexer´

Qualis viert deze maand dat het 20 jaar geleden is dat het bedrijf transformeerde van uitgever naar marketingbedrijf voor de makelaardij in het hogere segment. Directeur Emile van der Veen blikt terug op de afgelopen twee decennia. 

Emile van der Veen, directeur van Qualis: ´De woningmarkt ziet er tegenwoordig compleet anders uit dan toen we startten, in 2003. Kijk alleen al naar het aantal miljoenenwoningen in Nederland. Pakweg twintig jaar geleden waren dat er 35.000, in 2021 al zo’n 150.000. In 2022 werden maar liefst 6.700 woningen verkocht met een transactieprijs van meer dan 1 miljoen euro. Ook het aantal makelaars in Nederland groeide in de loop der jaren naar ongeveer 16.000. Onderscheidend vermogen is steeds belangrijker om koploper te blijven in het hogere segment van de woningmarkt.´

Verkoopresultaat door goede marketingtools
Qualis maakt het verschil door zijn 50 aangesloten makelaarskantoren, verspreid door heel Nederland, sterke marketingtools te bieden. ´Hierdoor zijn Qualis-makelaars in staat woningen te presenteren aan de grootst mogelijke doelgroep van potentiële kopers, in binnen- en buitenland. Actieve zoekers, maar ook latente kopers worden bereikt. Voor consumenten resulteert dit in optimale verkoopresultaten. Succesvol makelen gaat veel verder dan een bord in de tuin en een advertentie op funda. Klanten kiezen bewust voor de meerwaarde die wij bieden. Een tiental Qualis-makelaars zij al vanaf het begin bij Qualis aangesloten´, aldus Van der Veen.

Dienstverlening
Naast de inzet van doeltreffende marketingstrategieën, beschikken Qualis-makelaars over kennis en kunde binnen het hogere marktsegment. ´Bij Qualis aangesloten makelaarskantoren hebben stuk voor stuk een sterke positie en leveren high-end service. Een klant kan rekenen op advies op niveau, bijvoorbeeld op financieel, juridisch of fiscaal vlak. Bij exclusievere woningen liggen de zaken vaak complexer dan bij een gemiddelde tussenwoning.´

Innoveren
Technologische ontwikkelingen maakten een groot aantal innovaties mogelijk. ´Begin 21ste eeuw lag onze focus voornamelijk op het uitgeven van magazines. De verschuiving naar online tools, is een logische. Binnen de digitale mogelijkheden is het vooral veel testen om te vinden wat goed werkt. Middels data zien we waar onze klanten het best mee geholpen zijn. Aan onze core business is de afgelopen jaren niets veranderd, die is nog steeds het slim verbinden van verkopers en kopers van exclusieve woningen. Beide groepen weten ons steeds beter te vinden door de inzet van onder andere online advertising maar ook landelijke radio en dagbladen.´

Toekomst
Qualis wil mee blijven veranderen met de markt en kansen grijpen. Van der Veen: ´Met de huidige woningmarkt zullen makelaars meer dan ooit worden afgerekend op wat ze te bieden hebben. Dat biedt ons weer nieuwe kansen´.

Afbeelding ter illustratie.



Reacties


Laatste nieuws