Charging as a Service neemt zorgen weg
In sneltreinvaart worden producten omgezet in diensten. Geen lampen kopen, maar licht afnemen. Deze trend in innovatie heet Servitisatie. Het legt de risico’s op de plek waar de meeste kennis zit. En de gebruiker hoeft zich niet druk te maken over alle technische aspecten.
Vastgoed ziet al jaren de ene innovatie na de andere voorbij komen. Op welke trend moet je wel aanhaken, welke hype kun je rustig laten gaan? Het is duidelijk dat elektrisch rijden niet meer weggaat. Dus moet je daar in het vastgoed iets mee. De conclusie lijkt dan eenvoudig: voorzie de parkeerplaatsen bij het vastgoed van oplaadpunten.
Slim laden
Dan blijkt het toch ingewikkelder te liggen. De accu’s van elektrische auto’s kunnen makkelijk zoveel energie bevatten als een kantoor op een dag gebruikt. Wil je meerdere voertuigen gaan opladen, dan loop je al snel tegen de grenzen van de netaansluiting aan. De oplossing voor dat probleem is gevonden in het slim laden. Dat zorgt voor het afstemmen van de beschikbaarheid van energie en de verdeling over de voertuigen.
Laadinfrastructuur
Een ander punt is het opschalen van de laadinfrastructuur bij het vastgoed. Afgelopen jaar was zo’n 25% van de nieuw verkochte voertuigen voorzien van een stekker. Hoeveel parkeerplaatsen moet je dan nu al voorzien van een oplaadpunt? Het Bouwbesluit zegt daar iets over, maar kijkt vooral naar de absolute ondergrens. Is de eindgebruiker van het vastgoed daar ook mee geholpen?
Staan het besluiten nemen over slim laden, beslissen over het aantal laadpalen en de onzekerheid over de ontwikkelingen van de technologie niet bovenaan het prioriteitenlijstje van de vastgoedmanager? Dat hoeft geen probleem meer te zijn, omdat ook hier Servitisatie, de innovatie van product naar dienst, een oplossing biedt. Opladen als dienstverlening is juist door de onzekerheid rondom corona door diverse vastgoedpartijen omarmd.
Wat is Charging as a Service?
Het snelgroeiende Nederlandse bedrijf McCharge, een deelneming van Nexton, dat haar diensten als Charging as a Service aanbiedt, plaatst voor eigen rekening en risico laadpunten bij vastgoedlocaties waar voldoende voertuigen worden verwacht. Het bedrijf is transparant over het businessmodel: McCharge heeft de expertise in huis rond de technologie van het opladen en neemt de investeringen voor haar rekening. Ze verkoopt geen laadpalen, ze levert volle accu’s tegen marktconforme laadtarieven voor de eindgebruiker.
Ook de zorgen over de onzekerheid over de groei van het elektrische wagenpark neemt McCharge weg van het bord van haar opdrachtgevers. Als uit de data van de laadpalen blijkt dat er onvoldoende aanbod is van laadpunten, dan breidt ze de capaciteit uit. Omgekeerd kan natuurlijk ook gebeuren als door wisseling van een huurder het profiel van de locatie verandert. Is er minder laadvoorziening nodig? McCharge lost dat op en haalt zo veel hoofdbrekens weg bij de eigenaren of beheerders van het vastgoed.
Ontdekken of je vastgoedlocatie geschikt is voor Charging as a Service?
www.McCharge.nl of bel met 015-455 0010
Laatste nieuws
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
- 11-06-2024 12:05 Dierenwinkel Maxi Zoo opent tweede winkel in Nederland
- 11-06-2024 10:49 Naar een klimaatneutrale industrie met de Verordening voor een nettonulindustrie: Europa leider in Cleantech?
- 11-06-2024 10:46 Colliers: 60.000 woningen mogelijk op locaties snelwegkantoren
- 11-06-2024 10:35 Inflatie ook in mei 2,7 procent, deels door prijsontwikkeling bungalowparken
- 11-06-2024 10:35 Handtekening gezet voor 1.325 woningen in Amsterdams Schinkelkwartier
- 11-06-2024 10:30 Mr Marvis opent winkel in Breda
- 11-06-2024 10:20 Dunavast ontwikkelt zorgcomplex voor IrisZorg in Nijmegen
- 11-06-2024 10:16 Twee nieuwe huurders voor C-Avenue in Den Haag
- 11-06-2024 10:10 Loyal Interim huurt 487 m2 bij Campus Hambaken in Den Bosch
- 10-06-2024 17:10 'Over eerlijke verdeling van kosten moet open gesprek worden gevoerd met wederzijds begrip'
- 10-06-2024 16:24 Wat is de ROI op huurderstevredenheid?
- 10-06-2024 13:21 Amvest verkoopt 413 woningen aan Grouwels
- 10-06-2024 13:09 Topvacature: Woonstad Rotterdam zoekt projectleider planmatig onderhoud
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.