Locaties met een magnetische aantrekkingskracht
High Traffic Locaties - bruisend van menselijk verkeer en bedrijvigheid - trekken vanouds bezoekers, ondernemers en merken in groten getale aan. Maar door een veranderende markt en de nieuwe generatie consumenten is dat niet langer vanzelfsprekend. Hoe speel je als ontwikkelaar hierop in? Hoe creëer je locaties die gewild en lucratief zijn?
Lot Frijling van Yellow Concepts geeft een inspiratielunch op de eerste dag van de PROVADA, dinsdag 4 juni en licht alvast een tip van de sluier op hoe je locaties met een magnetische aantrekkingskracht realiseert.
Het sexappeal van High Traffic Locaties Winkelcentra, bibliotheken, stations: ze zijn een belangrijk en vaak iconisch onderdeel van een stad. Adviesbureau Yellow Concepts noemt ze High Traffic Locaties: gebouwen of locaties met veel menselijk verkeer en economische activiteit.
"Het zijn fascinerende plekken met veel energie, waar mensen samenkomen om kennis uit te wisselen, te winkelen en te ontmoeten. De aantrekkingskracht van High Traffic Locaties is universeel en van alle tijden. Al van oudsher komen mensen op centrale plekken samen: families zochten elkaar op in kerken en op festivals. Sommige van deze ‘hotspots’ ontstonden op logische plekken, zoals op centraal gelegen dorpspleinen, andere locaties werden omwille van een specifieke functie gebouwd: de markthal, bijvoorbeeld. Dankzij de scheepvaart, het spoor en de luchtvaart namen grote vervoersknooppunten deze rol gedeeltelijk over", zegt Frijling.
High Traffic Locaties vormden steeds vaker het hart van een stad of gemeenschap. Ze geven -als het goed is - energie; en iets dat energie geeft trekt ook energie aan. Deze locaties zijn de katalysator van bedrijvigheid en gemeenschappen geweest en trokken, als een soort magnetisch veld, een uiteenlopende mix van bewoners, bezoekers en ondernemers aan. Ze groeiden daardoor op natuurlijke wijze uit tot nieuwe stadskernen.
Andere tijden: de t van ‘traffic’ gaat niet langer vanzelf
Maar tijden veranderen. De vanzelfsprekendheid dat High Traffic Locaties automatisch veel mensen aantrekken is verleden tijd. Hoe is dat zo gekomen?
"Allereerst is de markt sterk gefragmenteerd: waar mensen zich verzamelen en waar zij consumeren is niet langer alleen geografisch bepaald. Demografische kenmerken zoals leeftijd, gezinssamenstelling en inkomen bepalen wat, waar en hoe men consumeert. Ontwikkelaars spelen daar al lange tijd op in, bijvoorbeeld door locaties te ontwikkelen die een specifiek marktsegment bedienen. Het resulteert in een grote vermenigvuldiging én versplintering van High Traffic Locaties, of compactere locaties waar consumeren en recreëren samenkomen. Het zijn elkaars belangrijkste concurrenten geworden: locaties die tegen elkaar strijden voor een plekje in het hoofd en in de agenda van mensen."
Lost & Found: locaties met een magnetische aantrekkingskracht Er is meer aan de hand volgens Frijling; nieuwe ontwikkelingen, die zich voornamelijk afspelen in het hoofd van de consument.
"Het aanbod op locatie, van retail tot aan de vormgeving, dient op maat gemaakt te zijn voor de doelgroep. De moderne mens wil meer: men wil een locatie ervaren en voelen dat er over hun individuele behoeften oprecht is nagedacht. Er is een duidelijk verlangen naar een locatie met een herkenbare identiteit, die als het goed is verweven is met het verhaal van de mensen die het wil bereiken".
Maar: mensen zitten niet meer te wachten op een locatie ondergedompeld in een fraaie marketingsaus. "Het verhaal moet authentiek zijn, en zichtbaar verankerd in alle aspecten van de locatie, vanaf de start van het ontwerp tot in de kleinste details. Het verhaal en de ervaring die je hiermee schept creëert bij je doelgroep een gevoel van verbinding - en een intrinsieke motivatie om de locatie te blijven bezoeken."
"Alleen dan is er sprake van uitwisseling van energie waardoor je high traffic locatie een natuurlijke, magnetische aantrekkingskracht heeft - eentje die onderscheidend vermogen biedt en daarmee de concurrentie - en de alternatieven, ook online - de baas is. De winnaars van vandaag EN morgen!", aldus Frijling.
Meer weten hoe je magnetische locaties kunt ontwikkelen? Kom naar de PROVADA op dinsdag 4 juni. Daar vindt tussen 12.00 -13.00 uur op het NRW Retailplein de inspiratielunch van Yellow Concepts plaats.
Lot Frijling, oprichter van Yellow Concepts en docent Concepting, heeft een passie voor locaties waar veel mensen samenkomen, zoals winkelcentra, binnensteden en luchthavens. Haar bureau ontwikkelt locaties die het verschil maken en waar bezoekers met liefde hun tijd en geld spenderen.
Laatste nieuws
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
- 11-06-2024 12:05 Dierenwinkel Maxi Zoo opent tweede winkel in Nederland
- 11-06-2024 10:49 Naar een klimaatneutrale industrie met de Verordening voor een nettonulindustrie: Europa leider in Cleantech?
- 11-06-2024 10:46 Colliers: 60.000 woningen mogelijk op locaties snelwegkantoren
- 11-06-2024 10:35 Inflatie ook in mei 2,7 procent, deels door prijsontwikkeling bungalowparken
- 11-06-2024 10:35 Handtekening gezet voor 1.325 woningen in Amsterdams Schinkelkwartier
- 11-06-2024 10:30 Mr Marvis opent winkel in Breda
- 11-06-2024 10:20 Dunavast ontwikkelt zorgcomplex voor IrisZorg in Nijmegen
- 11-06-2024 10:16 Twee nieuwe huurders voor C-Avenue in Den Haag
- 11-06-2024 10:10 Loyal Interim huurt 487 m2 bij Campus Hambaken in Den Bosch
- 10-06-2024 17:10 'Over eerlijke verdeling van kosten moet open gesprek worden gevoerd met wederzijds begrip'
- 10-06-2024 16:24 Wat is de ROI op huurderstevredenheid?
- 10-06-2024 13:21 Amvest verkoopt 413 woningen aan Grouwels
- 10-06-2024 13:09 Topvacature: Woonstad Rotterdam zoekt projectleider planmatig onderhoud
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.