Ontvang gratis ons onderzoeksrapport over retailvastgoed
Regelgeving, online winkelen en ingeslapen binnensteden en winkelcentra hebben gezorgd voor meer leegstand van winkelvastgoed. Er wordt veel gepraat en geschreven over de oorzaken en mogelijke oplossingen, maar wat is er nu echt aan de hand?
Na het zien van de eerste uitkomsten van ons marktonderzoek ben ik blij verrast en durf ik te stellen: hoe meer leegstand, hoe dichter een winkelcentrum of binnenstad komt bij het ‘tipping point’ voor een complete transformatie en hoe groter de kans op een kwalitatief beter winkelgebied.
Tipping point en transformatie, wat heeft dat te maken met leegstaand vastgoed? In het onderzoek vroegen wij de sector om de aspecten gemak, prijs, product, beleving en service te rangschikken op het belang dat ze hebben voor huidige en toekomstige winkelgebieden. De uitkomsten spreken voor zich: de retailsector gaat op z'n kop.
Prijs en product
Decennialang domineerden aanplakbiljetten de winkelruiten met ‘sale’ en ‘tot wel 70% korting’. In de etalages staan paspoppen met de nieuwste of juist meest afgeprijsde producten. Zo lang ik leef draaien bijna alle retailconcepten om prijs en product. Iets wat de sector erkent in het onderzoek. Zo geeft 85% aan dat prijs en product de twee belangrijkste aspecten zijn voor een retailconcept. De beleving wordt juist binnen de huidige concepten door de helft van de respondenten als het minst belangrijk beoordeeld.
E-commerce
Een van de gevolgen hiervan is dat substitutiekanalen zoals e-commerce voor de consument een makkelijk alternatief zijn. Het is moeilijk concurreren tegen services zoals ‘gratis retourneren’, ‘veilig betalen’ en ‘zelfde dag bezorgd’. Waarom zou je in de rij staan voor een pashokje of kassa wanneer je het online kunt bestellen, veilig kunt betalen, de volgende dag geleverd krijgt en gratis kunt retourneren.
Beleving
De oplossing zit hem in het centraal stellen van de beleving. Kijkend naar toekomstige concepten stelt 64% van de sector dat beleving centraal gaat staan en 55% noemt de prijs als minst belangrijk in toekomstige concepten. Dat betekent dat alles 100% anders moet. De invulling van beleving bepaalt ineens het succes!
Geen ‘sale’ meer in de etalages maar ruimte om te laten zien hoe het maatpak opgemeten wordt of hoe je hamburger bereid wordt. Zo krijgen geuren, kleuren en identiteit een dominante rol en wisselt de inrichting zo vaak als een paar sokken.
Gemak
Een onderdeel wat altijd belangrijk is geweest en wat ook altijd belangrijk zal blijven is gemak, een zogenaamde ‘licence to operate’. Voldoende parkeerfaciliteiten, toiletten, kinderopvang en een snelle hap zijn een must. Voorwaarden waarop je je niet kunt onderscheiden maar het wel op kunt verliezen. Het is een van de belevingscomponenten van het totale winkelgebied en daarom is het zaak om dit goed op orde te hebben.
Tipping point
Daar waar leegstand hoog is, doet zich een tipping point voor. Een omslagpunt waarbij ondernemers, gemeenten, belegger en ontwikkelaar intrinsiek gemotiveerd zijn om de kwaliteit van het winkelgebied drastisch te verbeteren. Het onderzoek laat zien dat dit omslagpunt een grote kans is. Want hoe hoger de nood (gedreven door percentage leegstand), hoe groter het effect van een transformatie en hoe groter het te behalen resultaat. En dat is een win-win voor alle stakeholders en bewoners.
Daadkracht
Maar wie dient er nou de leiding te nemen? Wie is er verantwoordelijk? En hoe ziet die toekomstige beleving er dan uit? Allemaal randvoorwaarden die terug zullen komen in het rapport. Nieuwsgierig naar het rapport? Meld u hier aan en ontvang gratis het rapport.
Foto: Created by Phduet - Freepik.com.
Laatste nieuws
- 17-05-2024 16:32 DGBC over regeerakkoord 2024: ‘Duurzame ambitie zal van de markt moeten komen’
- 17-05-2024 15:45 Rotterdams college stuurt bestemmingsplannen voor ruim 800 woningen naar gemeenteraad
- 17-05-2024 15:28 Hoofdlijnennotitie Circulaire Economie-wet: mogelijke implicaties voor de vastgoedpraktijk
- 17-05-2024 15:06 Topvacature: Taxateur commercieel vastgoed bij KRK
- 17-05-2024 15:02 Hugo de Jonge opent nieuwe fabriek voor modulaire woningen van Daiwa House Modular Europe
- 17-05-2024 15:00 Nieuwe huurder voor Retailpark Sittard-Geleen
- 17-05-2024 14:40 Van Rhijn Bouw en Stek realiseren 39 woningen in Hillegom
- 17-05-2024 14:31 Monitor Koopwoningmarkt: Nieuwbouwmarkt lijkt dieptepunt voorbij
- 17-05-2024 14:30 Jildou van der Sluis per 1 juni directeur Vastgoed NS Stations
- 17-05-2024 14:20 Het Horeca Kantoor koopt horecagelegenheid in Zwolle
- 17-05-2024 14:10 PEERpoint huurt kantoorruimte in Gorinchem
- 17-05-2024 14:00 Utrecht kijkt per geval naar maatregelen om woningbouwproject door te laten gaan
- 17-05-2024 13:27 Radio VJ: ‘Parallel plannen voor woningbouw moet standaard worden’
- 17-05-2024 11:18 Dit zijn de genomineerden voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs
- 17-05-2024 10:09 SCPI Upêka koopt twee panden in Breda via sale-and-leaseback constructie
- 17-05-2024 09:58 Particuliere belegger koopt woningen van Stebru
- 17-05-2024 09:04 Huib Boissevain: Vijf suggesties voor een nieuw kabinet
- 17-05-2024 08:52 Reinier Walta (Vastned): 'In België kunnen we gemakkelijker financieren'
- 17-05-2024 08:20 Welke lessen zijn er te trekken uit het faillissement van Big Bazar?
- 17-05-2024 00:00 Detailhandel zet 3,7 procent meer om in eerste kwartaal
- 16-05-2024 16:28 Fihad Minhas (Neprom): 'Veel te weinig geld voor woningbouw in coalitieakkoord'
- 16-05-2024 16:23 Pets Place opent flagshipstore in voormalige BCC in The Wall
- 16-05-2024 15:46 Achmea Real Estate koopt wijkwinkelcentrum van Van der Vorm Vastgoed
- 16-05-2024 15:35 Dit is de winnaar van de Neprom-prijs 2024
- 16-05-2024 15:10 Flink tekent langjarig voor bedrijfshal bij Amsterdam Amstel
- 16-05-2024 15:00 Amsterdam trekt 15 miljoen uit voor lerarencampus met 80 woningen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.