Stationsgebied aanjager Nederlandse economie
Openbaar vervoer knooppunten, zoals stations, vormen steeds vaker een bestemming op zich. En ontwikkelen zich in sneltreinvaart tot aantrekkelijke verblijfsgebieden die een visitekaartje voor een stad vormen. Niet voor niets heeft de gemeente Den Haag recent een zestal beeldbepalende tramhaltes bij raadsbesluit bestempeld tot tophaltes: haltes die een eigen uitstraling en karakter dienen te krijgen en waarvoor extra geld wordt uitgetrokken.
Op die manier wil Den Haag niet alleen bijdragen aan de groei van het openbaar vervoer, maar ook een impuls geven aan economische ontwikkelingen, de leefbaarheid van de stad en van de directe omgeving van de stations. Eén van genoemde tophaltes is die bij treinstation Hollands Spoor. Hier wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan de realisatie van twee tramhaltes met overkappingen met een lengte van maar liefst 75 meter, die door Movares Adviseurs en Ingenieurs in opdracht van de gemeente Den Haag werden ontworpen.
Transparant
Volgens projectleider Frank Hoogendoorn van Koers Groep, samen met Dura Vermeer Infra, verantwoordelijk voor de realisatie ervan, is het een bijzonder project. “Het zijn heel strakke, transparante overkappingen, die bestaan uit betonpoeren met daarop stalen kolommen, die de dakconstructie dragen van staal, meranti houten gebogen liggers en glas. Dat laatste is met name bijzonder, want het bestaat uit koud, in het werk gebogen, glas van zo’n 12 mm dikte, opgebouwd uit verschillende lagen met daartussen folie. Omdat er per overkapping van 75 meter lengte slechts 7 kolommen zijn, krijg je een heel ruimtelijk, transparant geheel.”
Complex
De overkappingen mogen er dan simpel uitzien; de uitvoering ervan was dat allesbehalve. Frank Hoogendoorn: “Het geheel heeft een strakke, eenvoudige uitstraling, maar was in de uitvoering behoorlijk complex, omdat de kolommen heel wat techniek en leidingenwerk herbergen. Bijzonder is ook dat een groot deel van de constructie is geprefabriceerd, iets wat voor een deel trouwens ook noodzakelijk was vanwege de beperkte werkruimte op het stationsplein. Het project leende zich er ook goed voor. Daarnaast is er weinig tijd voor de realisatie van het geheel, het station moet zo snel mogelijk weer open. In slechts zes weken hebben we het geheel neergezet!”
Meedenken
Koers Groep is bij het project Hollands Spoor verantwoordelijk voor het hele bouwkundige deel van het project, inclusief de elektrische installaties, de verlichting, de camera’s, etcetera. Frank Hoogendoorn: “Dura Vermeer Infra verzorgt het grondwerk, de riolering, de tramrails, bovenleidingen en de bestrating. Wij zijn door Dura Vermeer Infra bij de tender als partner voor deze opdracht betrokken, nadat een uitvoerder van Dura een door ons gebouwd restaurant in Zoetermeer heeft gezien waar sprake is van liggers van gelamineerd hout en veel glas. Twee materialen die in het ontwerp van Movares ook zijn verwerkt. Het is een uitdagend project, Koers Groep is goed in dergelijke projecten aangezien wij goed zijn in het realiseren van unieke projecten, waarin wij kunnen meedenken.”
Meer weten?
Bent u ook geïnteresseerd in de wijze waarop Koers Groep een bijdrage levert aan onder andere het vormgeven van mobiliteit? Neem dan contact op met Roland van der Hoek, commercieel manager bij Koers Groep. U kunt hem bereiken op: 088 0990220 of 06 51517087. Mailen kan ook: rolandvanderhoek@koers.com.
Laatste nieuws
- 31-05-2024 16:50 Regiokantoor BPD Zuid verhuist naar Melkfabriek in De Caai in Eindhoven
- 31-05-2024 16:09 Nieuwe winkel 'Jouw Plekje' opent binnenkort in Zoetermeer
- 31-05-2024 15:46 Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars sluit zich aan bij Ten Hag Makelaars
- 31-05-2024 15:30 BPI Vastgoed verkoopt veertien bedrijfsunits in Oud-Beijerland
- 31-05-2024 14:25 Colliers versterkt kantorenteam met drie nieuwe medewerkers
- 31-05-2024 11:56 Ekowood Houses: 'Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar concept perfectioneren'
- 31-05-2024 11:30 Michiel de Bruine wordt nieuwe coo van Vesteda
- 31-05-2024 11:20 Altera contracteert P1 voor parkeerbeheer in Houten
- 31-05-2024 10:58 Na bezwaren aanpassingen aan nieuwbouwproject Horsterhoeve in Ermelo
- 31-05-2024 10:44 Plannen voor 124 nieuwe woningen in Gilze en Rijen
- 31-05-2024 10:21 KCI the Engineers verhuist naar kantoorgebouw in Rotterdam Brainpark II
- 31-05-2024 10:18 Koffiemerk Wakuli opent drie nieuwe winkels
- 31-05-2024 10:16 Bestemmingsplan voormalige Pendorp in Alkmaar klaar voor vaststelling
- 31-05-2024 10:07 Diederick de Vidal de St. Germain naar Kroonenberg Groep
- 31-05-2024 09:44 Trainingscomplex ADO Den Haag verhuist definitief naar Zuiderpark
- 31-05-2024 06:00 Radio VJ: Bart Vink (gemeente Amsterdam): ‘Wij doen ons best om zo min mogelijk regels op te leggen’
- 30-05-2024 18:12 Provincie Zuid-Holland ziet af van betaalbaarheidseis van 40 procent sociaal
- 30-05-2024 16:36 Uitspraak Hoge Raad in box 3-zaken op 6 juni
- 30-05-2024 16:14 7.800 m2 huur verlengd in H-Park Hilversum
- 30-05-2024 15:47 DGBC lanceert handreiking over scope 3-emissies voor bouwsector
- 30-05-2024 14:20 Flexwoningen bieden dé oplossing voor knellende huisvestingsvragen
- 30-05-2024 12:47 Storebox huurt 335 m2 bedrijfsruimte in Rotterdam
- 30-05-2024 12:33 Raad van State geeft groen licht voor 1150 woningen in HiIversum
- 30-05-2024 12:27 Komende twintig jaar 60.000 woningen op grond Rijksvastgoedbedrijf in Flevoland
- 30-05-2024 12:03 D-reizen opent winkel in Marktveldplein in Vught
- 30-05-2024 11:43 Altera's research manager Kees van der Meulen met pensioen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.