VJ Commentaar: GroenLinks brengt met bizar plan de stad om zeep
Geen auto’s meer in de binnenstad, opheffen van 10.000 parkeerplaatsen, alle minima met belastinggeld van hun schulden afhelpen, zie daar de eerste contouren van het bizarre conceptverkiezingsprogramma GroenLinks Amsterdam. Een sneller recept om de stad om zeep te helpen is er niet.
Diverse media konden al vandaag citeren uit het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks dat vandaag in de Amsterdamse gemeenteraad wordt gepresenteerd. Hoewel ik het concept zelf nog niet gedetailleerd heb mogen bestuderen, zijn de daaruit aangehaalde standpunten allemaal uit de geharde linkse traditie van autootje pesten en bijstandstrekkers verwennen. Ik dacht dat er inmiddels enig realiteitsbesef was doorgedrongen, zeker gezien de voor GroenLinks behoorlijk geslaagde landelijke verkiezingen dankzij de charismatische Jesse Klaver. Helaas heeft Klaver het niet gered aan de formatietafel, maar het lijkt me duidelijk dat de politieke invloed van GroenLinks is toegenomen.
Zoals de plannen nu liggen, lijken me dit de doodklap voor de stad en de hoofdstedelijke vastgoedsector in het bijzonder. Op die manier jaag je essentiële inwoners van de stad weg die wat meer te besteden hebben dan de 'gemiddelde' stadsbewoner.
'Immens ruimtebeslag'
“De heerschappij van de auto over de stad is definitief verleden tijd. De voetganger, fietser en het openbaar vervoer krijgen in de stad de ruimte die ze verdienen. De auto verliest zijn gesubsidieerde privileges zoals goedkoop parkeren en immens ruimtebeslag”, zo is te lezen in het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks in Amsterdam. 10.000 parkeerplekken moeten fietsplekken worden en dat vanaf 2025 mogen alleen emissieloze auto’s in de stad mogen. Alle touringcars de stad uit en de milieuzone uitbreiden. Heel bizar is dat GL de armen in de stad wil helpen door hun schulden af te kopen, daarover zo meer.
Ton voor parkeerplek
Laat ik vooropstellen dat ik als import-Amsterdammer graag door de stad fietst. Ook kunnen sommige auto-en vrachtroutes door de stad worden omgeleid voor betere doorstroming. Maar je kunt niet zomaar parkeerplekken opheffen, zeker niet op die plekken waar men al meer dan een ton heeft ingelegd om de eigen bolide te kunnen parkeren.
Parkeerplekken in Amsterdam zorgen door de hoge parkeertarieven al voor een goede doorstroming. De komst van de Noord-Zuid lijn helpt ook om het aantal auto's in de stad te verminderen. Maar auto’s horen bij de stad, hoe je het wendt of keert. Het voorstel om van de binnenstad één ‘groene wandel- en fietszone’ maken, toont geen betrokkenheid jegens de stadsbewoners, maar ontbeert juist elk realiteitsbesef. Wandelen doe je maar op de stoepen en parken. Een stad is een dynamische smeltkroes van vervoersbewegingen. Dat is overal op de aardbol zo, en dat wordt alleen meer. Over vrachtauto’s die de stad bevoorraden lees ik bij GL nog niets. Mogen die wel? En de grote cruiseschepen die steeds aanleggen aan het IJ, wat stoten die wel niet uit? Wat zegt GL daarover?.
Leefbaar houden
Natuurlijk, er moeten maatregelen worden genomen om de stad leefbaar te houden, maar zelfs New York is een heel stuk drukker en nog prima leefbaar. Amsterdam kan nog heel wat jaartjes vooruit. GL ontkent dat er interessante ontwikkelingen gaande zijn in de mobiliteit, zoals de opkomst van (elektrische) autonome auto’s. Die kunnen een groot deel van het OV over gaan nemen. Dat zou GL moeten toejuichen!
Discipline
En hoe denkt GL de minima van hun schulden af te helpen? Met belastinggeld? Die komen toch van de goed verdienende woningeigenaren op de Amsterdamse grachten? Die worden toch weggepest omdat ze hun auto daar niet mogen parkeren? Het is een dom plan om schulden van minima af te kopen zoals GL dat voorstelt. Voor die minima is er geen enkele prikkel meer om hun eigen financiën op orde te houden. Kijk de excellente Tv-serie Schuldig van vorig jaar nog maar eens terug. Dan zie je waar het vaak aan schort: discipline.
Een stad is nooit rijker geworden van het vertroetelen van armen, wel door het aantrekkelijk houden voor ALLE doelgroepen. Honderd nieuwe rijkaards die elk enkele miljoenen inleggen voor dure appartementen in de stad zorgen voor een grotere economische boost (horeca, winkels, garages) dan de 44.000 mensen die nu in Amsterdam van een uitkering moeten leven.
Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur VJ
Laatste nieuws
- 31-05-2024 16:50 Regiokantoor BPD Zuid verhuist naar Melkfabriek in De Caai in Eindhoven
- 31-05-2024 16:09 Nieuwe winkel 'Jouw Plekje' opent binnenkort in Zoetermeer
- 31-05-2024 15:46 Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars sluit zich aan bij Ten Hag Makelaars
- 31-05-2024 15:30 BPI Vastgoed verkoopt veertien bedrijfsunits in Oud-Beijerland
- 31-05-2024 14:25 Colliers versterkt kantorenteam met drie nieuwe medewerkers
- 31-05-2024 11:56 Ekowood Houses: 'Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar concept perfectioneren'
- 31-05-2024 11:30 Michiel de Bruine wordt nieuwe coo van Vesteda
- 31-05-2024 11:20 Altera contracteert P1 voor parkeerbeheer in Houten
- 31-05-2024 10:58 Na bezwaren aanpassingen aan nieuwbouwproject Horsterhoeve in Ermelo
- 31-05-2024 10:44 Plannen voor 124 nieuwe woningen in Gilze en Rijen
- 31-05-2024 10:21 KCI the Engineers verhuist naar kantoorgebouw in Rotterdam Brainpark II
- 31-05-2024 10:18 Koffiemerk Wakuli opent drie nieuwe winkels
- 31-05-2024 10:16 Bestemmingsplan voormalige Pendorp in Alkmaar klaar voor vaststelling
- 31-05-2024 10:07 Diederick de Vidal de St. Germain naar Kroonenberg Groep
- 31-05-2024 09:44 Trainingscomplex ADO Den Haag verhuist definitief naar Zuiderpark
- 31-05-2024 06:00 Radio VJ: Bart Vink (gemeente Amsterdam): ‘Wij doen ons best om zo min mogelijk regels op te leggen’
- 30-05-2024 18:12 Provincie Zuid-Holland ziet af van betaalbaarheidseis van 40 procent sociaal
- 30-05-2024 16:36 Uitspraak Hoge Raad in box 3-zaken op 6 juni
- 30-05-2024 16:14 7.800 m2 huur verlengd in H-Park Hilversum
- 30-05-2024 15:47 DGBC lanceert handreiking over scope 3-emissies voor bouwsector
- 30-05-2024 14:20 Flexwoningen bieden dé oplossing voor knellende huisvestingsvragen
- 30-05-2024 12:47 Storebox huurt 335 m2 bedrijfsruimte in Rotterdam
- 30-05-2024 12:33 Raad van State geeft groen licht voor 1150 woningen in HiIversum
- 30-05-2024 12:27 Komende twintig jaar 60.000 woningen op grond Rijksvastgoedbedrijf in Flevoland
- 30-05-2024 12:03 D-reizen opent winkel in Marktveldplein in Vught
- 30-05-2024 11:43 Altera's research manager Kees van der Meulen met pensioen
Reacties
Caren Schipperus
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.