Hoe hou je de onderhoudskosten in de hand en de huurder tevreden?
Als vastgoedeigenaar streeft u ernaar de juiste balans te vinden tussen exploitatiekosten en opbrengsten. En wilt u ook dat uw huurders comfortabel, betaalbaar en met ruimte voor eigen keuzes kunnen wonen. Volgens de vereniging van woningcorporaties Aedes bedroegen de gemiddelde ‘instandhoudingskosten’ per verhuureenheid in 2015 €1.765 per jaar. Dit zijn onderhoudskosten inclusief aan onderhoud toegerekende personeelskosten en investeringen.
Deze instandhoudingskosten bestaan uit planmatig onderhoud, reparatie en onderhoud bij verhuizing van huurders en zijn nodig om het bestaande bezit kwalitatief op peil te houden. Opvallend daarbij is dat corporaties aanzienlijk meer investeren in onderhoud dan commerciële verhuurders. Toch streven ook corporaties naar een goede balans tussen de exploitatiekosten en opbrengsten. En, niet onbelangrijk, er daarbij voor te zorgen dat de gebruiker, in casu de huurder, tevreden is en blijft. De gemiddelde vastgoedeigenaar, zeker een doorsnee corporatie, bevindt zich dus in een spagaat tussen de gewenste bouw-, woontechnische en energetische staat van de woningen en de kwaliteit van de woonomgeving. Investeringen moeten worden afgestemd op de bijdrage aan waardecreatie voor de huurders en de financiële positie van de corporatie.
Onderhoudskosten beheersbaar
Of je nou een corporatie bent of een commerciële vastgoedeigenaar; feit blijft dat het belangrijk is de onderhoudskosten van je vastgoed te beheersen. En deze het liefst zo laag mogelijk te houden. Technisch dienstverlener Koers Groep met haar hoofdkantoor in Barendrecht is de partij die daar veel ervaring mee heeft. Zo verzorgt Koers al sinds de oplevering van New Orleans, een zeer luxe wooncomplex in hartje Rotterdam, de dagelijkse onderhoudswerkzaamheden en biedt ze een 24-uurs servicedienst voor de bewoners van dit complex. Hetzelfde doet ze voor het Rotterdamse wooncomplex de Hoge Heren.
Edwin de Kruijff, Operationeel Manager Beheer, Onderhoud & Calamiteiten van Koers Groep legt uit dat de organisatie van Koers geheel ingericht is op efficiënt en prestatiegericht vastgoedonderhoud, waarbij optimaal tegemoet wordt gekomen aan de wensen van de opdrachtgever èn de gebruiker van het vastgoed. “Meldingen zoals calamiteiten of servicevragen komen binnen bij ons eigen Klant Contact Centrum, KCC. Dat kan telefonisch, via de mail of via een app. Wij maken daarbij gebruik van een prioriteitenschema en zijn, afhankelijk van de klacht/situatie binnen 2 tot 4 uur ter plekke om actie te ondernemen. Wij nemen de zorg voor de professionele intake geheel op ons, maar bieden desgewenst onze opdrachtgever de mogelijkheid om van ons systeem gebruik te maken en de intake zelf te verzorgen.”
Tevredenheid is kwaliteit
Bij Koers speelt de tevredenheid van de gebruiker van het vastgoed een cruciale rol. “Is de gebruiker tevreden dan is er goede kwaliteit geleverd”, aldus De Kruijff. “Om te zorgen voor de grootst mogelijke klanttevredenheid, is voor iedere individuele opdracht van begin tot eind één en dezelfde projectleider verantwoordelijk. Deze zorgt voor de (voor)opname van de klacht of het reparatieverzoek, de voorbereiding, het bestellen van de materialen, de uitvoering en de uiteindelijke oplevering. Dankzij onze geheel geautomatiseerde rapportage kunnen wij vrij eenvoudig trends, bijvoorbeeld terugkerende of soortgelijke verzoeken in een bepaald woongebied, signaleren. Waardoor we er pro-actief actie op kunnen ondernemen, zodat we reparatieverzoeken kunnen terugdringen. En dat is dan weer plezierig voor onze opdrachtgever.”
Meer weten?
‘Happy buidings, happy people’ is het devies van Koers, waar ze dag en nacht hard aan werkt. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met Edwin de Kruijff. U kunt hem bereiken op 088-0990220 of via de mail op: edwindekruijff@koers.com.
Laatste nieuws
- 31-05-2024 16:50 Regiokantoor BPD Zuid verhuist naar Melkfabriek in De Caai in Eindhoven
- 31-05-2024 16:09 Nieuwe winkel 'Jouw Plekje' opent binnenkort in Zoetermeer
- 31-05-2024 15:46 Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars sluit zich aan bij Ten Hag Makelaars
- 31-05-2024 15:30 BPI Vastgoed verkoopt veertien bedrijfsunits in Oud-Beijerland
- 31-05-2024 14:25 Colliers versterkt kantorenteam met drie nieuwe medewerkers
- 31-05-2024 11:56 Ekowood Houses: 'Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar concept perfectioneren'
- 31-05-2024 11:30 Michiel de Bruine wordt nieuwe coo van Vesteda
- 31-05-2024 11:20 Altera contracteert P1 voor parkeerbeheer in Houten
- 31-05-2024 10:58 Na bezwaren aanpassingen aan nieuwbouwproject Horsterhoeve in Ermelo
- 31-05-2024 10:44 Plannen voor 124 nieuwe woningen in Gilze en Rijen
- 31-05-2024 10:21 KCI the Engineers verhuist naar kantoorgebouw in Rotterdam Brainpark II
- 31-05-2024 10:18 Koffiemerk Wakuli opent drie nieuwe winkels
- 31-05-2024 10:16 Bestemmingsplan voormalige Pendorp in Alkmaar klaar voor vaststelling
- 31-05-2024 10:07 Diederick de Vidal de St. Germain naar Kroonenberg Groep
- 31-05-2024 09:44 Trainingscomplex ADO Den Haag verhuist definitief naar Zuiderpark
- 31-05-2024 06:00 Radio VJ: Bart Vink (gemeente Amsterdam): ‘Wij doen ons best om zo min mogelijk regels op te leggen’
- 30-05-2024 18:12 Provincie Zuid-Holland ziet af van betaalbaarheidseis van 40 procent sociaal
- 30-05-2024 16:36 Uitspraak Hoge Raad in box 3-zaken op 6 juni
- 30-05-2024 16:14 7.800 m2 huur verlengd in H-Park Hilversum
- 30-05-2024 15:47 DGBC lanceert handreiking over scope 3-emissies voor bouwsector
- 30-05-2024 14:20 Flexwoningen bieden dé oplossing voor knellende huisvestingsvragen
- 30-05-2024 12:47 Storebox huurt 335 m2 bedrijfsruimte in Rotterdam
- 30-05-2024 12:33 Raad van State geeft groen licht voor 1150 woningen in HiIversum
- 30-05-2024 12:27 Komende twintig jaar 60.000 woningen op grond Rijksvastgoedbedrijf in Flevoland
- 30-05-2024 12:03 D-reizen opent winkel in Marktveldplein in Vught
- 30-05-2024 11:43 Altera's research manager Kees van der Meulen met pensioen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.