KANTOORCONCEPTEN Realmark: ‘Verhuurteams met digitale component hebben een voorsprong’
Met een overschot aan kantoorruimte en een markt die steeds lastiger te voorspellen is, is het voor kantooreigenaren tijd om kleur te bekennen en serieus om te gaan met nieuwe verhuurkanalen. Een verhuurteam zonder stevige digitale knowhow is dan ook niet van deze tijd. Wie stug blijft vasthouden aan traditionele manieren zal merken dat dit de kans op succes aanmerkelijk verkleint.
Al een tijdje zie ik gebouweigenaren nieuwe manieren om hun vastgoed te verhuren onbenut laten. Gebouweigenaren zouden met name veel meer kunnen profiteren van de kansen die er op het gebied van online liggen. Online wordt een gebouw vaak alleen gepresenteerd via Funda in Business of Realnext. Nu zijn dit mooie portalen waar je zeker moet staan, maar voor een eigenaar is het op deze manier nauwelijks mogelijk om echt onderscheidend te zijn. Een eigen website is ideaal om je eigen identiteit en visie te tonen en daarmee het juiste publiek aan te spreken.
Kantoorconcepten geven het voorbeeld
Een manier om die identiteit en visie te tonen is door middel van een kantoorconcept. Regus, HNK en Tribes zijn hier mooie voorbeelden van. Mensen willen weten waar ze voor kiezen, zodat zij zich een beeld kunnen vormen in welke omgeving zij terecht zullen komen. Ik geloof dan ook dat er met een goede gebouwsite voor elk segment een markt te vinden is. Zo heeft ook B. Amsterdam zich ontwikkeld tot een succes. Op een niet voor de hand liggende kantoorlocatie is dit concept uitgegroeid tot bruisende smeltkroes van ondernemers. Ik verwacht dat we in de toekomst nog vaak verbaasd zullen zijn over nieuwe concepten die zullen ontstaan en ook weer zullen verdwijnen.
Kennis & inzicht
Een tweede, en misschien een nog wel belangrijkere, reden om te werken met een eigen website is dat het je als eigenaar al vroeg in het verhuurproces inzicht geeft in de wensen van de kandidaat-huurders. Hier ligt namelijk een overvloed aan kennis, die in het traditionele proces verloren gaat. Zo zijn de reacties op online-campagnes beter te meten dan papieren advertenties en daardoor krijgen verhuurteams een kennisvoorsprong ten opzichte van de digibeten. Juist omdat de veranderende eisen van de markt steeds moeilijker zijn in te schatten is realtime marktinformatie essentieel. Kennis is hierin macht. Online is namelijk een heel ‘eerlijk’ kanaal, de data spreken voor zich en zijn altijd actueel. Traditionele partijen zouden hierin een voorbeeld kunnen nemen aan de webbrokers, die hun verhuurstrategie volledig op deze kennis baseren en vaak zeer effectief zijn. Nu nog vaak in de kleinere m2, maar het begin is er.
Leadmanagement
Ik voorspel daarom dat in de vastgoedwereld digitaal leadmanagement onmisbaar zal worden. Goed leadmanagement is direct goed marktonderzoek. Het zal een eigenaar inzicht geven en kan zeker ook dienen als researchkanaal en helpen bij het verkennen van nieuwe richtingen. Mijn advies aan vastgoedeigenaren is dan ook: maak een duidelijke keuze over je identiteit en visie, bouw een online omgeving en monitor het gedrag van je bezoekers. Het is tijd om offline en online meer in balans te brengen.
Een opiniestuk van Thomas Zwart, founder en directeur Realmark.
Laatste nieuws
- 12-06-2024 16:03 G5: 'Het gaat alleen lukken als alle departementen meewerken aan de uitvoering van de woningbouwplannen
- 12-06-2024 16:00 Alliantie Sociale Duurzaamheid lanceert leidende principes voor sociale duurzaamheid
- 12-06-2024 15:48 Dura Vermeer bouwt 84 woningen voor Blauwhoed en Dudok Real Estate in Schiedam
- 12-06-2024 15:09 Paris Proof groeit: ‘Met de allonge helpen wij partijen om aan hun commitment te kunnen voldoen’
- 12-06-2024 15:03 Cornus Vastgoed sluit huurovereenkomst met Hexion voor 685 m2 kantoorruimte
- 12-06-2024 14:20 Vorm, Staedion en Den Haag tekenen voor realisatie 360 appartementen in The Blox
- 12-06-2024 14:10 J.P. van Eesteren verlengt huurovereenkomst in Gouda
- 12-06-2024 12:30 Met parametrisch ontwerpen hoef je nooit meer terug naar de tekentafel
- 12-06-2024 12:00 Achmea Real Estate verduurzaamt 231 woningen voor PME Pensioenfonds
- 12-06-2024 11:40 ASML mag uitbreiden in Eindhoven, druk op woningbouw neemt verder toe
- 12-06-2024 11:22 De Jonge: ‘Ik heb het fundament gelegd en hoop dat mijn opvolger kiest voor continuïteit’
- 12-06-2024 11:20 Corum SCPI sluit huurovereenkomst met New Yorker voor winkelcentrum Hermitage
- 12-06-2024 11:17 Markt en overheid over nieuwe minister Mona Keijzer: afwachten natuurlijk, maar positief gevoel
- 12-06-2024 11:14 Retief Viljoen head of finance bij Orion Investment Partners
- 12-06-2024 10:30 Achmea Real Estate koopt 108 woningen in Nijmegen
- 12-06-2024 09:49 Hoop in corporatieland: de tweede en laatste kans overeenkomst en tijdelijke verhuur aan urgentiegevallen toch nog (tijdelijk) bruikbaar
- 12-06-2024 09:43 Twintig minder faillissementen in bouw in mei
- 12-06-2024 09:29 Anji Logistics huurt 22.712 m2 in Tilburg
- 12-06-2024 09:29 Mona Keijzer wordt nieuwe minister van Wonen
- 12-06-2024 09:14 B&W keurt investeringsnota ontwikkeling Buikslotermeerplein Amsterdam Noord goed
- 12-06-2024 09:03 Van der Vorm Vastgoed tekent voor property management door C&W van retailportefeuille
- 12-06-2024 08:55 Door 7,45 miljoen euro rijksbijdrage worden 741 woningen in Rotterdam versneld gebouwd
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.