Senioren of millenials, voor wie ga jij ontwikkelen?

Al in 2019 is de helft van de volwassenen in Nederland 50-plusser. Hoe duidelijk kan het zijn? Senioren zijn een doelgroep om serieus te nemen. Een andere interessante doelgroep zijn millenials. Geboren tussen 1980 en 2000 manifesteren zij zich steeds meer op de markt. Senioren zijn straks in de meerderheid, millenials zitten straks aan het stuur. Wie van hen worden dé economie? (In deze video zie je hoe een aantal relaties van Blauwhoed daarover denken.) En voor wie ga jij ontwikkelen?

Tot nog toe hoeven beide doelgroepen nog maar weinig te verwachten van projectontwikkelaars. Opvallend veel nieuwbouwprojecten draaien om doorsnee eengezinswoningen en tweekappers, op weinig specifieke doelgroepen gericht. Daarmee maak je zowel senioren als millenials niet enthousiast, weet ik uit ervaring. Dat doe je alleen door écht te kiezen voor het op maat bedienen van deze specifieke doelgroepen.

"Senioren willen toch geen stap meer maken"
Kijk naar senioren. We moeten af van de breed gedragen veronderstelling dat zij ‘toch geen stap meer willen maken’. Hoewel oudere huishoudens niet in een hokje willen worden geplaatst, hebben ze wel degelijk andere behoeftes in wonen en leven dan jongere huishoudens. Zeker, een deel van hen wil graag zo lang mogelijk blijven wonen waar ze nu wonen. Maar een ander deel zou graag een stap willen zetten naar een woning die beter bij hun veranderende behoeftes past.

Dat er wel degelijk vraag is naar specifiek voor senioren ontwikkelde woningen merkte ik onlangs weer, op een woonbeurs. De ontwerpen voor moderne, ruime bungalows gericht op oudere huishoudens die Blauwhoed hier toonde, wisten veel bezoekers aangenaam te verrassen. Meerderen vertelden ons daarbij dat zij ervaren dat er maar weinig van dit soort huizen worden ontwikkeld. Het gebrek aan aanbod maakt hun vraag dus latent, maar zeker niet afwezig.

Nieuwe huizen op maat voor senioren zijn gewild
Nieuwe huizen op maat voor senioren zijn gewild, maar je moet hen wel goed aanspreken! Hun taal spreken. Samen met hen ontwikkelen in co-creatie helpt daar enorm bij. Het zorgt ervoor dat jij veel meer gevoel krijgt bij hun (latente) behoeften en zij veel meer gevoel krijgen bij hun mogelijke nieuwe huis en buurt. Daardoor wordt de stap om te verhuizen, die velen van hen als groot ervaren, een stuk kleiner. Deze win-winsituatie biedt je het potentieel om senioren écht te bewegen.

Dit ervaar ik zelf in meerdere projecten en is één van de dingen die mijn werk als ontwikkelingsmanager zo leuk maken. Zo hebben we in Brielle in nauw overleg met geïnteresseerden bijzondere bungalows ontwikkeld in het plan De Heeren van Maerlant. Ook in Wonen in Helsdingen, in Vianen, ontwikkelen we samen met 50+’ers woningen op maat. Een ander mooi voorbeeld is ParkEntree in Schiedam, dat Blauwhoed ontwikkelt binnen het Senior Smart Living concept. Dit gaat nog een stapje verder: we ontwikkelen hier samen met de toekomstige bewoners een echte community. Een buurt voor actieve senioren waarin verbinden, ontplooien en genieten met elkaar centraal staat.

Flexibiliteit, technologie en duurzaamheid
Senioren en millenials zijn twee verschillende doelgroepen, maar beide hebben behoefte aan wonen naar hún wens. Overigens zijn er ook interessante overeenkomsten tussen beide doelgroepen. In contact met hen merken wij dat thema’s als flexibiliteit, technologie en duurzaamheid een grote rol spelen. Deze thema’s proberen wij een plekje te geven in onze co-creatiesessies, zodat we op dit gebied ook maatwerk kunnen leveren. Wat senioren en millenials tenslotte ook met elkaar gemeen hebben, is dat ze goed weten wat ze willen. Het wordt tijd dat wij ze dat geven!

Door: Xavier Delnoij, ontwikkelingsmanager Blauwhoed



Reacties


Laatste nieuws