Waarom de IKEA Shelter een MVO product is

Op Facebook deden wij onlangs een post van de nieuwe ‘IKEA shelters’ welke meer dan 50 keer gedeeld is. Ook ontstond er een discussie op onze LinkedIn Group, waarbij de discussievoerders zich uitspraken over het MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) c.q. CSR (Corporate Social Responsibility)gehalte van IKEA. De werkelijke naam van de bouwsels is ‘Better Shelter’ en betreft een samenwerking tussen de IKEA Foundation, United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) en BetterShelter.org.

Wij danken IKEA voor het – uit eigen initiatief – toezenden van extra informatie.

De (zakelijke)constructie
Wilt u meer weten over de specificaties van de Better Shelter? Dan kunt u ons eerste artikel, via deze link, lezen. In deze ‘follow up’ besteden wij aandacht aan de beweegredenen van de betrokken partijen.

Laten wij beginnen door de partijen uiteen zetten. Better Shelter is een Zweedse beweging opgericht door de Housing for All Foundation, een non-profit organisatie opgericht door de IKEA Foundation. De UNHCR komt als organisatie op voor vluchtelingen en is tevens afnemer van de eerste 10.000 vluchtelingenwoningen.

De drie-eenheid heeft gezorgd voor een tijdelijke, functionele schuilplaats, welke geleverd worden in een plat pakket. Voor de partijen was de doelstelling het herbergen en beschermen van vluchtelingen voor geweld, conflicten, vervolging en natuurrampen.

Aandacht
Dit unieke partnerschap heeft een innovatief product opgeleverd voor vluchtelingen, met de behoeften van deze groep als uitgangspunt. De naam: Refugee Housing Unit (RHU). Middels een democratisch overleg is het prototype getest en verbeterd door 40 vluchtelingenfamilies in Iraq en Ethiopië.

De Better Shelter is een tijdelijke schuilplaats gebouwt met aandacht voor het transport volume, gewicht, prijs, veiligheid, gezondheid en comfort. Dit ulteime bouwpakket kan op locatie worden opgebouwd, zonder gereedschap. Incluis een zonnepaneel en lamp voor verlichting in de nacht. Evenals de IKEA meubelen gaat dit zo’n drie jaar mee. 

De (zakelijke) productie
De productie kan een dezer dagen aanvangen en in de zomer van dit jaar wil de UNHCR de schuilplaatsen aan gaan bieden aan duizenden families in oorlog- en conflictgebieden. “Better Shelter will supply 10,000 units to UNHCR in 2015 for use by UNHCR operations globally and that is just the beginning. We will continue to develop the Better Shelter and also other solutions to benefit the many displaced people. Innovation is our strongest driving force”, schijft Johan Karlsson, Head of Business Development, bij Better Shelter. 

Beweegredenen
De kosten voor één shelter werd eerder geraamd op $1000,- Dit is voor zo een noodvoorziening een schappelijke prijs.Toch blijven wij ons afvragen wat de kostprijs daadwerkelijk is. In de LinkedIn discussie werd de volgende prachtige opmerking gemaakt:

Mevr. Hofstra: "Wat mij betreft is dit een ethische kwestie en is de vraag: waar ligt de grens van het verdienen? Hoeveel mag ethisch gezien verdiend worden aan het leed van een ander, zonder dat er misbruik gemaakt wordt van de situatie en zonder dat het de ontwikkeling van innovatie vertraagd." 

Daarom eindigen wij, geinspireerd door de bovenstaande quote, als volgt: Het maakt niet uit hoeveel de IKEA per unit verdient. Met deze stap innoveren zij voor een ondergewaardeerde groep, die nauwelijks een stem heeft. Daar mag een (kleine) compensatie tegenover staan. Alle lof naar IKEA en de IKEA foundation dus!



Reacties


Laatste nieuws