5 succesfactoren voor investeerders in vastgoed
Aan marktpartijen (ontwikkelaars, bouwers, beleggers en andere investeerders) - vaak sterk uitgedund door de crisis - worden hogere eisen gesteld. Door de overheden, maar ook door de partners en klanten. Initiatief nemen, financieringsstrategieën, marktkennis, nieuwe partners en rollen, draagvlak organiseren: zonder kennis van processen, een breed netwerk en het kunnen schaken op diverse inhoudelijke borden lukt het niet. Wat is nodig om tot geslaagde gebiedsontwikkelingen te komen? Vijf succesfactoren.
Auteur Friso de Zeeuw is Praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft en Directeur Nieuwe Markten BPD.
- Meer eigen initiatief en zelf draagvlak organiseren. Projecten ontstaan veel meer van onderop. De meeste gemeenten bieden meer vrijheid in programma, fasering en ontwerp. Voor ontwikkelaars zaak in de gaten te houden wat er leeft, marktmogelijkheden benutten en aansluiting te zoeken bij - bij voorbeeld - lokale ondernemers die iets willen. Dat betekent ook dat ze vaker bereid moeten zijn zich langer en intensiever aan de gezamenlijke gebiedsontwikkeling te (ver)binden. En ook dat ze langer in de tijdelijke exploitatie participeren, zonder duidelijk gemarkeerd eindpunt.
- Financiering organiseren. Als ontwikkelaar moet je niet alleen meer investeringsgeld meenemen, het komt ook aan op andere financieringsbronnen aanboren dan traditionele vastgoedfinanciers/banken. Dat betekent in de praktijk dat ontwikkelaars veel eerder in het proces met beleggers en afnemers afspraken maken. Maar ook meer private equity betrekken. Vooral wat kleinere partijen zijn met dat laatste succesvol. Zij halen geld op bij particulieren of andere fondsen en kunnen daarmee snel instappen, bijvoorbeeld bij kantoortransformaties, maar ook bij middeldure huurwoningen.
- Transparantie en communicatie. Meer dan ooit is het voor elke speler binnen de gebiedsontwikkeling van belang te weten met wie hij in zee gaat. Dat betekent voor iedereen meer transparantie in doelstellingen en cijfers. Een open communicatieve houding en integriteit in gedrag.
- Gebiedsmarketing professionaliseren en excelleren in marktkennis. Ontwikkelaars overleven door een veel meer op de markt gerichte organisatie te worden. De ‘keukenboer’ is voor hen een goed voorbeeld, bijvoorbeeld waar het gaat om de verkoop van woningen. Denk aan andere openingstijden, veel meer servicegericht, keuzemogelijkheden en een gezicht hebben naar de klant. Zeker voor de woningmarkt geldt de noodzaak fors te investeren in techniek, internet en data.
- Inspelen op tijdelijke functies en nieuwe partners. Tijdelijke functies dragen er vaak aan bij dat een gebied bekendheid krijgt. Naast een communicatieve functie heeft het een sociale en economische functie. Het is een vorm van waardecreatie, die met bescheiden investeringen tot stand komt. Het vraagt geduld en het leggen van contacten met (lokale) ondernemers en bewoners.
Op zoek naar meer verdieping? Op 5 maart 2015 vindt het Praktijkcongres Gebiedsontwikkeling plaats in Utrecht. Thema isOrganisatiekracht, met o.a. aandacht voor publiek en privaat in nieuwe rolverdelingen, het organiseren van ondernemerschap & geld en strategieën uit het buitenland.
Laatste nieuws
- 31-05-2024 16:50 Regiokantoor BPD Zuid verhuist naar Melkfabriek in De Caai in Eindhoven
- 31-05-2024 16:09 Nieuwe winkel 'Jouw Plekje' opent binnenkort in Zoetermeer
- 31-05-2024 15:46 Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars sluit zich aan bij Ten Hag Makelaars
- 31-05-2024 15:30 BPI Vastgoed verkoopt veertien bedrijfsunits in Oud-Beijerland
- 31-05-2024 14:25 Colliers versterkt kantorenteam met drie nieuwe medewerkers
- 31-05-2024 11:56 Ekowood Houses: 'Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar concept perfectioneren'
- 31-05-2024 11:30 Michiel de Bruine wordt nieuwe coo van Vesteda
- 31-05-2024 11:20 Altera contracteert P1 voor parkeerbeheer in Houten
- 31-05-2024 10:58 Na bezwaren aanpassingen aan nieuwbouwproject Horsterhoeve in Ermelo
- 31-05-2024 10:44 Plannen voor 124 nieuwe woningen in Gilze en Rijen
- 31-05-2024 10:21 KCI the Engineers verhuist naar kantoorgebouw in Rotterdam Brainpark II
- 31-05-2024 10:18 Koffiemerk Wakuli opent drie nieuwe winkels
- 31-05-2024 10:16 Bestemmingsplan voormalige Pendorp in Alkmaar klaar voor vaststelling
- 31-05-2024 10:07 Diederick de Vidal de St. Germain naar Kroonenberg Groep
- 31-05-2024 09:44 Trainingscomplex ADO Den Haag verhuist definitief naar Zuiderpark
- 31-05-2024 06:00 Radio VJ: Bart Vink (gemeente Amsterdam): ‘Wij doen ons best om zo min mogelijk regels op te leggen’
- 30-05-2024 18:12 Provincie Zuid-Holland ziet af van betaalbaarheidseis van 40 procent sociaal
- 30-05-2024 16:36 Uitspraak Hoge Raad in box 3-zaken op 6 juni
- 30-05-2024 16:14 7.800 m2 huur verlengd in H-Park Hilversum
- 30-05-2024 15:47 DGBC lanceert handreiking over scope 3-emissies voor bouwsector
- 30-05-2024 14:20 Flexwoningen bieden dé oplossing voor knellende huisvestingsvragen
- 30-05-2024 12:47 Storebox huurt 335 m2 bedrijfsruimte in Rotterdam
- 30-05-2024 12:33 Raad van State geeft groen licht voor 1150 woningen in HiIversum
- 30-05-2024 12:27 Komende twintig jaar 60.000 woningen op grond Rijksvastgoedbedrijf in Flevoland
- 30-05-2024 12:03 D-reizen opent winkel in Marktveldplein in Vught
- 30-05-2024 11:43 Altera's research manager Kees van der Meulen met pensioen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.