'Pop-up store is blijvertje'
De afgelopen jaren openden wereldwijd veel pop-up stores hun tijdelijke deuren in leegstaande winkelpanden. De huur is vaak lager dan voor permanente winkels en de verhuurder hoopt dat het een structurele huurder zal aantrekken. De pop-up stores slaan goed aan en zijn daarom waarschijnlijk een blijvertje. De pop-up store is gestart als reactie op lege winkelruimte, maar is uitgegroeid tot een legitieme strategie menen retaildeskundigen. Werd met de pop-up retail in 2003 nog nul dollar omgezet, vandaag de dag is deze industrie goed voor acht miljard dollar (6,1 miljard euro).
Merkintroductie
De strategie kan voor meerdere doeleinden worden gebruikt. Steeds meer etailers gebruiken het concept om een fysieke band met de klanten aan te gaan. Het is een mooie manier voor kleine bedrijven om hun onderneming op te bouwen, producten te tonen en consumenten te ontmoeten. Een pop-up winkel kan ook gebruikt worden om bewustzijn te creëren of een idee te testen. Vooral in dat laatste geval is het prettig als een pand voor korte duur gehuurd kan worden. Planoloog Joop de Boer van Golfstromen zei al eerder op Wikistedia dat het voor bepaalde modemerken een trend is om voor een aantal dagen een ruimte te huren om hun kleding tegen lage prijzen aan te bieden. In de Kalverstraat in Amsterdam is het mogelijk om een pand voor een week te huren. "Wat mij betreft super marketing: een week lang jouw favoriete nieuwe product aanprijzen op een top locatie. Deze winkel verandert iedere week van merk", zegt De Boer.
Webshops in winkelpand
Ook permanente winkels hebben baat bij pop-up stores. In winkelcentra kan het zorgen voor opwinding en daardoor meer traffic veroorzaken. Zo moet de lancering van een pop-up shop in winkelgebied de Gooische Brink in Hilversum het hele winkelgebied nieuw elan geven. Vijf webwinkels trokken eind vorige maand gezamenlijk voor vijftien dagen in een leegstaand winkelpand in het Hilversumse winkelgebied. Het aanbod van de deelnemende webshops varieert van kinderkleding en woonaccessoires tot een etailer die Instagramfoto's afdrukt in fotoalbums.
Met het pop-up project hoopt initiatiefneemster Josine Bolland een 'buzz' te creëren die meer publiek naar het winkelgebied trekt. De Gooische Brink is saai, vindt ze. "Er zitten alleen de standaardketens. Voor bijzondere winkeltjes moet je ergens anders zijn." Bovendien baarde de stijgende leegstand in het winkelcentrum haar zorgen.
Deze blog werd ook gepubliceerd op Wikistedia. Auteur Mirjam Brinks is redacteur bij Scripa Communicatie.
Laatste nieuws
- 12-06-2024 10:30 Achmea Real Estate koopt 108 woningen in Nijmegen
- 12-06-2024 09:49 Hoop in corporatieland: de tweede en laatste kans overeenkomst en tijdelijke verhuur aan urgentiegevallen toch nog (tijdelijk) bruikbaar
- 12-06-2024 09:43 Twintig minder faillissementen in bouw in mei
- 12-06-2024 09:29 Anji Logistics huurt 22.712 m2 in Tilburg
- 12-06-2024 09:29 Bronnen aan VJ: Mona Keijzer wordt nieuwe minister van Wonen
- 12-06-2024 09:14 B&W keurt investeringsnota ontwikkeling Buikslotermeerplein Amsterdam Noord goed
- 12-06-2024 09:03 Van der Vorm Vastgoed tekent voor property management door C&W van retailportefeuille
- 12-06-2024 08:55 Door 7,45 miljoen euro rijksbijdrage worden 741 woningen in Rotterdam versneld gebouwd
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
- 11-06-2024 12:05 Dierenwinkel Maxi Zoo opent tweede winkel in Nederland
- 11-06-2024 10:49 Naar een klimaatneutrale industrie met de Verordening voor een nettonulindustrie: Europa leider in Cleantech?
- 11-06-2024 10:46 Colliers: 60.000 woningen mogelijk op locaties snelwegkantoren
- 11-06-2024 10:35 Inflatie ook in mei 2,7 procent, deels door prijsontwikkeling bungalowparken
- 11-06-2024 10:35 Handtekening gezet voor 1.325 woningen in Amsterdams Schinkelkwartier
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.