Corporaties kunnen ophouden met fuseren, het levert niets op

De eerste kostenbesparingen van corporaties zijn het makkelijkst binnen te halen. Namelijk, door niet te fuseren met andere corporaties. Uit het nieuwste rapport “Meer geld vrijmaken voor kerntaak corporaties” van het ING Economisch Bureau tonen de ING-economen aan dat fuseren niet tot de beloofde schaalvoordelen leidt maar juist tot extra kosten wegens het aantrekken van extra managers. Ook constateert ING dat de bedrijfslasten van corporaties de laatste jaren al aan het dalen zijn terwijl die van commerciële vastgoedbeleggers juist een lichte stijging laten zien.

Woningcorporaties maken werk van het verlagen van hun bedrijfslasten. De afgelopen jaren zijn deze zichtbaar teruggelopen aldus het rapport. In de periode 2010-2013 daalden de exploitatiekosten bij corporaties terwijl commerciële beleggers in de deze periode een lichte stijging lieten zien. Bij commerciële woningbeleggers liggen de kostenniveaus echter wel op een lager niveau. Enerzijds komt dit door andere definities; anderzijds doordat corporaties een (extra) maatschappelijke opgave invullen door te investeren in leefbare wijken zoals inzet van huismeesters en wijkgerichte activiteiten die kosten met zich meebrengen.

Tussenlagen bij corporaties
Gefuseerde corporaties hebben geen lagere bedrijfslasten anders dan je kunt verwachten bij een fusie. Doordat de organisatie groter en complexer wordt, ontstaan er meer tussenlagen waardoor de kosten vaak juist stijgen. Ook grote corporaties hebben geen lagere bedrijfslasten dan kleinere corporaties. Eén van de beweegredenen voor fusies is het behalen van schaalvoordelen en dit is ook een criterium van de minister bij het goedkeuren van een fusie.

Klantbeleving kan verbeteren
Het streven naar een efficiëntere corporatie is mogelijk in combinatie met een betere klantrelatie. De huurder ervaart een klantgedreven organisatie waarbij processen efficiënter en toegankelijker verlopen en de klantbeleving daardoor verbetert. Voorbeelden daarbij zijn de ReparatieApp en het transformatieproject 'van kantoor tot woning' van Jutphaas Wonen. Door slimme ICT oplossingen en een andere manier van aansturen en 'eisen stellen', worden aantoonbare kostenbesparingen mogelijk bij een hogere huurderstevredenheid. Corporaties maken nog te weinig gebruik van de mogelijkheden die huurders bieden. Zo hebben de meeste huurders een smartphone waarmee zij graag communiceren met hun corporatie.

Liever ‘uitvraag document’
Het concurrentiemechanisme kan er voor zorgen dat de kwaliteit van de dienstverlening voor de huurder verbetert en ook de kostprijs daalt. Meer efficiency en meer doelmatigheid is mogelijk als er gewerkt wordt op basis van een gericht 'uitvraag document' in plaats van een complex bestekdocument. Zo kan de opdrachtnemer zelf invullen hoe de opdracht precies uitgevoerd wordt. Dit stimuleert innovatie bij de bedrijven die mee doen aan de aanbesteding.

Door de omvangrijke opgelegde verhuurderheffing worden corporaties extra gestimuleerd om meer geld vrij te maken voor hun kerntaak. Door te focussen op de bedrijfslasten zijn verdere kostenbesparingen mogelijk zonder dat daarbij de huurderstevredenheid hoeft af te nemen, dat is volgens ING sectormanager Public Sector Ceel Elemans 'de huurder centraal stellen'.



Reacties


Laatste nieuws