Column: Ontwikkelen voor het nieuwe wonen, hoe doe je dat?

Wat zijn kansrijke ontwikkelingsconcepten voor het nieuwe wonen? Dat was de vraag die ik meekreeg ter voorbereiding van mijn lezing op het congres Het Nieuwe Wonen eind november.
Wat is het nieuwe wonen eigenlijk? In het nieuwe wonen staat de klant veel meer en indringender centraal. Je verhuist tegenwoordig niet meer vanwege de belegging, je verhuist puur voor je wooncomfort. Dus moet jouw nieuwe huis precies passen bij je wensen. En daar is de grootste kans op als je zelf betrokken bent bij de ontwikkeling. Blauwhoed snapt dit en faciliteert dit. Dat doen we al een aantal jaar. Ons doel is om al onze projecten in co-creatie te ontwikkelen.

Deze nieuwe ontwikkelrealiteit is naar mijn menig een hele aangename. Het gaat weer om écht ontwikkelen. Echt luisteren, echt contact met je klanten. Niet pas nadat je het plan helemaal ontwikkeld en geprijsd hebt en de brochures uitdeelt, maar vanaf het begin en persoonlijk. Zo kreeg onze ontwikkelingsmanager Nick Kraak toen hij vader werd het ene knuffeldier na het andere van de enthousiaste initiatiefnemers van ons eerste co-creatieproject De Zwanenbloem, dat hij ontwikkeld heeft.

Voorkant van het proces

En ja, deze manier van ontwikkelen is intensief. Ik kreeg tijdens het congres de vraag van een ambtenaar van de gemeente Zwolle wat dan ons verdienmodel is bij zo’n intensief ontwikkelproces. Dat zit aan de voorkant van het proces, bij het vertalen van aan ons geuite én latente behoeften van toekomstige kopers. Creativiteit en conceptuele kracht leveren daar iedere keer meerwaarde voor onze klanten, is onze ervaring. Bij de start van de ontwikkeling start je feitelijk ook de verkoop en weet je direct of je plan aan de vraag voldoet.

Onze belangrijkste ervaring met het nieuwe wonen is misschien nog wel dat er geen blauwdruk is voor ontwikkelen voor het nieuwe wonen. Toen we naar aanleiding van een handgeschreven brief aan ons begonnen aan ons eerste echte ontwikkelproces, dat van De Zwanenbloem, deden we dat zonder handleiding. We begonnen gewoon. En nu we een aantal jaar ervaring hebben met het nieuwe ontwikkelen, kunnen we dit ook echt onderbouwd zeggen.

Eigen verhaal

Iedere opgave, initiatief, locatie of groep toekomstige kopers heeft namelijk zijn eigen verhaal. Hierdoor heeft ook ieder project zijn eigen aanvliegroute. Soms begin je met een locatie, waar je mensen en wensen bij gaat zoeken (zoals bijvoorbeeld in onze projectenCreate IJburgDefensie Eiland en De Blaricummermeent). Soms begin je met een groep die samen iets wil (zoals in onze projecten De Zwanenbloem en Xiao). En soms begin je met een concept dat inspringt op latente behoeften (zoals ons concept Senior Smart Living).

Dat ieder co-creatieproject een andere aanvliegroute heeft, betekent niet dat het niet belangrijk is om alle projecten en trajecten te evalueren en daar lessen uit te trekken. Als je dat doet, krijg je een dashboard met aandachtspunten en waardevolle do's en don'ts, dat je weer kan helpen in nieuwe co-creatieprojecten. Dat hebben wij ook gedaan met onze projecten. Over de lessen vertel ik meer in mijn volgende blog. 

 
Directeur wonen bij Blauwhoed
 
Twitter: @EltjoBlauwhoed  


Reacties


Laatste nieuws