Grontmij: Parkeergarages zijn stabiele beleggingen

Goed gepositioneerde parkeergarages zijn vanuit beleggingswaarde gezien al jaren stabiele objecten, gezien de lage gevoeligheid voor cyclische schommelingen in de economie. Dat blijkt uit een inventariserend onderzoek over de ‘parking industry’ van Grontmij in opdracht van een Duitse autofabrikant.

In het Grontmij-onderzoek is de focus gelegd op het parkeren in Europa en de VS. De grote parkeerexploitanten aan beide zijden van de oceaan komen in omzet redelijk met elkaar overeen. De grootste bedrijven kennen omzetten in de orde van 700 miljoen euro per jaar. Opvallend is dat vrijwel alle bedrijven uitsluitend in hetzij Europa hetzij de VS actief zijn. 

Verschillende business modellen

In de bedrijfsvoering van parkeerexploitanten zijn volgens Jeroen Quee, adviseur Parkeervoorzieningen Grontmij drie onderdelen te onderscheiden: eigendom, exploitatie en beheer. "Het business model voor eigendom kent een aanzienlijk grotere complexiteit en risicocomponent dan uitsluitend het uitvoeren van beheertaken. Bij eigendom is niet alleen het risico van voldoende opbrengst uit exploitatie voor de exploitant, maar ook de risico´s die samenhangen met kapitaallasten, eigenaaronderhoud en vastgoedwaarde. Daar staat wel tegenover dat de exploitant maximale zeggenschap heeft over het object. Beperking van risico is overigens de reden dat veel parkeerexploitanten bewust streven naar een substantieel aandeel beheerprojecten. Van de grote exploitanten in Europa kent vooral Q-Park een groot aandeel eigendomprojecten (ruim 20 %), terwijl deze factor bij de overige grote exploitanten de 10% niet overschrijdt", aldus Quee die al ruim 20 jaar overheden en private partijen adviseert op het gebied van parkeren en parkeerexploitatie.

Verschil in marktbenadering

Net als de businessmodellen verschilt de marktbenadering tussen de Europese en de Amerikaanse bedrijven. De Europese bedrijven steken veel effort in de kwaliteit van de voorzieningen, de technische faciliteiten en het optimaliseren van geografische spreiding. In de VS staat de persoonlijke dienstverlening voorop. Daardoor hebben de parkeerexploitanten meer het karakter van een serviceverlener en administrator dan van een vastgoedgerelateerd bedrijf. Diensten als Valet-parking liggen hier sinds jaar en dag aan ten grondslag. Quee: "Een vernieuwde focus op de dienstverleningscomponent kan voor Europa wellicht een positief effect hebben op de waarde van parkeergarages."

Jeroen Quee is bereikbaar op Jeroen.Quee@grontmij.nl voor alle vragen hierover.



Reacties


Laatste nieuws