Sluiting filialen Bijenkorf legt drie trends bloot
De Bijenkorf heeft besloten haar vestigingen in Groningen, Breda, Arnhem, Enschede en Den Bosch te sluiten. De Bijenkorf zoekt big city’s en voldoende audience. Met dit besluit worden drie trends zichtbaar. Trend één is netwerk optimalisatie bij retail formules, trend 2 het scheve bezoekersprofiel van de binnensteden en trend drie onvoldoende aanwezigheid van noodzakelijke doelgroepen in bepaalde regio’s. Het toenemend belang van internet en de recessie leggen deze trends versneld bloot.
Trend 1: Netwerk optimalisatie bij retailers
Veel winkelketens hebben de afgelopen jaren hun netwerk sterk vergroot. De Bijenkorf is hiervan een voorbeeld. Nu het voor winkelformules steeds belangrijker wordt om uit het grijze midden te komen, dus om keuzes te maken, blijken veel vestigingsplaatsen of ongeschikt of er is meer aanpassing aan de lokale markt nodig. Supermarkten weten dit op te vangen. Meer wijn bijvoorbeeld als er veel consumenten met een hoge opleiding in de buurt wonen. De non food, en vooral fashion, heeft hier nog huiswerk te doen. Maar de noodzaak van onderscheid, in combinatie met het toenemend belang van internet en de recessie, zullen leiden tot netwerk optimalisatie. Welke winkels houden we, en hoe bereiken we een optimale omzet. Franchisegevers kunnen zo extra toegevoegde waarde geven aan hun franchisenemers.
Trend 2: Scheef bezoekersprofiel binnensteden
De klacht van veel ondernemers in de binnensteden: Aan de ene kant is er veel traffic, aan de andere kant zijn de kassa aanslagen te laag. Die kassa’s bleken ook bij de Bijenkorf onvoldoende te rinkelen. Uit eerder onderzoek van ons bleek bijvoorbeeld dat de consumentengroep “hoog inkomen, weinig tijd” sterk achterblijft in de binnenstad van Utrecht. Ze wonen in hoge aantallen in de omgeving, maar komen gewoon niet zo vaak naar de binnenstad. Jongeren en groepen met lagere inkomens bleken juist oververtegenwoordigd te zijn. Je ziet dit scheve beeld in meer binnensteden. Natuurlijk kan dat bijgestuurd worden, maar dat vraagt een nieuwe strategie bij het binnenstedelijk retail beleid en city marketing.
Trend 3: Niet alle doelgroepen wonen overal
De Bijenkorf spreekt aan de ene kant een brede doelgroep aan, maar de groepen met hoge opleiding en hoger inkomen zijn hun krenten in de pap. In NRC zie je beduidend meer enthousiasme voor de Bijenkorf dan in het Dagblad van het Noorden. Veel meer Groningers hebben behoefte aan een Primark dan aan een Bijenkorf. Groningen is een hele aantrekkelijke studentenstad, maar veel afgestudeerden vertrekken er na hun studie. De bon chique bon genre doelgroepen wonen in Groningen, en ook in steden als Arnhem, Den Bosch, Enschede en Breda, maar in beperkte mate. En die groepen laten hun binnenstad nu bovendien vaak links liggen. Daar is best iets aan te doen en dat zal resultaat opleveren. Een mooie uitdaging voor deze steden, zie Trend 2. Zo heeft elke stad een eigen profiel, met behoorlijke verschillen in winkelvoorkeuren. Winkelformules zullen hier in hun vestigingsplaatsbeleid steeds meer rekening gaan houden. Bijenkorf voorop.
Drs Eduard Plate (Planologie&Marketing, Wehkamp, Experian, Sanoma, AKO, Schiphol) www.eduardplate.nl management&advies en Extenzio, expertisecentrum retail en locaties.
Laatste nieuws
- 31-05-2024 16:50 Regiokantoor BPD Zuid verhuist naar Melkfabriek in De Caai in Eindhoven
- 31-05-2024 16:09 Nieuwe winkel 'Jouw Plekje' opent binnenkort in Zoetermeer
- 31-05-2024 15:46 Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars sluit zich aan bij Ten Hag Makelaars
- 31-05-2024 15:30 BPI Vastgoed verkoopt veertien bedrijfsunits in Oud-Beijerland
- 31-05-2024 14:25 Colliers versterkt kantorenteam met drie nieuwe medewerkers
- 31-05-2024 11:56 Ekowood Houses: 'Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar concept perfectioneren'
- 31-05-2024 11:30 Michiel de Bruine wordt nieuwe coo van Vesteda
- 31-05-2024 11:20 Altera contracteert P1 voor parkeerbeheer in Houten
- 31-05-2024 10:58 Na bezwaren aanpassingen aan nieuwbouwproject Horsterhoeve in Ermelo
- 31-05-2024 10:44 Plannen voor 124 nieuwe woningen in Gilze en Rijen
- 31-05-2024 10:21 KCI the Engineers verhuist naar kantoorgebouw in Rotterdam Brainpark II
- 31-05-2024 10:18 Koffiemerk Wakuli opent drie nieuwe winkels
- 31-05-2024 10:16 Bestemmingsplan voormalige Pendorp in Alkmaar klaar voor vaststelling
- 31-05-2024 10:07 Diederick de Vidal de St. Germain naar Kroonenberg Groep
- 31-05-2024 09:44 Trainingscomplex ADO Den Haag verhuist definitief naar Zuiderpark
- 31-05-2024 06:00 Radio VJ: Bart Vink (gemeente Amsterdam): ‘Wij doen ons best om zo min mogelijk regels op te leggen’
- 30-05-2024 18:12 Provincie Zuid-Holland ziet af van betaalbaarheidseis van 40 procent sociaal
- 30-05-2024 16:36 Uitspraak Hoge Raad in box 3-zaken op 6 juni
- 30-05-2024 16:14 7.800 m2 huur verlengd in H-Park Hilversum
- 30-05-2024 15:47 DGBC lanceert handreiking over scope 3-emissies voor bouwsector
- 30-05-2024 14:20 Flexwoningen bieden dé oplossing voor knellende huisvestingsvragen
- 30-05-2024 12:47 Storebox huurt 335 m2 bedrijfsruimte in Rotterdam
- 30-05-2024 12:33 Raad van State geeft groen licht voor 1150 woningen in HiIversum
- 30-05-2024 12:27 Komende twintig jaar 60.000 woningen op grond Rijksvastgoedbedrijf in Flevoland
- 30-05-2024 12:03 D-reizen opent winkel in Marktveldplein in Vught
- 30-05-2024 11:43 Altera's research manager Kees van der Meulen met pensioen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.