Welke factoren bepalen het succes van een winkelgebied?

Welke factoren bepalen het succes van een winkelgebied?

Welke factoren bepalen volgens de vastgoedsector het succes van een winkelgebied? Respondenten die deelnamen aan het onderzoek naar retailvastgoed van VJ en USP Marketing Consultancy kregen de keuze uit een aantal mogelijkheden en daaruit bleken locatie en bereikbaarheid het belangrijkst te worden bevonden.

Vastgoedjournaal deed in samenwerking met USP Marketing Consultancy onderzoek naar succesfactoren bij de (her)ontwikkeling van retailvastgoed. In een reeks artikelen lichten wij de belangrijkste resultaten eruit. U kunt het volledige rapport via deze link downloaden.

Het flexibel kunnen inzetten van retailvastgoed wordt tevens als zeer belangrijk ervaren. Eén op de drie respondenten geeft zelfs aan dat dit zeer belangrijk is. Indicatieve cijfers laten zien dat het door vastgoedbeheerders, adviseurs en retailers belangrijker wordt bevonden dan door beleggers en projectontwikkelaars. Dit is verklaarbaar gezien de operationele aard van beheer en bedrijf, daar waar beleggers en projectontwikkelaars meer gericht zijn op het rendement.

Andere factoren
Parkeergelegenheid blijft een ‘licence to operate’, ondanks dat met name de jongere generatie steeds minder gericht is op de auto. Bijna 8 op de 10 respondenten waardeert parkeergelegenheid als belangrijk of zeer belangrijk. Dit heeft vooral te maken met het winkelgemak: geen parkeerplek betekent dat het winkelcentrum wellicht voorbij wordt gereden.

Duurzaamheid scoort lager in de lijst. Nu is dit wel afhankelijk van het retailconcept. Zo zou het vreemd zijn wanneer het vastgoed een biologisch retailconcept dient en het door middel van een kolenkachel verwarmd wordt. Ook de staat van onderhoud wordt wat minder belangrijk bevonden dan de andere succesfactoren. 

Download hier het hele rapport.

Foto: Remco Hoeffnagel (USP Marketing Consultancy).

 

Reacties

Lees onze special over Rotterdam Special